2025-01-16, 16:28
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
När ett land har hög inflation så spenderar folk sina pengar så fort som möjligt. Om de inte kan investera dem i en västvaluta. Så hög ränta på sparkontot spelar ingen roll; när lönen kommer tar folk ut pengarna. Imorgon är köttfärsen dyrare än i dag så bättre att handla idag.

Ditt svar blir alltså Fattigdom

70% har inga tillgångar att spara undan. Ett Rysk bankkonto har under lång tid varit en bra kompensation mot inflationen speciellt då räntorna började nå 10-13% med start förra hösten. Och nu ligger den på 21% , dom här 30% Ryssar har kunnat skydda sina besparingarna undan prisökningarna där de insatta pengarna knappt har tappat i köpkraft.
Men resten 70% , lever nog som du beskrev förutom att de inte har några sparmedel alls då, var min poäng
Citera
2025-01-16, 16:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3lfukta3nik2v

Trump's team is considering two scenarios regarding Russia for a peace deal.
The first “set of recommendations” includes some concessions for Russian oil producers hit by U.S. sanctions if agreements are near
The second involves increasing sanctions pressure to gain more influence over Moscow.

Ja man får ju se.., tills nu i detta 1000 dagars kriget så när man har försökt sätta press på Putin, så har han ju "double down". I sak har han väl bara en rejäl mobilisering kvar på den fronten ? Dvs mer kött, för tanksen och resten av hårdvaran är alleredan mer bortslösad. Men det ända jag ändo kan närmast svära på, är att om inte han kan presentera en "fred" som en vinst på hemmaplan..så är den gökungen finito !

Såå..jag tror det sitter hårt inne för Putin att gå med på en "fred". För Trump kan inte heller se ut att ha en svag rygg mot Putin. Förövrigt så läste jag någonstans häromdagen att ryssarna vill att en "fredsuppgörelse" skall ske mellan Usa/Ryssland. Ukraina skall inte vara inbjudna. Precis som när Hitler övertog Tjeckoslovakien -38.

Och när jag läser det ovanstående som jag själv har skrivit, så tror jag bara att Putin vill vinna tid, och få jänkarna att dra tillbaka sitt stöd !
Senast redigerad av Snapcount 2025-01-16 kl. 16:36.
Citera
2025-01-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
För att befolkningen i Ryssland har blivit intutade under flera decennier att deras fiende är USA/Nato.

Många ryssar tror ju på riktigt att det krigas mot USA/Nato i Ukraina.

Nato är i praktiken ett lika stort hot mot Ryssland som du upplever hotet från klimatkrisen i världen. För jag misstänker att du anser klimatkrisen påhittad.

https://www.youtube.com/watch?v=chmOR_vOzPE
Notera skillnaden i svaren mellan unga och gamla.
Det är USA man krigar mot i Ukraina. Ukraina är det land som tar emot mest militärt bistånd från USA, näst efter Israel. USA använder Ukraina som en proxy för att kunna bekämpa och på sikt försvaga den gamla antagonisten Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
[b]
Ryssland och Putin borde i dagsläget vara allvarligt oroade över Kinas ambitioner.

Historien upprepar sig, återigen, och uppenbarligen konstant, vad gäller de dåliga beslut Ryssland alltid fattat. Putin följer traditionen, att förstöra den Ryska ekonomin, det finns många likheter mellan Putin och exempelvis Nicolas II (1868-1918).

Att Kinas ambitioner inte oroar Putin mer, än vad han visar idag, är förvånansvärt visar på svag analys av Putin.

I takt med att Ryssland blir svagare och svagare, kurrar det nog i magen på Xi, att inom en snar framtid svälja ett Ryssland som (återigen) är på väg mot ett kaos.

Hela den östra delen av Ryssland - Sibirien, har Putin/Ryssland försummat på alla sätt, inte minst infrastrukturellt de senaste decennierna. Här finns allt som Kina vill ha och behöver:

Energi - Mineraler och 20 % av världens sötvatten (Bajkalsjön)

I stället för att inte dragit sig ur ett krig man inte kan vinna, fortsätter man resan in i ett nytt helvete för det Ryska folket och nationen. För vilken gång i historieordningen kommer Ryssland snart att ropa på hjälp från omvärlden, "Hjälp, vi har ställt till det igen, vi är återigen i kaos".

Tragiskt!

Det bor folk runt Bajkalsjön med mongolisk och även viss kinesiskt ursprung och sådär, men verkar vara en minoritet gentemot majoriteten ryssar som bor där. Antar att Bajkalsjön är ett fint område mitt i ganska långsträckta ödeområden. Kina har visat intresse tidigare att importera vattenresurser m.m men har mötts av protester från lokalbor. Jag tror att lokalbor i stora delar av de östra provinserna gärna ser att de får bilda egna självständiga länder ifall Ryssland kollapsar ekonomiskt och politiskt.

