Citat:
Ursprungligen postat av
Cuculuscanorus
Om vi ser till kravet kring populärkultur osv är inte då namn som exempelvis Adam etc. också att betrakta som importerade från populärkultur med tanke på att den populärkultur som fanns på medeltiden nog hörde till den nya chica kristna mytbildningen istället för den gamla? (Även då om exemplet är långdraget). Skulle du sätta en tidsgräns för ”wt”-namn? Eller kan även äldre namn vara ”WT” som exempelvis Orm och Sigtrygg? Eller med populärkultur menar du den som uppkom när böcker och tidningar började cirkulera i början på 1800-talet när svenskar började namnge sina barn efter engelska och tyska kändisar?
Harry var ju ett tydligt arbetarklass namn förr; tror många skulle hålla med dig nu. Därför tror jag på att termen är tidsbunden!
Sverige kristnades "uppifrån och ner" i samhällsklasserna, så kristna namn har nog aldrig varit WT. Bönderna blotade länge i smyg och smusslade med sina runor. Jag tror att det var särskilt viktigt där i början, när Sverige var nykristnat, för alla släkter som tävlade om makten, att visa att de var ordentligt kristnade, så barnen fick genomgående kristna namn. (Bibliska namn samt latinska namn efter munkar och nunnor som redan gjort sig ett namn nere på kontinenten som mystiker och heliga.)
Jag nämnde redan balladerna, det förekom faktiskt redan på medeltiden att underklassen gav sina barn namn efter någon riddare i balladerna (Roland t.ex.). De etablerade familjerna gjorde ju inte så, där gick namnen från farfar till sonson och farmor till sondotter genom generationerna, de var konservativa när det gällde att ta in nya namn. Möjligen om det blev många barn och släktnamnen inte räckte till, att minsta flickan kunde få heta något mer fantasifullt. Den tendensen ser vi för övrigt än idag i överklassfamiljer, att just yngsta dottern (men inte yngsta sonen) kan få heta något mer utspejsat.
Ibland kan ett gammalt namn uppfattas som WT i alla fall, om det plötsligt blir populärt bland WT p.g.a. någon populärkultursanledning. Alltså om t.ex. en karaktär i en populär TV-serie som handlar om viktigatiden eller asagudar inspirerar många WT att döpa sitt barn efter honom, så kan namnet börja uppfattas som WT. Ett exempel på det är Thor efter Marvel-filmen. Detta händer i synnerhet om namnet tidigare var ovanligt.