2025-01-18, 14:47
Medlem
AlexiSexis avatar
Hej!

Jag har tagit Elvanse i 3 år nu, i början tyckte jag väl att det hjälpte lite, men fick biverkningar som muntorrhet och ökad svettning. Kände dock inte att aptiten påverkades, men mådde bra i övrigt. Ett halvår efter jag började med Elvanse var jag med om något som vände uppochner på min mentala hälsa, och sedan dess har det varit en nedåtgående spiral. För snart ett år sedan började jag tappa aptiten, känns märkligt om det är pga medicinen då jag tagit den i flera år men märker tydligt de dagar jag glömmer ta Elvanse att jag äter mer. Idag känner jag inte så mycket att Elvanse hjälper mig fokusera eller ger mig ökad motivation att ta tag i saker, tror inte jag kände att det hjälpte jättemycket i början heller men kanske lite ändå. Det jag dock märker av tydligt när jag inte tar medicin är att jag mår sämre psykiskt och inte vill resa mig ur sängen, men kan ha dagar när jag bara vill ligga i sängen trots att jag tagit medicinen. Mår alltid skit mentalt men mår ännu sämre när jag inte tar Elvanse. Testade Metylfenidat en kort period men tyckte inte alls om det och bytte tillbaka till Elvanse. Jag trivs med medicinen men önskar det hade mer effekt så att jag hade kunnat fokusera och prestera bättre på jobb och orka ta tag i saker som behövs göras hemma.

Ni som har hittat rätt medicin, känner ni jättestor skillnad och att det har hjälpt mot allt ni kämpar med eller känner ni att det har hjälpt vissa saker men ingen skillnad på andra? Vilken medicin tar ni och tar ni endast en tablett på morgonen eller tar ni fler under dagen?
Citera
2025-01-18, 14:58
Medlem
Sleepdancers avatar
Det är knark. Dexamfetamin är bästa sorten av adhd knarket. Kalla det inte medicin.
Citera
2025-01-18, 15:05
Medlem
Det är inte meningen att du ska ta medicinen varje dag. Man behöver perioder när man inte tar någon medicin öht. Just pga denna anledningen som du beskriver. Ta ett uppehåll 4-8 veckor minst. När du väl introducerar medicinen igen så börja med lågdos och öka långsamt successivt. Ju lägre dos du använder, desto längre kan perioder kan du använda den.
Citera
2025-01-18, 15:10
Medlem
Det har kommit in mer och mer rapporter om hur dessa mediciner kan orsaka mer skada än nytta. I FASS står det att vissa biverkningar kan vara allvarliga. Du bör nog prata med din läkare om det är meningsfullt att fortsätta om du bara mår sämre och sämre. Eftersom det är narkotikaklassat så kan det kanske orsaka obehagliga toleranssymtom som andra mediciner/droger i denna grupp? Men det är ju något som både läkare och läkemedelsbranschen förnekar.
Citera
2025-01-18, 15:26
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Centralstimulantia --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-01-18, 15:52
Medlem
Det är rätt medicin när du inte känner dig medicinerad utan som sig själv.

Det är lite av en ny trend att ge lägre doser än vad man gjort tidigare. Tex 5 mg två gånger om dagen eller däromkring.
Citera
2025-01-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepdancer
Det är knark. Dexamfetamin är bästa sorten av adhd knarket. Kalla det inte medicin.
Det är en medicin precis som alla andra droger. Knark är medicin.

Alla mediciner har verkningar och biverkningar. En medicin kan ha ihållande eller tillfällig effekt. Vad är skillnad mellan Alvedon och amfetamin? Alvedon botar huvudvärk (åtminstone tillfälligt), amfetamin botar koncentrationssvårigheter (åtminstone tillfälligt).

Alla kemiska substanser med en verkningsprofil som kan vara till gagn för en individ under vissa omständigheter är medicin. Undantaget livsmedel, dvs substanser som normalindividen måste ha för sin överlevnad (t.ex. syre, vatten, essentiella aminosyror).
Citera
2025-01-18, 16:53
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexiSexi
Hej!

Jag har tagit Elvanse i 3 år nu, i början tyckte jag väl att det hjälpte lite, men fick biverkningar som muntorrhet och ökad svettning. Kände dock inte att aptiten påverkades, men mådde bra i övrigt. Ett halvår efter jag började med Elvanse var jag med om något som vände uppochner på min mentala hälsa, och sedan dess har det varit en nedåtgående spiral. För snart ett år sedan började jag tappa aptiten, känns märkligt om det är pga medicinen då jag tagit den i flera år men märker tydligt de dagar jag glömmer ta Elvanse att jag äter mer. Idag känner jag inte så mycket att Elvanse hjälper mig fokusera eller ger mig ökad motivation att ta tag i saker, tror inte jag kände att det hjälpte jättemycket i början heller men kanske lite ändå. Det jag dock märker av tydligt när jag inte tar medicin är att jag mår sämre psykiskt och inte vill resa mig ur sängen, men kan ha dagar när jag bara vill ligga i sängen trots att jag tagit medicinen. Mår alltid skit mentalt men mår ännu sämre när jag inte tar Elvanse. Testade Metylfenidat en kort period men tyckte inte alls om det och bytte tillbaka till Elvanse. Jag trivs med medicinen men önskar det hade mer effekt så att jag hade kunnat fokusera och prestera bättre på jobb och orka ta tag i saker som behövs göras hemma.

