2025-01-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tror du menar Knatte, Tjatte och Efti.

Tjatte är gulligast. Han verkade ibland lite "grön" och efter. Fnatte verkade vara lillebrorsan, men smart ändå. Knatte "äldst" med någon minut. Lite dominant.

Tror disney har knatte röd fnatte blå och tjatte grön och egmont har knatte blå fnatte röd och tjatte grön
Citera
2025-01-19, 23:44
Medlem
Jag håller nog carl barks och don rosas historier, berättelser som de bästa och teckningarna är superbra
Citera
2025-01-20, 00:21
Medlem
Ingen som har någon av Carl Barks litografier, de är riktigt fina.
Citera
2025-01-20, 01:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Fnatte! Fnatte!?! Är du sjuk i huvvet? Fnatte är sämst! Sjukt överskattad. Han borde inte vara med alls.
Knatte, Tjatte och Dilba är en klart rimligare trio.
Missade ju att ditt citat är från en sketch med Anders och Måns! Skitrolig faktiskt.
Citera
2025-01-20, 22:50
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Guld-Ivar var kul när han skulle ta upp fighten med Joakim om vem som var rikast. Minns en serie när Joakim växlade in alla sina pengar till en enorm sedel som inte gick att använda och satte sig på en parkbänk och beklagade sig för Guld-Ivar vilket fattiglapp han var

Eller när dom krigade om vem som hade längst samling av snörstumpar.
Citera
2025-01-24, 02:48
Moderator
Hjv9s avatar
Glöm Tjatte, Knatte, Fnatte. Skvatte ska det va!

Av huvudkaraktärerna i Ankeborg har jag mer och mer börjat avsky Alexander Lukas. Förr kunde det vara roligt och fascinerande med all hans tur, nu känns han bara dryg och osympatisk. Svårt att tycka om en sådan karaktär. En annan karaktär som känns lite meningslös är Glittriga Gullan. Passar inte riktigt som Joakims flamma. Tycker att både Gittan och Bell Anka är intressantare kvinnor.

Annars är de flesta karaktärer i Ankeborg väldigt lyckade och fyller sin funktion väl. Det gör iofs Alexander också men i måttlig dos.
Citera
2025-01-24, 08:34
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Skvatte minns jag från en serie. En av knattarna hade blivit träffad av blixten tror jag, o så ledde det till knatten delade på sig spontant då o då, då fick kopian namnet Skvatte, eftersom det lät "skvatt" när han ploppade fram.
Citera
2025-01-24, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9

Av huvudkaraktärerna i Ankeborg har jag mer och mer börjat avsky Alexander Lukas. Förr kunde det vara roligt och fascinerande med all hans tur, nu känns han bara dryg och osympatisk. Svårt att tycka om en sådan karaktär. En annan karaktär som känns lite meningslös är Glittriga Gullan. Passar inte riktigt som Joakims flamma. Tycker att både Gittan och Bell Anka är intressantare kvinnor.

Annars är de flesta karaktärer i Ankeborg väldigt lyckade och fyller sin funktion väl. Det gör iofs Alexander också men i måttlig dos.

Jag har aldrig träffat någon som gillar Gladstone/Alexander. Han är som JR Ewing och Donald är Cliff Barnes.

Det finns flera problem med Alexander men framför allt att han får alla att se ut som och känna sig som underdogs.
Citera
2025-01-24, 14:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Jag har alltid gillat Farmor Anka och vilken fin och god människa/anka hon är. Hon är liksom the Lawful Good mitt i the Chaotic Evil.

Gillar hennes gamla bil. Den late gynnaren Mårten Gås är hennes dräng och eventuellt secret lover? Gillar att Farmors frisyr liknar ett ägg i ett fågelbo.
Farmor Anka är syskon till Farbror Joakim, right? De där släktbanden är så knepiga. Vad är hennes riktiga förnamn? Amalia? Nån som vet?
Bilens förlaga verkar vara en Detroit Electric från 1910-talet
Citera
2025-01-24, 14:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Bilens förlaga verkar vara en Detroit Electric från 1910-talet
Tack för info. Så cool med sitt lilla tak.
Citera
2025-01-24, 23:15
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Jag har alltid gillat Farmor Anka och vilken fin och god människa/anka hon är. Hon är liksom the Lawful Good mitt i the Chaotic Evil.

Gillar hennes gamla bil. Den late gynnaren Mårten Gås är hennes dräng och eventuellt secret lover?
Ja kanske det, fast det blir förstås lite incestuöst då Mårten tydligen är barnbarn till Farmor Ankas bror. Enligt wikipedia lär dessutom Farmor Anka och Mårten Gås vara de enda återkommande figurerna i Kalle Anka som bor i samma hus fast de är av olika kön.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Farmor_Anka

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5rten_G%C3%A5s_(seriefigur)
Citat:
Farmor heter tydligen Elvira.
Japp, eller närmare bestämt Elvira Augusta Anka f. Knös.
Citera
2025-01-30, 13:17
Avslutad
Klasse Häst aka Horace och Klarabella Ko är rätt coola. Lite sjukt dock att de är helt olika arter som är förlovade. Men de är svarta tillsammans eller något. Jag menar Mickey är svart.

Det är väl Clara Cluck och Daisy och Clarabelle och Minnie som är bästa tjejerna. Trots att Daisy och Clara är vita och Clarabelle och Minnie är svarta.

Man får anta att de pratar om sånt där tråkigt som tjejer snackar om när de hänger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in