Iallafall där finns inga direkta tecken på att de skulle vilja bli en del av Kina. Även när det gäller handel, gruvdrift och annat vad gäller naturresurserna så är det lite svårtolkat vad som kan hända. Vi kan ju anta att en del av det samarbete som redan finns på plats främst är initierat av avtal mellan ryssarna (moskva) och kina. Lokalbefolkningen verkar vara skeptiskt.

Jag tvivlar på att det blir en enkel process för Kina att införliva områden i nuvarande Ryssland att istället ingå i Kina.

Min gissning är att de bildar egna självständiga länder och sedan får vi i media läsa om hur Kina och även USA/Europa försöker få till avtal om att exploatera naturresurserna samt sedan lär media skriva om alla katastrofer som sker i spåren av att man exploaterar naturresurserna...
Citera
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monken1
I dagens ryska tidningar bla:
"Trycket på Rysslands ekonomi från sanktionerna ökade avsevärt."
https://x.com/bbcstever/status/1879887060175089890?s=46&t=bkHlO54CH3nhkcBddhGDww
(Steve Rosenberg)
Flera ledande ryssar beter sig som missbrukare som ännu inte sjunkit tillräckligt långt ner i skiten för att förstå att de måste söka hjälp och då menar jag inte hjälp från andra missbrukande individer typ Norkorea och Iran. Deras snack om att Kiev måste falla innan Ryssland kan koppla av oavsett hur kriget går, tyder på bristande självinsikt.

Men då det väl går upp för dessa dårar att kriget bara förvärrade rysslands situatition kommer det att bli jävligt tungt för dessa hjärntvättade hjon
Citera
2025-01-16, 16:38
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
4. Ryssland är knappast internationellt isolerat. Just nu verkar 60-80% av planetens befolkning de facto stå på Rysslands sida i konflikten. Vidare verkar intresset för Brics vara stort även om Trump nu verkar officiellt ha undanröjt risken för "de-dollarizering" (vilken främst drivs av inflation och pengatryckning).

Förutsätter att varenda kotte i jättelandet Kina, Indien, Iran m.f. är det.
Du kan ju inte bara räkna ihop hela befolkningsmängden i varje land och påstå att 100% är på Rysslands sida.

" De Facto" jomenvisstsörru

Och det här var ju bara en enda punkt på din önskelista. Du verkar inte gilla Eu/Nato men samtidigt inget emot att Ryssen kommer att våldta Ukraina och suga ut landet. Förutom att de kidnappar barn, har civila som måltavla,våldtar och mördar. Men du kanske passar bra i det där mördargänget, vad vet jag
Citera
2025-01-16, 16:42
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Såå..jag tror det sitter hårt inne för Putin att gå med på en "fred".

Vilket i sig kan ses som underligt. Allt han behöver göra är att säga att Ukraina är avnazifierat och sedan låta propagandaapparaten sälja in det till hemmapubliken.

Men.. Vi vet sedan tidigare att han använder inte sig utav mobiltelefoner eller datorer. Han får sina skrivna rapporter från hans närmsta betrodda. Och vi vet att alla Ryssar ljuger, konstant, till sin mamma, till sin pappa..

Jag är inne på att han har fångats i en åsiktsbubbla och han har inte förstånd till att försöka ta sig ur den.
Citera
2025-01-16, 16:43
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
När ett land har hög inflation så spenderar folk sina pengar så fort som möjligt. Om de inte kan investera dem i en västvaluta. Så hög ränta på sparkontot spelar ingen roll; när lönen kommer tar folk ut pengarna. Imorgon är köttfärsen dyrare än i dag så bättre att handla idag.
Ja även med en sparrätnta på 30% är det en dålig affär för ryssen att låta pengarna stå kvar på kontot.
Om nu dessutom riskerar få pengarna beslagtagna är det ren katastrof för sparare. Bättre att köpa västvaluta om det går eller guld och annat värdebeständigt.
Citera
2025-01-16, 16:52
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://bsky.app/profile/evgen-istrebin.bsky.social/post/3lfukta3nik2v
Ja Trump har de amerikanska sanktionerna att spela med men de europeiska och andra länders sanktioner sitter inte på hans hand! Ska det bli fred krävs det att även EU och andra är med på tåget.
Ryssland är nu svårt sargade och även utan amerikanskt stöd och sanktioner blir det tufft för Putin.
Citera
2025-01-16, 16:56
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där låter mest som en massa gråtsnyftande pojkrumsdrömmar som gått i kras och urartat i gråtsnyftande of att Ryzzen är dum och slår mig för fel lag vann i fotboll och nu kommer dumme Ryzz-Ove att varje dag fråga "hur gick det i Ukraina?"

