2025-01-16, 17:25
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Hon har väl inte rätt till någon form av ekonomiskt bistånd, så länge hon har pengar på kontot?

Hoppas verkligen inte! För det vore ju isåfall väldigt vidrigt!
Nej, man måste levt under existensminimum i 3 månader för att ha rätt till fullständigt ekonomiskt bistånd. Ligger man över, drar dom det från första utbetalning.
Har du ägodelar (utanför vad dom anser vara skälig levnadsnivå), fonder, kapital på något sätt, går det icke.
Senast redigerad av MrSwagger 2025-01-16 kl. 17:28.
Citera
2025-01-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Nej, man måste levt under existensminimum i 3 månader för att ha rätt till fullständigt ekonomiskt bistånd. Ligger man över, drar dom det från första utbetalning.
Har du ägodelar (utanför vad dom anser vara skälig levnadsnivå), fonder, kapital på något sätt, går det icke.

Vänta nu, jag missförstod nog att det skulle gälla bistånd för en advokat men det kan knappast gälla bistånd för en lägenhet hon inte längre äger och där pengarna dessutom kom först i efterhand?

Vad syftade du på ens vonDy?
Citera
2025-01-16, 17:42
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratdancer
Vänta nu, jag missförstod nog att det skulle gälla bistånd för en advokat men det kan knappast gälla bistånd för en lägenhet hon inte längre äger och där pengarna dessutom kom först i efterhand?

man får inte ek bistånd öht.
O tacka lov för det
Citera
2025-01-16, 17:47
Medlem
Citat:
man får inte ek bistånd öht.
O tacka lov för det

Nej men jag förstår inte varför biståndsfrågan dök upp överhuvudtaget, i vilket sammanhang är det relevant nu?
Citera
2025-01-16, 17:51
Medlem
Citat:
Nja.

Har man fått en stor summa pengar så räknas det med att man budgeterat så det räcker 1 miljon bör räcka,rd socialtjänstens normer, räcka i 3-4 år men man brukar inte räkna mer än 12 månader om det inte finns särskilda skäl.
Citera
2025-01-16, 18:08
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuthgerT
Nja.

Har man fått en stor summa pengar så räknas det med att man budgeterat så det räcker 1 miljon bör räcka,rd socialtjänstens normer, räcka i 3-4 år men man brukar inte räkna mer än 12 månader om det inte finns särskilda skäl.
Fullständigt omöjligt att tolka vad du skriver. Oavsett har du fel

Citat:
Nej men jag förstår inte varför biståndsfrågan dök upp överhuvudtaget, i vilket sammanhang är det relevant nu?
Ingen aning var det kom ifrån. Nån stolle antar jag
Citera
2025-01-16, 18:18
Medlem
Citat:
Fullständigt omöjligt att tolka vad du skriver. Oavsett har du fel

Ingen aning var det kom ifrån. Nån stolle antar jag
Jag har inte fel. Har jobbat med det.
Summa summarum..Gräddis får inget ekonomiska bistånd på minst ett år, även om pengarna försvinner i morgon
Citera
2025-01-16, 18:23
Medlem
vonDys avatar
Citat:

Ekonomiskt Bistånd, tänkte jag.

För, precis som du skrev, måste uppvisa ekonomi/ eventuella tillgångar / skulder 3 månader tillbaka, för bedömning.

Så FyllePia kommer nog inte att kvala in till ?
Citera
2025-01-16, 18:28
Medlem
marytraders avatar
Nu har jag en nära vän som jobbar inom socialen och hjälper folk som förklarat hur det funkar:

1.) De kollar om du äger något av värde. Pengar, lägenhet, bil etc. Har du det får du inget bidrag ö.h.t. Då får du leva på de pengarna först innan du får pengar från kommun.

2.) De kollar ditt konto bakåt i tiden så du inte fått några swishar. Har du det får du inget bidrag. De är stenhårda med det. Så folk som får in OF swishar, TikTok swishar, Meta swishar etc, får inget bidrag.

Så om man som Gräddrumpan har 1,5 miljon på sparkontot får man naturligtvis inget bidrag. Hon har väl även tagit emot swishar för hennes sex-tjänster hon erbjudit?
Citera
2025-01-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Ekonomiskt Bistånd, tänkte jag.

För, precis som du skrev, måste uppvisa ekonomi/ eventuella tillgångar / skulder 3 månader tillbaka, för bedömning.

Så FyllePia kommer nog inte att kvala in till ?

Okej, ska inte älta det här men jag har en stilla undran då och det är om hon nyligen ansökt om bistånd för något?
Bara så jag hänger med och vi inte ältar något gammalt liksom, eller bara biståndsfrågan överlag.
Citera
2025-01-16, 19:10
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Okej, ska inte älta det här men jag har en stilla undran då och det är om hon nyligen ansökt om bistånd för något?
Bara så jag hänger med och vi inte ältar något gammalt liksom, eller bara biståndsfrågan överlag.

Jag tror inte att hon ansökt om något. Har nu egna pengar, efter exekutiva auktionen av lägenheten. 1,6 mille, som hon gärna berättar att hon har.

Nog ”Livrädd” för att Samhälllet råder henne att söka hjälp för alkoholmissbruket.

Vilket hon inte tänker göra, då hon nu har 1,6 mille på kontot - och är ” miljonär”.
Citera
2025-01-16, 19:16
Medlem
Ny uppdatering. Pia ligger i sängen på hostelet och filmar ogenerat sig själv medan rumskompisen hostar och harklar sig i bakgrunden. Hon har köpt snus och ballerinakex som hon mycket generöst säger att rumskompisen får smaka på. Undrar hur det ska gå för hennes lever nu med allt socker i kexen. Doktor Pia var ju tydlig med att man både får leverskador och rynkor av det.
Senast redigerad av kloakdjur 2025-01-16 kl. 19:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in