2025-01-09, 15:15
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Tänker på anfallare som Tony Flygare, Valmir Berisha, Alex Nilsson osv. Tidigt fysiskt utvecklade juniorstjärnor som sedan aldrig blev något.

På just det ämnet så har ju SvFFF startat en utvidgad landslagsverksamhet "Future team" för att fånga upp dom här talangerna födda sent på året, som kanske är 10 gånger bättre.

Citera
2025-01-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Vid 16 år borde man kunna skilja ut kvalitet från fysisk utveckling, om man har ett öga. Dock så är det många "nästa Zlatan" som inte klarar av steget till seniorfotboll överhuvudtaget. Det är ju det som är så bra med HTFF, att man kan sålla agnarna från vetet där.
Mycket beror på mentaliteten (och hur det blir med skador.)
I en annan sport hade två storebröder till en 5-åring blivit mycket bra men inte topp för de var för svaga mentalt. 5-åringen reagerade efter att ha förlorat, återhämtade sig snabbt till "Nu jävlar ska jag visa dem", vilket gjorde att jag (ungdomsledare) sa:
-Han kommer att bli bäst om han satsar på den här sporten.
Det blev han också.

Två lagkompis i ungdomen hade supertalang, men slarvade bort den med lathet. Jag blev förbannad på dem då man tog en smäll i en kombination av brytning och frispelning till dem - och de hade varit för lata så de var kvar i offside...
Citera
2025-01-09, 15:19
Medlem
Så Jeng verkar dra till Frankrike. Emotionellt en av dom tuffast att tappa, ekonomiskt och truppmässigt en av dom bättre av det vi kan sälja.
Citera
2025-01-09, 15:19
Medlem
Teus avatar
Citat:
Tycker det är mer korrekt att gå på Aiks rapporterade siffror.
Januari – September 2024: transfernetto 41,0 MSEK.

Och som jag sade så är inte Fanne med räknat, så då får man titta på:
Transfern är i klass V, vilket innebär att AIK Fotboll förväntar sig ett nettoresultat på 20–40 miljoner kronor

...vilket torde ge ett transfernetto på 2024 på 61M-81M och därför göra det fel att säga "80M-90M transfernetto"
Visst är det mer korrekt att gå igenom delårsrapporten men det är bara du och kukräven som orkar hålla på med sånt. Sen räknar vi på typ samma sätt jag gjorde precis för alla andra klubbar, så whatever.
Citera
2025-01-09, 15:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Sirius gör en rekordförsäljning när dom nu säljer mittbacken Malmolm Jeng till Stade de Reims.
Tidigare rekord över 20M va?

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/sirius-saljer-malmolm-jeng-till-ligue-1/

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Visst är det mer korrekt att gå igenom delårsrapporten men det är bara du och kukräven som orkar hålla på med sånt. Sen räknar vi på typ samma sätt jag gjorde precis för alla andra klubbar, så whatever.
Det är ju för att det bara är Aik som rapporterar kvartalsvis. Tyvärr, för jag önskar att alla klubbar var tvungna att göra det för att unvika mygel så som Östersund, AFC, Ängelholm med flera. Tvinga dem att ha löpande koll istället för att bli chockade när årsrapporten kommer.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-01-09 kl. 15:24.
Citera
2025-01-09, 15:25
Medlem
Citat:
Sirius gör en rekordförsäljning när dom nu säljer mittbacken Malmolm Jeng till Stade de Reims.
Tidigare rekord över 20M va?

https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/sirius-saljer-malmolm-jeng-till-ligue-1/

Det är ju för att det bara är Aik som rapporterar kvartalsvis. Tyvärr, för jag önskar att alla klubbar var tvungna att göra det för att unvika mygel så som Östersund, AFC, Ängelholm med flera. Tvinga dem att ha löpande koll.