2. Det finns inga belägg för att Ryssland förlorat kriget i Ukraina strategiskt snarare är motsatsen väldigt tydlig. Ryssland har väldigt små skador och allt som media verkar kunna beskriva är drönaröverfall på oljedepåer i långtbortistan i Ryssland. Föga imponerande.

3. Dina Förhoppningar om att President Trump ska flyga in och stoppa kriget för att rädda "Ukraina" undan Ryssland är nog bara pojkrumsdrömmar:
Det finns tre USA intressen i det hela: A: att blanda in EU och NATO utan USA alternativt B: att jacka ur så stor del av Ukraina som möjligt ur kriget, eller C: att invadera Ukraina formellt med EU-stater som proxy (sannolikheten för detta är dock låg sedan valet i Polen då Polen nu saknar ledning med förmåga).

3.1. President Trump behöver alltså inte göra något åt konflikten utan kan fortsätta på linjen att Zelenskih nog måste skaffa fram manpower för sitt krig och sedan strunta i Ukraina eller ge dem lite symbolika gåvor och säga åt dem att förhandla för fred eller be om hans hjälp att förhandla för Ukraina. Det finns dock egentligen inga skäl för Ryssland att medge fred i Ukraina förutom om de får sina krav uppfyllda.
3.2. President Trump har dock väldigt många metoder att åstadkomma saker i Ukraina och dessa metoder ska vi nog vara tysta om i tråden.

4. Ryssland är knappast internationellt isolerat. Just nu verkar 60-80% av planetens befolkning de facto stå på Rysslands sida i konflikten. Vidare verkar intresset för Brics vara stort även om Trump nu verkar officiellt ha undanröjt risken för "de-dollarizering" (vilken främst drivs av inflation och pengatryckning).

5. Sagan om att Kina ska anfalla Ryssland är just en saga. Sagan baseras på Mongol Khans handelsimpoerium och pax Mongolia samt att Kina en gång i tiden var uppdelat på en massa warlords med mindre riken och att dessa riken gärna expanderade i varje riktning.

5.1. Sannolikheten för krig mellan Ryssland och Kina är alltså nära noll och de har militärövningar tillsammans i storleksordningen 250k-500k soldater.
Kul att höra en USA-hatande blatte sätta sitt hopp till Donald Trump
Inte ens de mest positiva ryssarna hoppas längre på att Trump kommer att tvinga Ukraina till en fred de inte gillar. Alla verkar fatta att det är Ryssland som måste backa om det ska bli nån överenskommelse.
Citera
2025-01-16, 17:01
Avstängd
foliekillers avatar
Citat:
Många gamla har denna tro att vi i väst är rädda för Ryssland, att vi vill ha deras naturresurser etc. Innan 2022 var det ingen i väst som brydde sig det minsta om Ryssland. De har en uppblåst självbild där de tror att allt kretsar kring dem. Det är samtidigt ett mindervärdeskomplex.
Ja man ser ryska politiker och propagandister typ Vlad Solo som ännu efter 3 år in på den 3-dagars SMO:n fortfarande tinbillar sig att Ryssland är en supermakt! När ska de vakna upp och ta in att Ryssland är ett vissligen enormt till ytan stort men inte ekonomiskt där de är lika stora so Italien eller Texas.
Man behöver inte vara ett geni för att förstå att det inte går ihop med att kalla sig supermakt.
Citera
2025-01-16, 17:03
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja Trump har de amerikanska sanktionerna att spela med men de europeiska och andra länders sanktioner sitter inte på hans hand! Ska det bli fred krävs det att även EU och andra är med på tåget.
Ryssland är nu svårt sargade och även utan amerikanskt stöd och sanktioner blir det tufft för Putin.

Vet ej, han har inte tillträtt ännu och han beter sig högst irrationellt. Jag menar annektera Grönland och Panama samtidigt som han har föreslagit handelstullar mot Kanada och Europa? Kina och Ryssland gnuggar händerna här efter dom fått det här fanskapet invalt.

Men.. ..Jag är rädd för att vi här i Europa kommer försöka blidka honom. Alla vet att vi här i Europa är starkare tillsammans med USA. Jag tror våra ledare kommer satsa på 4 år med eftergifter för att behålla samarbetet. Han i sin tur, den narcissist med frontallobsdemens som han har..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in