Ni som har hittat rätt medicin, känner ni jättestor skillnad och att det har hjälpt mot allt ni kämpar med eller känner ni att det har hjälpt vissa saker men ingen skillnad på andra? Vilken medicin tar ni och tar ni endast en tablett på morgonen eller tar ni fler under dagen?

Man prövar alla varianter efter behov med läkare helt enket. Alla har olika fördelning av ADHD symptomer och vart man har mest. Likt att det är olika så funkar även medicin olika; så alla får helt enkelt pröva. Ritalin; concerta va inget för mig. Man bara spike och får ångest när det går ut. Jag iaf Kört Elvanse 40mg morgon + 20 lunch men ska byta ut 20mg Elvanse på dagen till 5/10 mg Attentin istället för att ha kortare verkningstid. Lättare att ta det efter behov istället troligtvis
Citera
2025-01-18, 19:48
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexiSexi
Hej!

Jaha du har svårt med aptiten.

Har du nångång undrat över vad FASS för allmänheten säger?

"Läkaren kommer att göra vissa kontroller

innan du påbörjar behandling. Detta är för att säkerställa att Elvanse är säkert och att det kommer att vara till nytta.

efter att behandlingen påbörjats. Kontroller kommer att göras minst var sjätte månad, men eventuellt oftare. De kommer också att göras då dosen ändras. Kontrollerna omfattar följande:

kontroll av aptiten

mätning av längd och vikt

mätning av blodtryck och puls

kontroll av humör, sinnesstämning eller andra ovanliga känslor eller om dessa känslor har försämrats under tiden som Elvanse har tagits.

Långtidsbehandling

Elvanse behöver inte tas för alltid. Om du har tagit Elvanse i över ett år bör läkaren avbryta behandlingen under en kort tid. Detta kan göras under ett skollov. Det är för att kontrollera om läkemedlet fortfarande behövs."

Biverkningar?

"Mycket vanliga (kan påverka fler än 1 av 10 patienter)

minskad aptit

sömnlöshet

muntorrhet

huvudvärk."

FASS för vårdpersonal säger att...

"Hos vuxna

Stimulantia har förknippats med viktnedgång. Vikten ska kontrolleras under behandling med stimulantia. För patienter som minskar i vikt kan behandlingen behöva avbrytas."

!De biverkningar som observerats i samband med behandling med lisdexamfetamindimesylat motsvarar de som ofta förknippas med användning av stimulantia. Mycket vanliga biverkningar inkluderar nedsatt aptit, insomni, muntorrhet, huvudvärk, smärta i övre delen av buken och viktminskning."

Du gillade alltså inte metylfenidat (ex Concerta och Ritalin), vilket oftast är förstahandsvalet.
Så du gick tillbaks till Elvanse som är amfetamin. Och så minskar din aptit. Ja det är så amfetamin ofta funkar.

Vad det gäller muntorrheten så hoppas jag verkligen du har sett till att få något som motverkar muntorrhet. Typ Xerodent. För det är din läkare skyldig att skriva ut om du har läkemedel som orsakar muntorrhet.
Citera
2025-01-18, 20:48
Medlem
Det finns en som är bättre än elvanse som dem gärna inte skriver ut. Dem kallar det sista utvägen. Men den mår man inte dåligt av den som man kan göra på elvanse. Attentin heter den. Den är mer korttidsverkade. Men mycket bättre i alla lägen. Säg att du har svårt att komma igång på dagen. Be om att få kombinera den med elvansen. Då har du störst chans att få den.
Citera
2025-01-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigantosaurus
Det finns en som är bättre än elvanse som dem gärna inte skriver ut. Dem kallar det sista utvägen. Men den mår man inte dåligt av den som man kan göra på elvanse. Attentin heter den. Den är mer korttidsverkade. Men mycket bättre i alla lägen. Säg att du har svårt att komma igång på dagen. Be om att få kombinera den med elvansen. Då har du störst chans att få den.
Varför vägrar de skriva ut korttidsverkande medel till vuxna?

Min kropp klarar inte av långtidsverkande men jag får inte någon effekt av medicinerna. Dvs min koncentration blir inte bättre. Jag fattar ärligt talat inte hur så mycket människor utan ADHD kan plugga på medicinerna när jag själv är samma lika i funktion med som utan medicin i kroppen. En vag förmåga att ta itu med saker kanske förstärks men tveksamt det också.
Citera
2025-01-23, 18:54
Medlem
Vet inte om jag skriver i rätt del? Mod får flytta annars.

Har en fråga!
Finns det ngn som gjort en adhd utredning i olika län?

När man fått utredningen och sedan ska söka läkare vad är de som händer då?
Eller mottagning i ett annat län. Väntetid osv?

Tacksam för svar
Senast redigerad av NiGHTRYDERz 2025-01-23 kl. 18:55. Anledning: Förtydligande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här