Citat:
Ursprungligen postat av
LEMMOR
[b]
Ryssland och Putin borde i dagsläget vara allvarligt oroade över Kinas ambitioner.
Historien upprepar sig, återigen, och uppenbarligen konstant, vad gäller de dåliga beslut Ryssland alltid fattat. Putin följer traditionen, att förstöra den Ryska ekonomin, det finns många likheter mellan Putin och exempelvis Nicolas II (1868-1918).
Att Kinas ambitioner inte oroar Putin mer, än vad han visar idag, är förvånansvärt visar på svag analys av Putin.
I takt med att Ryssland blir svagare och svagare, kurrar det nog i magen på Xi, att inom en snar framtid svälja ett Ryssland som (återigen) är på väg mot ett kaos.
Hela den östra delen av Ryssland - Sibirien, har Putin/Ryssland försummat på alla sätt, inte minst infrastrukturellt de senaste decennierna. Här finns allt som Kina vill ha och behöver:
Energi - Mineraler och 20 % av världens sötvatten (Bajkalsjön)
I stället för att inte dragit sig ur ett krig man inte kan vinna, fortsätter man resan in i ett nytt helvete för det Ryska folket och nationen. För vilken gång i historieordningen kommer Ryssland snart att ropa på hjälp från omvärlden, "Hjälp, vi har ställt till det igen, vi är återigen i kaos".
Tragiskt!
Det bor folk runt Bajkalsjön med mongolisk och även viss kinesiskt ursprung och sådär, men verkar vara en minoritet gentemot majoriteten ryssar som bor där. Antar att Bajkalsjön är ett fint område mitt i ganska långsträckta ödeområden. Kina har visat intresse tidigare att importera vattenresurser m.m men har mötts av protester från lokalbor. Jag tror att lokalbor i stora delar av de östra provinserna gärna ser att de får bilda egna självständiga länder ifall Ryssland kollapsar ekonomiskt och politiskt.
Iallafall där finns inga direkta tecken på att de skulle vilja bli en del av Kina. Även när det gäller handel, gruvdrift och annat vad gäller naturresurserna så är det lite svårtolkat vad som kan hända. Vi kan ju anta att en del av det samarbete som redan finns på plats främst är initierat av avtal mellan ryssarna (moskva) och kina. Lokalbefolkningen verkar vara skeptiskt.
Jag tvivlar på att det blir en enkel process för Kina att införliva områden i nuvarande Ryssland att istället ingå i Kina.
Min gissning är att de bildar egna självständiga länder och sedan får vi i media läsa om hur Kina och även USA/Europa försöker få till avtal om att exploatera naturresurserna samt sedan lär media skriva om alla katastrofer som sker i spåren av att man exploaterar naturresurserna...