Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-16, 10:27
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPalestina
För avskräckning antar jag men du med din postcount vet säkert bäst

Vart fick du din information om att Ukraina utvecklar kärnvapen?
Citera
2025-01-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Vart fick du din information om att Ukraina utvecklar kärnvapen?

Zelensky menar att om inte USA/UK/Frankrike och något mer land tar ansvar för det avtal som skrevs när Ukraina gick med på att överlämna sina kärnvapen till Ryssland så måste Ukraina återigen skydda sig med egna kärnvapen.

De har kunskapen, men givetvis är det inte så lätt producera kärnvapen. Men det tror jag att Ukraina kommer att göra eftersom de ju har en riktig djävulsk best som granne. Alla motiveringar att skaffa kärnvapen som skydd finns där.
Citera
2025-01-16, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Grejen är nog att han ännu inte fattat att Ryssland inte är nån militär stormaktnsom som har resurser att stoppa de ukrainska attackerna. Ryssland står inför en militär och ekonomisk kollaps och det borde stollar som Vlad Solo ta till sig i stället för att leva i en illusion om att Ryssland är stronk.

Det kommer nog bli värre med ryssarnas gnäll i takt med att produktionen skalas upp. Det blir alltmer uppenbart att Ryssland inte förmår att försvara sig mot långdistansvapnen.

Om kriget inte slutar så kommer det bli uppenbart att Ukraina bombar bort väldigt mycket för ryssarna och ryssarna verkar inte fixa det genom att de snärjer in sig i lögner om att de skjuter ner allting. När man redan skjuter ner allting behöver man inte bygga ut luftförsvaret...
Citera
2025-01-16, 10:41
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Zelensky menar att om inte USA/UK/Frankrike och något mer land tar ansvar för det avtal som skrevs när Ukraina gick med på att överlämna sina kärnvapen till Ryssland så måste Ukraina återigen skydda sig med egna kärnvapen.

De har kunskapen, men givetvis är det inte så lätt producera kärnvapen. Men det tror jag att Ukraina kommer att göra eftersom de ju har en riktig djävulsk best som granne. Alla motiveringar att skaffa kärnvapen som skydd finns där.

Nej, dom har sagt att dom inte kommer utveckla kärnvapen. Det här är Rysk propaganda som sprider sig.

Men för all del, jag är öppen av mig. Ge mig en länk där Ukraina säger att dom tänker utveckla kärnvapen? Inte det? Är det bara mer Rysk propaganda? Jag vet inte, men jag tror att Ukraina redan har ett mycket vänligare alternativ som ställer till med lika stor skada som kärnvapen, som dom inte kan använda i dagsläget då på grund av krigsregler. (Drönare mot transformatorstationer, samma skit som Ryssarna kör med nu för att terrorisera lokalbefolkningen och som inte Ukraina får använda sig av som svar, då på grund av krigsregler)
Citera
2025-01-16, 10:47
Medlem
Upplyftens avatar
Om detta stämmer , så är detta ett riktigt dåligt tecken ...

" MOSCOW, Jan 13 (Reuters) - The Russian central bank has sought to dismiss rumours about a possible freezing of retail deposits, which have seen explosive growth in recent months due to rising interest rates aligned with the regulator's benchmark rate."

Fotnot : Med Retail Deposits menas privatpersoners inlåning . Centralbanken har (förstås) förnekat det då stressnivån i samhället kommer att nå kokpunkten med den här åtgärden.

Vad var anledningen till det ?

Ren och skär stöld ? Undvika en Bank-run ? Sista utvägen innan det finansiella systemet klapp ihop fullständigt ? Eller bara ett sätt att slippa betala (höga) räntor på inlåningskonton ? (64 Miljarder Dollar för 2024)

https://www.reuters.com/markets/rates-bonds/russian-central-bank-dismisses-retail-deposit-freeze-rumours-2025-01-13/
Senast redigerad av Upplyften 2025-01-16 kl. 10:49.
Citera
2025-01-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Nej, dom har sagt att dom inte kommer utveckla kärnvapen. Det här är Rysk propaganda som sprider sig.

Men för all del, jag är öppen av mig. Ge mig en länk där Ukraina säger att dom tänker utveckla kärnvapen? Inte det? Är det bara mer Rysk propaganda? Jag vet inte, men jag tror att Ukraina redan har ett mycket vänligare alternativ som ställer till med lika stor skada som kärnvapen, som dom inte kan använda i dagsläget då på grund av krigsregler. (Drönare mot transformatorstationer, samma skit som Ryssarna kör med nu för att terrorisera lokalbefolkningen och som inte Ukraina får använda sig av som svar, då på grund av krigsregler)

Givetvis är det så. Det är väldigt stort kliv mellan prat och förverkligande. Kan även vara att ukrainarna sa nåt från början för att trolla med ryssarna som sedan nappar på det och gör en stor grej av det. Jag tror det tar tid att ta fram egna kärnvapen och huruvida det kommer att ske beror väldigt mycket på hur kriget utvecklar sig eller framförallt hur det avslutas. Har man kvar en djävulsk best som granne för många år framåt är det en stor skillnad gentemot att Ryssland gör sig av med sin maffia-regering och själva väljer att gå en fredlig väg där de respekterar sina grannfolk och istället idkar fredlig handel. Men nu är vi inne på ett tidsperspektiv som sträcker sig 10-15 år och som du berör så kanske annan vapenteknologi bedöms vara mycket effektivare och billigare.

