2025-01-08, 15:02
Moderator
OYs avatar
Generella diskussioner om butikssäkerhet och hur det kan förbättras är off topic.

/Mod
Citera
2025-01-08, 15:02
Avstängd
dansquelcass avatar
Häktesframställan?
Citera
2025-01-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Vi kan ju inte veta hur eller vad han tänkte. Han kanske tänkte fortsätta och skjutas av polis. Han kanske hade vanföreställningar att hon eller vakten faktiskt kunde döda honom. Han kanske var vek och lätt att få stopp på så han hann inte längre. Vad vet vi liksom.

Det låter rimligt. Är inte speciellt normalt att döda en annan människa på det här sättet samtidigt kan jag inte låta bli att undra över varför han inte gjorde mer? Känns så konstigt hela grejen men antar att vi får mer information senare.
Citera
2025-01-08, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
Vilken dåre den där vakten var som grep honom.

Vaktens ingripande berodde helt och hållet på att han fick signalen att gm var en snattare och inte en knivmördare.

Nej det gjorde det inte, Och Helt rätt agerat av OV!
Citera
2025-01-08, 15:10
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensven
Så om jag fattat det rätt:

Invandrare begår brott = missförstådd och utnyttjad
Svensk begår brott = psykstörd och ond

Det kan ju vara en adopterad kille. Med tanke på att någon upplevde det som han var indier.

Jaja det kommer fram såsmåningom.
Citera
2025-01-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vet alldeles alltför väl hur psykoser och liknande tillstånd artar sig, men det du inte kan förstå är att jag inte bryr mig - slika personer skall antingen för alltid vara inlåsta eller avrättas, helst innan de kunnat begå grova brott mot oskyldiga. Hellre avrättning av en psyksjuk än att denne senare begår ett mord, eller flera...

Du får det nästan att låta som att du skulle behöva hållas under uppsikt när du önskar livet ur människor som har psykisk sjukdom. Var ska du dra gränsen? Mild social fobi eller självmordstankar? Tankar på att skada andra? I den sista skulle du stryka med i så fall...

Men ja, svensk psykiatri-politik är inte den bästa, svårt sjuka bör hållas isolerade och under uppsikt för att de inte ska kunna skada sig själv eller andra. Avrättning är lite väl långt att gå, det straffet kan man spara till de som genomfört dåd likt terror etc. Sverige har dock inte det straffet i straffskalan.

Friskförklarade psyksjuka bör även hållas under uppsikt och kontroll även tiden efter.. Det finns nog ingenting sånt i Sverige tyvärr.
Citera
2025-01-08, 15:12
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nja, jag kan inte geografin i Sthlm, men tittar man på en karta så är Ica Maxi Norsborg en stor butik som ligger i utkanten av Botkyrka. Såna butiker brukar ju ha ett lite större upptagningsområde. Invandrartäta områden är dessutom precis den typ av område där det endast är de svenska soc-fallen som bor kvar. Så inte alls omöjligt att gm är svensk. Naturligtvis inte alls omöjligt av gm är utlänning heller.

Äntligen en någorlunda intressant spekulering! Det som överraskade mig var just att det var en ICA _Maxi_ som var gärningsplatsen, inte en mindre ICA-butik i någon håla. ICA Maxi för min del brukar jag koppla till köpcentra utanför centrum dit den absoluta majoriteten tar sig med egna bilar, även om det brukar kunna finnas kollektivtrafik i närheten, av demokratiska skäl.

Ja, detta gör ju att jag inte håller det för osannolikt att det kan handla om ett äktsvenskt (eller kanske med finskt påbrå...) psykfall som utförde dådet. Inte mycket tyder väl i dagsläget på ett hatbrott mot västvärlden, eller svenskar?
Citera
2025-01-08, 15:15
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla

Jag menar att om han hade vetat innan att gm inte var en snattare utan en knivman så hade vakten inte vågat agera hastigt.
Citera
2025-01-08, 15:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
ICA Maxi för min del brukar jag koppla till köpcentra utanför centrum dit den absoluta majoriteten tar sig med egna bilar

Nu ligger dock denna ICA Maxi precis intill en invandrartät förort.
Citera
2025-01-08, 15:19
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylla

Åh fan, det var en ov alltså. SVT skriver väktare.
Citera
2025-01-08, 15:20
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Inte mycket tyder väl i dagsläget på ett hatbrott mot västvärlden, eller svenskar?

Nej, inte särskilt mycket.
Och inte för att jag tycker vi ska spekulera allt för mycket om BO, men det finns en gruppbild på butikens hela(?) personalstyrka på facebook. Om BO är kvinna i 60-årsåldern, och man kollar de kvinnor på bilden som verkar vara i den åldern, är det något fler invandrarkvinnor än svenska kvinnor.

https://www.facebook.com/ICAMaxiBotkyrka
Citera
2025-01-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensven
Så om jag fattat det rätt:

Invandrare begår brott = missförstådd och utnyttjad
Svensk begår brott = psykstörd och ond

Nej. Du har missuppfattat hur FB funkar och hur narrativet brukar låta

Invandrare begår brott = alla invandrare ska ut! MENA är psykopater 100% och alla invandrare är från mellanöstern och norra Afrika
Svensk begår brott = en olycklig individ, psykstörd, avvikande från gruppen
Senast redigerad av pellejoens 2025-01-08 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in