2025-01-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
De jag tycker är konstigt i detta är att en bevisligen sjuk person går in i en random affär och knivhugger en random person till döds. De får jag inte riktigt ihop. Att de sker utomhus är en sak. Men inte så här, de måste finnas någon form av koppling. Att han varit inne och handlat där tidigare och kanske blivit i hans tycke illa behandlad av henne och/eller att han kanske har snattat och hon har kommit på honom, något sånt. De måste finnas ett samband.

Finns många psykoser som du inte vet vad de tänker. Denna kvinna hade rent otur.
Citera
2025-01-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
svårt att förstå kritik mot ledningen, finns väl inte en enda matvarubutik som har beväpnade vakter
på plats ?
Nej knappast, det är väl bara kungliga slottet och militära anläggningar och kanske några företag inom extra känsliga områden som har ett beväpnad skydd!
Citera
2025-01-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenGrabb0
Finns många psykoser som du inte vet vad de tänker. Denna kvinna hade rent otur.

Jo, men de känns inte riktigt rätt. Varför gjorde han de inte på en random person utomhus nånstans då?

Klart de finns knäppgökar som vandrar som dom vill på våra gator och torg helt fritt för att psykvården i detta landet är värdelös, de har vi ju sett bevis på tidigare. Men detta känns lite utanför boxen
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2025-01-08 kl. 12:47.
Citera
2025-01-08, 12:44
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filteer
Same same diffrent name! Botkyrka är kommunen om består av sex kommundelar: Hallunda-Norsborg, Fittja, Alby, Tumba, Tullinge, och Vårsta-Grödinge - förkortning Botkyrka

Ok - tack för förtydligandet.
(Jag blandade ihop ortsnamnet Norsborg med Norsholm som ligger nån helt annanstans - sorry…)
Citera
2025-01-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Något måste ha triggat GM, för varför knivhugga en kvinnlig butiksanställd helt utan orsak? Kanske blev GM påkommen av kvinnan när han snattade, vilket gjorde honom rasande?

En väldigt tragisk historia oavsett, men som tur är extremt ovanlig.

Tror inte det behöver finnas ett motiv öh när det gäller galningar. Dubbelmordet i Linköping hörde han väl ”röster” som sa att han måste döda. Dagsaktuella rättegången… mordet på kvinnan i motionsspåret helt utan motiv. Det behöver inte finnas ngn trigger.
Citera
2025-01-08, 12:48
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
De jag tycker är konstigt i detta är att en bevisligen sjuk person går in i en random affär och knivhugger en random person till döds. De får jag inte riktigt ihop. Att de sker utomhus är en sak. Men inte så här, de måste finnas någon form av koppling. Att han varit inne och handlat där tidigare och kanske blivit i hans tycke illa behandlad av henne och/eller att han kanske har snattat och hon har kommit på honom, något sånt. De måste finnas ett samband.

Gm agerande att han skulle handla som han sa till sina släktingar tyder på denna galna dådet hade en planering och inte ett vansinnesdåd.
Citera
2025-01-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkwater2018
De är nog chockade man känner väl empati för sina arbetskamrater eller är du helt utan känslor . Du skulle nog passa bra i frysen med de andra frysta grönsakerna 🤦🏻‍♀️

Ica Botkyrka stänger väl av frysarna för att visa lite respekt? Och paketerar om lite köttfärs för empatins skull.

Det är ju därför Ica Botkyrka finns där. Inte för att tjäna pengar, utan för att verkligen måna om sina anställda och kunder.
Citera
2025-01-08, 12:50
Medlem
Smygknullarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
En kund ringer 112, en ensam vakt ingriper och griper gm i tron ​​att det var en snattare, hur säkert är det egentligen på Ica?

Antagligen lika säkert som på COOP, Hemköp, Willys, City Gross för att inte tala om IKEA som tidigare utsatts för samma typ av brott.

Citat:
Jo, men de känns inte riktigt rätt. Varför gjorde han de inte på en random person utomhus nånstans då?

Citat:

Vad känns inte riktigt rätt? Om dådet var impulsivt kan babben, utgår från att det är MENA av något slag, ha ryckt till sig en kniv på köksavdelningen, något han kanske inte hade tillgång till utanför butiken. Så babben gjorde vid dådet på IKEA.
Citera
2025-01-08, 12:53
Medlem
george.sthlms avatar
Snart är det fredag och då är det dax för häktesförhandlingar. Då får vi facit.
Citera
2025-01-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det är ledningens ansvar att se till så att personalen inte arbetar i en riskfylld miljö utan adekvat skydd. De flesta butikskedjor verkar senaste åren ha dragit ned på säkerhetspersonal, samtidigt som risknivån har gått upp.

Att arbeta som butiksanställd i en vanlig dagligvarubutik är ingen riskfylld miljö.

Hur har risknivån gått upp?
Vilka parametrar har mätts?
Citera
2025-01-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smygknullarn
Antagligen lika säkert som på COOP, Hemköp, Willys, City Gross för att inte tala om IKEA som tidigare utsatts för samma typ av brott.

Vad känns inte riktigt rätt? Om dådet var impulsivt kan babben, utgår från att det är MENA av något slag, ha ryckt till sig en kniv på köksavdelningen, något han kanske inte hade tillgång till utanför butiken. Så babben gjorde vid dådet på IKEA.

För att de är utanför den "normala" mallen, därför får jag inte ihop de. Och visst, de är tidigt i utredningen. Och de skulle inte förvåna mig att när pusslet är lagt så fanns de visst en viss koppling. Och då tänker jag på de jag skrev tidigare att han varit där och handlat tidigare, kanske snattat och hon kom på honom att göra de.

Att dom inte är släkt och känner varandra köper jag. Utan detta har med hennes arbetsplats att göra och något som skett tidigare.
Senast redigerad av DeVaLaGott88 2025-01-08 kl. 12:58.
Citera
2025-01-08, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDolphin
Nej knappast, det är väl bara kungliga slottet och militära anläggningar och kanske några företag inom extra känsliga områden som har ett beväpnad skydd!

Här har vi ju ett bevis att kungens liv är mer värt en någon annans liv kung drottning minister/ministrar dom ska ha skydd 24/7, men en kvinna som jobbat hela sitt liv blir knivhuggen och kommer med all säkerhet att glömmas bort av allmänheten inom kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in