Ukraina har t.ex redan byggt upp en industri som kan skala upp när det gäller tillverkning av drönare. Sett siffror på flera miljoner drönare om året och denna teknologi kan utvecklas vidare till ganska avancerade nivåer.
Citera
2025-01-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladpojken
Du om någon borde vara lite försiktig med att kalla andra ryska propagandatroll! Hur många inlägg har du gjort i tråden? Man får intrycket av att du är ett ukro-troll som får betalt för kvantitet och inte för kvalitet.

Men till ämnet - ryssarna slog igår ut 180 soldater, 25 tunga fordon (inklusive 2 Himars) i Sumy-regionen med två Iskander-missiler:
https://youtu.be/6Iu4wRbMXZU?t=293

Titeln angav ju att de ljög.
Citera
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Om detta stämmer , så är detta ett riktigt dåligt tecken ...

" MOSCOW, Jan 13 (Reuters) - The Russian central bank has sought to dismiss rumours about a possible freezing of retail deposits, which have seen explosive growth in recent months due to rising interest rates aligned with the regulator's benchmark rate."

Fotnot : Med Retail Deposits menas privatpersoners inlåning . Centralbanken har (förstås) förnekat det då stressnivån i samhället kommer att nå kokpunkten med den här åtgärden.

Vad var anledningen till det ?

Ren och skär stöld ? Undvika en Bank-run ? Sista utvägen innan det finansiella systemet klapp ihop fullständigt ? Eller bara ett sätt att slippa betala (höga) räntor på inlåningskonton ? (64 Miljarder Dollar för 2024)

https://www.reuters.com/markets/rates-bonds/russian-central-bank-dismisses-retail-deposit-freeze-rumours-2025-01-13/
Goda nyheter! Hoppas på panik bland ryska sparare och rejäl bank run där folk slåss i köerna till bankomaterna.
Citera
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Givetvis är det så. Det är väldigt stort kliv mellan prat och förverkligande. Kan även vara att ukrainarna sa nåt från början för att trolla med ryssarna som sedan nappar på det och gör en stor grej av det. J

Jag ber om ursäkt. Jag blev irriterad. Givetvis kan det vara någon psyop på gång, jag är lite dålig på att upptäcka dom här i tråden.

Men om jag som en enkel snickare sitter på gps-information om varje större transformatorstation i Ryssland och att jag vet.. ..Att Ukrainska drönare når 1000 km från Ukraina. Jag tänker då fan inte sitta och tänka på kärnvapen. Jag tänker sitta och tänka på ett endgame där jag släcker hela jävla elnätet.

Om jag har den iden, då kan ni andra ge er fan på att Budanov redan tänkt en eller fem gånger på den saken.

Så med det sagt, lägg ner kärnvapensnacket. Putins röda linjer kan man korsa hur mycket som helst, han kommer inte använda kärnvapen. Ukraina kommer inte använda kärnvapen, dom har andra metoder..
Citera
2025-01-16, 11:11
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Titeln angav ju att de ljög.
Källan är ett ökänt konto som sprider rysk propaganda och lögner. Att hänvisa dit tyder på hjärntvätt, svagbegåvning eller rysshora..
Alla dessa påstådda utslagna HIMARS börjar bli löjligt
Citera
2025-01-16, 11:20
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladpojken
Du om någon borde vara lite försiktig med att kalla andra ryska propagandatroll! Hur många inlägg har du gjort i tråden? Man får intrycket av att du är ett ukro-troll som får betalt för kvantitet och inte för kvalitet.

Men till ämnet - ryssarna slog igår ut 180 soldater, 25 tunga fordon (inklusive 2 Himars) i Sumy-regionen med två Iskander-missiler:
https://youtu.be/6Iu4wRbMXZU?t=293

Är ni så jävla blåsta så att ni rysstroll faktiskt går på ryssens propaganda? Eller är ni medvetna om att allt är lögn och väljer att sprida den ändå?

Och hur känns det när den propaganda ni hjälper till att sprida gång på gång visar sig vara hittepå? Känner ni inte er dumma då?

De här med Himars tex. Ryssen har ju under kriget skjutit sönder ett 100-tal enligt dem. Varav ett system stod på andra våningen i ett hyreshus
Citera
2025-01-16, 11:25
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Goda nyheter! Hoppas på panik bland ryska sparare och rejäl bank run där folk slåss i köerna till bankomaterna.

Det är antagligen skälet. Så märkligt "just in time" innan Trump tillträder.

Är det någon som lyckades trolla nyhetsflödet ? Att påstå bankerna kommer att frysa alla privata bankkonton är ju ett utmärkt sätt att mobilisera folk att så fort som möjligt rädda det som finns.
Japp, vi får se om ett par dagar ifall ryktet har spritt sig i Ryssland och om det blir allvar av det hela
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in