2025-01-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenfiskare
enklaste är nog att mäta.

en ml h2o i 20 graders vatten och omgivning samt normaltryck = väldigt nära 1 gram i normala fall

Jag försökte väga, men vattnet rann av hela tiden...

Höhö.
Tips kopplat till detta, är att sätta kapsylen på vågen, nolla vågen, hälla i vattnet och se vad det blir. Hoppas TS återkommer med resultat.
Citera
2025-01-08, 21:30
Medlem
Moottorijumalas avatar
Ungefär 7 ml (Mätt Ø 28mm, h 12mm)
Citera
2025-01-08, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En våg med den noggrannheten hittar du endast hos droghandlare.
Skojar du eller? Kaffevåg på elgiganten.
Citera
2025-01-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Skojar du eller? Kaffevåg på elgiganten.
Länka.

Men möjligt att en kaffevåg också har den noggrannheten. 6.15ml skrev jag.

Om man vill veta ungefär hur många cl korken rymmer är det såklart inte så noga med val av våg.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-08 kl. 22:02.
Citera
2025-01-08, 22:15
Medlem
TzOns avatar
Har nu testat 1.5 liters Pepsi Max samt 2 liters Cola Zero då jag hittade ett gammalt mätglas här hemma. Verkar vara runt 6 ml vatten som får plats i korken. Då har jag dragit av dom från flaskan som dom satt fast i.
Citera
2025-01-08, 22:45
Avslutad
Citat:
Länka.

Men möjligt att en kaffevåg också har den noggrannheten. 6.15ml skrev jag.

Om man vill veta ungefär hur många cl korken rymmer är det såklart inte så noga med val av våg.
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksredskap/koksvagar/usb-driven-kaffevag-digitalvag-fickvag-100g0001g/730630

Tusendels gram
Citera
2025-01-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/koksredskap/koksvagar/usb-driven-kaffevag-digitalvag-fickvag-100g0001g/730630

Tusendels gram
Nu kanske det inte är så viktigt när man ska mäta ungefärliga volymen i en kapsyl, men noggrannhet och hur många decimaler (upplösning) en våg visar är inte samma sak.

Enklare vågar brukar inte inte ens ta upp sådana siffror. Numera har säkert även enklare vågar, typ kaffevågar, en skaplig noggrannhet.
Upplösning
Vågens upplösning handlar om hur stora steg det är mellan varje skaldel i visningen. Upplösningen hänger ofta ihop med vågens kapacitet. De vågar som ska väga tyngre saker behöver sällan ha en lika hög upplösning som vågar som ska väga mycket små saker och som kan visa exakt vikt ner på mikrogrammet.

Noggrannhet
Generellt sett har alla vågar en accepterad felvisningsmarginal, men hur stora avvikelser en våg har avgörs av vågens noggrannhet. Oftast är felvisningen hos de flesta vågar obetydlig i förhållande till den viktklass som vågen är konstruerad för. Med rätt sorts våg och i bra miljöer är det vanligt att man i praktiken kan få bättre noggrannhet än 0,1 promille.
https://www.vetek.se/om-vetek/om-vagar
Sedan kan man väl ta till att vågen bör vara krönt, så man vet att den visar korrekt. Det är knappast kaffevågen från Elgoganten.
Kröning är en kontroll av vågen där den provas individuellt av ett oberoende organ, till exempel RISE. De intygar med ett certifikat att vågen inte avviker mer än tillåtet enligt den norm som alla typgodkända vågar har provats efter.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-01-08 kl. 23:02.
Citera
2025-01-08, 23:14
Avslutad
Citat:
Nu kanske det inte är så viktigt när man ska mäta ungefärliga volymen i en kapsyl, men noggrannhet och hur många decimaler (upplösning) en våg visar är inte samma sak.

Enklare vågar brukar inte inte ens ta upp sådana siffror. Numera har säkert även enklare vågar, typ kaffevågar, en skaplig noggrannhet.
Upplösning
Vågens upplösning handlar om hur stora steg det är mellan varje skaldel i visningen. Upplösningen hänger ofta ihop med vågens kapacitet. De vågar som ska väga tyngre saker behöver sällan ha en lika hög upplösning som vågar som ska väga mycket små saker och som kan visa exakt vikt ner på mikrogrammet.

Noggrannhet
Generellt sett har alla vågar en accepterad felvisningsmarginal, men hur stora avvikelser en våg har avgörs av vågens noggrannhet. Oftast är felvisningen hos de flesta vågar obetydlig i förhållande till den viktklass som vågen är konstruerad för. Med rätt sorts våg och i bra miljöer är det vanligt att man i praktiken kan få bättre noggrannhet än 0,1 promille.
https://www.vetek.se/om-vetek/om-vagar
Sedan kan man väl ta till att vågen bör vara krönt, så man vet att den visar korrekt. Det är knappast kaffevågen från Elgoganten.
Kröning är en kontroll av vågen där den provas individuellt av ett oberoende organ, till exempel RISE. De intygar med ett certifikat att vågen inte avviker mer än tillåtet enligt den norm som alla typgodkända vågar har provats efter.
Ok, det har du en poäng i men jag har svårt att tänka mig att noggrannheten inte är tillräcklig för alla praktiska tillämpningar när man vill veta hur mycket vätska en kapsyl rymmer. Kan inte tänka mig någon situation där det spelar roll om den rymmer 6.1 eller 6.2ml. Och för det räcker det att näst sista decimalen är rätt.

Men absolut, noggrannhet och upplösning är inte samma sak.
Citera
2025-01-09, 01:05
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TzOn
Jag undrar om någon här har koll på hur många ml rymmer en kapsyl till en 1.5 liters Petplaska?
Visste inte riktigt vart frågan passade men kemi kändes rätt.

Tack på förhand.

Det beror på modell. Jag mätte som hastigast på två olika kapsyler av olika typ. Den ena ("kort"), ca 5 ml, den andra ("lång") ca 8 ml. Diametern och gängstigningen är densamma, antagligen standard, så de passar på varandras flaskor. Men i häradet 5-8 ml.
Citera
2025-01-09, 01:10
Medlem
Citat:
Jag undrar om någon här har koll på hur många ml rymmer en kapsyl till en 1.5 liters Petplaska?

Tack på förhand.
20 droppar vatten är 1 ml.
Citera
2025-01-09, 02:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Tack på förhand.
Från mina gobbe-dagar så minns jag att den rymde 3-5ml vätska.
Citera
2025-01-09, 05:30
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
En brevvåg med bra noggrannhet kan funka, så förutom droghandlare kanske en och annan som postar väldigt mycket brev har en passande våg. Och så posten, om man vill ta dit en kork med vatten och väga den där. Kom ihåg att tarera.

Men man blandar lätt ihop noggrannhet med indelning. Det är inte samma sak.
En krutvåg är också bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in