Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Jag tänker att Linnea vill ge sken av att hon är en mycket starkare person än Julia. Något även Chrippa påpekade i början av deras förhållande. Han sa att han älskade att Linnea hade driv och ambitioner.
Sen att det drivet och de ambitioner nog inte var mycket med och att Linnea innerst inne troligtvis är en väldigt vilsen liten flicka är tyvärr en annan sak.
Visst är Lillen i första hand Chrippas och Julias ansvar. Och de har väll fått sin beskärda del av kritik för bristande föräldraskapförmågor.
Dock, att de är kassa föräldrar ursäktar ju inte att Linnea. Om hon väljer att inleda en relation med en man som har barn. Ingår det självklart att vara en god och trygg vuxen i det barnet liv.
Jag har svårt att se vad som skulle vara hyckleri eller dubbelmoral med att tycka så.
Hyckleriet är att det finns två kvinnor som båda varit lika delaktiga i samma typ av brottslighet, varav den ena under en längre tid behandlas så otroligt olika. Ingen av kvinnorna har under deras relation påstått att relationen varit våldsam eller gjort någonting som talar för att de ville avslöja brottsligheten. Båda har när relationen väl tagit slut gett en helt annan bild av relationen vars historier liknar varandra. Båda har planerat för att fly för att undvika straff. Båda har spelat in olika händelser i relationen för att använda som bevis senare. Båda har avslöjat den ekonomiska brottsligheten bara när relationen varit slut.
Ett exempel
Linnea avslöjar i ett förhör med polisen att Chrippa inte skattar för sina pengar: HON ÄR EN JÄVLA HORA SOM VELAT SÄTTA DIT CHRIPPA HELA TIDEN.
Julia avslöjar exakt hur hans ekobrott gått till, hur transaktioner skett, vilka banker som används och vilka som varit inblandade: ÅH SÅ HIMLA BRA ATT HON ERKÄNNER HOPPAS DET GÅR BRA MED BARNET NU.
Jag ursäktar inte Linneas beteende emot barnet men det är helt uppenbart att Linnea har fått betydligt mer skit för sitt beteende än vad Julia någonsin fått. Varför är det upp till en idiot att "veta bättre" och lämna relationen? Om jag som förälder märker att min partner inte behandlar mitt barn bra är det väl först och främst mitt ansvar att jag skyddar mitt barn från den personen?
Jag tycker att det är en fullt rimlig ställning att tycka att det är värre att försaka sitt egna barn och behandla det dåligt genom dessa handlingar än att behandla någon annans barn illa.