2025-01-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnificoo
Det som TS syftar på är starka halvljus, inte helljus. Nya moderna bilar har ju automatiskt avbländande helljus, men även smarta helljus som stänger av sektioner där mötande ljus kommer ifrån.

Det är din tolkning
Det står blända av
Då betyder det att han möter eller har bilar bakom sig med HELLJUS
BLÄNDAR MAN AV FRÅN HALVLJUS BLIR DET

SVART
Citera
2025-01-16, 00:43
Medlem
.fortsättning på mitt föregående svar

Det där med att se mer genom att titta till höger du nämner åke,

jag tror att det här efter egen efterforskning hänger på att de som inte störs, har bra syn, men dålig indirekt syn/periferi-syn, vi som störs har ett bredare synfält, för jag behöver inte kolla åt höger för att se fotgängare som du nämner, eller ser mer djur, jag ser det som kan komma att vara ett problem ändå.

Jag torskade även första uppkörningen för att jag inte tittade i döda vinkeln, trots att jag gjort det varje tillfälle, för att jag inte vred tillräckligt på huvudet enligt killen.

Jag kollade och såg att det var fritt, tydligt. Fick överdriva nästa uppkörning och fick kortet..

Kan det ligga något i det tror du? Du borde det, om du måste titta åt höger för att uppmärksamma fotgängare.
Citera
2025-01-16, 00:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenEvigeSvennen
Ja det är riktigt irriterande, framförallt de som använder LED. Men dagens bilar har ju blivit otrevliga, det speglar tidsandan, både avsiktligt och oavsiktligt.
Moderna biljävlar är ju godkända med 4 ledlampor vid halvljus också. Hur fan nu det gick till...?

Inte så kul när man själv sitter i en äldre bil med halogenljus, och möter en sån...
Citera
2025-01-16, 00:57
Medlem
Förra veckan blev jag bländad av helljus, så jag bländade tillbaka tills mötande släckte, jag släcker, vid mötet inser det att det är en kompis..

Jag ringer direkt upp för att be om ursäkt om det är så att situationen kändes muppig, han hade automatiska, och hade inte ens märkt att jag tänt mina..

De flesta är dock väldigt bra i trafiken, och man vet redan på när de bländar av om de kommer tända för tidigt eller inte. (tänd inte innan ni passerat varandras lyktor era jävla klappmongon!)
Citera
2025-01-16, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Förra veckan blev jag bländad av helljus, så jag bländade tillbaka tills mötande släckte, jag släcker, vid mötet inser det att det är en kompis..

Jag ringer direkt upp för att be om ursäkt om det är så att situationen kändes muppig, han hade automatiska, och hade inte ens märkt att jag tänt mina..

De flesta är dock väldigt bra i trafiken, och man vet redan på när de bländar av om de kommer tända för tidigt eller inte. (tänd inte innan ni passerat varandras lyktor era jävla klappmongon!)
Hav i åtanke att de flesta har fått lära sig att vid möte skall åter helljus aktiveras cirka en billängd innan mötet. Kan dock vidgå er uppfattning om att det inte passar fullt ut med ledljus, men å andra sidan råkar du inte ut för detta om den du möter har någon omställningsautomatik, då är snarare helljuset tänt väl sent.
Citera
2025-01-16, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hav i åtanke att de flesta har fått lära sig att vid möte skall åter helljus aktiveras cirka en billängd innan mötet. Kan dock vidgå er uppfattning om att det inte passar fullt ut med ledljus, men å andra sidan råkar du inte ut för detta om den du möter har någon omställningsautomatik, då är snarare helljuset tänt väl sent.

De med automatiska bländar ibland av för sent, men jag tror du har rätt med möten, samtidigt, så fort du passerat den mötande så ser du ju ändå bättre direkt efter de mötande lysena passerat än du gjort hela den mötande sträckan så det känns som en promille-bagatell.

edit: god natt!
Citera
2025-01-16, 02:21
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nu är det ju inte bara elbilar som har ledljus?
Det jag läst är att om man själv har väldigt svaga ljus så tycker man att de mötande är för starka. Trots att de följer normen.
Och bilar som ligger bakom och bländar sönder en då?
Citera
2025-01-16, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
De med automatiska bländar ibland av för sent, men jag tror du har rätt med möten, samtidigt, så fort du passerat den mötande så ser du ju ändå bättre direkt efter de mötande lysena passerat än du gjort hela den mötande sträckan så det känns som en promille-bagatell.

edit: god natt!

edit2: alla du möter som väntar med tända tills efter mötet störs av billängd innan, och gör så av omtänksamhet och för att underlätta för dig. Värt att tänka på/kring.

Blev fel, skulle lägga till, orkar inte ändra, sovdags. Natt alla nattare!
Citera
2025-01-16, 04:06
Medlem
softmyntets avatar
Håller med. Ibland tror jag att de kör med helljus men det uppenbarligen är halvljus. Kommer dessa bilar klara besiktningen?

Värst är enligt mig; Tesla, Volkswagen ID serie och Polestar. Har själv kört många bilar med ledlampor med känslan att man bländar folk...
Citera
2025-01-16, 04:49
Medlem
IceEyess avatar
Upplever inget problem med detta alls, såvida den mötande bilen inte har påkopplat släp eller dylikt och har glömt att ställa ner ljuset så att det pekar mer uppåt än det ska (vilket förvisso gäller bilar med halogenlampor med).
Citera
2025-01-16, 05:08
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocomplies
Haha, Händer att man kör gubb-blinken som betyder ”ditt jävla sär, stäng av helljuset” på bilspråk, för att sedan inse att det inte var helljus de hade
Värre när man det är en bil bakom ca 200m ifrån och ändå bländar en ordentligt. Helt otroligt hur de kan få godkänt att framföras i trafik.
Citera
2025-01-16, 06:04
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det säljs mig veterligt inga nya bilar längre med xenonljus. Antingen är det led eller halogenljus, det senare kan vara H7 eller HB4. På äldre bilar även H1, H4 eller asymmetriska lampor. Vad har du på den egna bilen?
Nej jag menade bara rent allmänt att det finns gott om bilar med bra xenonljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in