Cirkus 22,5+7,5 för Wessam Abou Ali är våran största. €2M grundsumma d.v.s.
Citera
2025-01-09, 15:30
Medlem
Citat:
Transfernettot för 2024 låg på 41 miljoner i Q3 exklusive Fanne som är uppsatt som en klass V försäljning, vilket betyder 20–40 miljoner kronor.

Så mer rätt hade väl varit att säga att ni har ett transfernetto på 60-80 miljoner? 2023 så var era driftskostnader -77 miljoner. Jag köper ditt resonemang att ni bör ha bantat era utgifter 2024, men frågan är om det är under -70 miljoner i driften 2024?

Sanningen är jobbig, så vi skämtar bort allt? Regression kallas det tror jag.

Jag tror vi är +-0 vilket är såklart jobbigt. Men det här är ett resultat av flera års urdåliga beslut. Det positiva är att vi börjar uppmärksamma dessa problem och jobbar för att förbättra ekonomin.
Citera
2025-01-09, 15:32
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Så Jeng verkar dra till Frankrike. Emotionellt en av dom tuffast att tappa, ekonomiskt och truppmässigt en av dom bättre av det vi kan sälja.

Varje gång jag sett Sirius släppa in mål tycker jag ofta det är Jeng som har missat en markering, förlorat en nickduell eller stått på fel ställe.

Säger inte att han är dålig, men jag känner viss tveksamhet till honom. Han har egenskaper, men behöver mer försvarsskolning.
Citera
2025-01-09, 15:33
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Finndell är klar! Skönt för Bosse, då slipper han en massa jobbig och tidsödande scouting. Att han lämnade Djurgården för ett sämre lag där han inte platsade får naturligtvis inte stå i vägen för en värvning om det innebär en mindre arbetsbörda för den trötte.

Wow är det ett första bevis på paradigmskiftet inom svensk fotboll som vår berömda kukhuvudhyena tjatat om? Lil diffen blir definitivt att räkna med i år.
Citera
2025-01-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Varje gång jag sett Sirius släppa in mål tycker jag ofta det är Jeng som har missat en markering, förlorat en nickduell eller stått på fel ställe.

Säger inte att han är dålig, men jag känner viss tveksamhet till honom. Han har egenskaper, men behöver mer försvarsskolning.

Markeringsspel och huvudspel är hans svagheter, i den ordningen. Behöver bygga muskler för att stå lite stadigare mot tyngre forwards. Hans styrkor är snabbheten, följsamheten i 1v1-dueller samt ett sjujäkla lugn med bollen i pressade lägen. Där är han en elittalang. Två hela säsonger som 19-årig mittback när det inte är många som ens fått debutera i hans ålder säger väl en del om förtroendet han ändå fått hos oss.

Idealiskt tror jag hans roll är till vänster i en trebackslinje.
Citera
2025-01-09, 15:41
Medlem
Leon Hien, Isaks mer talangfulle lillebror, sägs vara på gång till Degerfors som därmed befäster sin klara ledning i årets Silly season.
Citera
2025-01-09, 15:43
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asptuna
Jag tror vi är +-0 vilket är såklart jobbigt. Men det här är ett resultat av flera års urdåliga beslut. Det positiva är att vi börjar uppmärksamma dessa problem och jobbar för att förbättra ekonomin.
Tack för att du ser nyktert på det. Jag tror tom att ni kan vara några få miljoner plus, om ni gjort ett bra jobb att strypa utgifterna.

Jag trodde också ni uppmärksammat problemen. Speciellt när det började talas om Kazper.
Men när jag ser att ni värvar en 31 åring i backlinjen, tar Hofvander på 2 år, och tar in Danilo på lån så känns det som att Berntsen och ansvariga inte har någon uppfattning vad problemet egentligen är.

Ni behöver bygga truppvärde och låta det ta 2-3 år åtminstone istället för att köra med hög risk som ni gör nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Leon Hien, Isaks mer talangfulle lillebror, sägs vara på gång till Degerfors som därmed befäster sin klara ledning i årets Silly season.
Lovande i Hammarby u19 men var mest skadad i HTFF och tog inte chansen när han inte var skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in