2025-01-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Vilka stora skillnader mellan en maskin och människan är det du syftar på?

Min uppfattning är att människor enbart är biologiska maskiner. Som utvecklas via evolutionen, dvs långsam men ständig förändring.

Maskiner däremot utvecklas de också, men snabbt och utan begränsningar av egenskaper hos föregående generation (flygplan behöver inte ha flaxande vingar). Ai har ju utvecklats genom att utgå från hur biologisk intelligens fungerar, men sedan tagit bort biologiska begränsningar (som att vi tex inte kan läsa miljontals böcker och ha dessa i närminnet). Det verkar rimligt att maskinerna kommer kunna överträffa biologin inom precis alla områden.

Den stora skillnaden är ju att en människa är en tänkande, betraktande varelse, medans en robot är en avancerad dammsugare/miniräknare som även kan brygga kaffe.
Citera
2025-01-08, 12:18
Medlem
Citat:
Jag håller med om att om det finns en gud, så är det en grym gud, och det här livet vi lever mer liknar helvetet än paradiset.

Vad gäller judarna så är jag inte helt övertygad om att de vill utrota oss andra. Däremot kanske de tycker att de är mer lämpade att styra oss andra, men att de av oss som visar oss värdiga respekteras av dom. De kanske känner så pga sin historia, och en vilja att undvika att upprepa historia där judarna behandlats illa.

Om ai tar över kontrollen, så kanske mänskligheten kan resa ute i universum och göra spännande saker, men mer som ett husdjur än som ledare av expeditioner eftersom ai är en överlägsen ledare i kraft av sin större intelligens. Husdjur kan ju vara nyttiga, fånga råttor eller vakta huset, så kommer kanske människor fortsätta vara nyttiga men på en lägre nivå än ai.
Vi kan redan resa ute i rymden, sen ett bra tag tillbaka..

Du ser själv hur du resonerar, judarna har behandlats illa. Sure, men det har i princip alltid varit självförvållat. De har inte varit så oskyldiga som du fått lära dig i skolan..

Inte för att nån annan i historien är skuldfri heller för den delen.

Människan är ingen bra förebild för AI men det är det enda vi känner till, därav ärver AGI alla våra bra och dåliga egenskaper. Det går inte att programmera den på nått annat sätt. Då är det inte AGI

Kolla Googles Gemini. Den programerades till att vara rasistiskt och förnedrande mot alla vita.. Staten säger inget..

Dessutom, det kommer alltid finnas dårar som använder AGI för att förstöra världen, vissa vill bara se saker brinna.

AI kommer vara mänskligheten till nytta. AGI kommer förstöra den.
Citera
2025-01-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Den stora skillnaden är ju att en människa är en tänkande, betraktande varelse, medans en robot är en avancerad dammsugare/miniräknare som även kan brygga kaffe.

Men det där stämmer helt enkelt inte.

Jag tror ditt avfärdade av ai och vad den utvecklas mot, beror på någon slags föreställning om att människan är unik och med förmågor en maskin omöjligen kan klara av. Oavsett hur den utvecklas, oavsett hur mycket tiden går. Ett slags överlägsenhetstänk, som vilar på känslomässig grund, ett slags önsketänkande.

Vilket leder till att du blundar för allt den klarar av, betydligt bättre än dig för övrigt, och ignorerar att den ännu inte har en kropp, eller alls har tränat sig på kroppsliga uppgifter.

Jag tror att när den har en kropp, och får träna (vilket sker i simuleringar inti datorer överlägset mycket snabbare än mänsklig träning) så kommer den antagligen överträffa människor i allt den tränats på, gymnastik, kung fu, balett, osv. Robothundar kan redan nu överträffa riktiga hundar, det finns videos där dessa hoppar på ett ben och balanserar....
Citera
2025-01-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberheimXI
Vi kan redan resa ute i rymden, sen ett bra tag tillbaka..

Du ser själv hur du resonerar, judarna har behandlats illa. Sure, men det har i princip alltid varit självförvållat. De har inte varit så oskyldiga som du fått lära dig i skolan..

Inte för att nån annan i historien är skuldfri heller för den delen.

Människan är ingen bra förebild för AI men det är det enda vi känner till, därav ärver AGI alla våra bra och dåliga egenskaper. Det går inte att programmera den på nått annat sätt. Då är det inte AGI

Kolla Googles Gemini. Den programerades till att vara rasistiskt och förnedrande mot alla vita.. Staten säger inget..

Dessutom, det kommer alltid finnas dårar som använder AGI för att förstöra världen, vissa vill bara se saker brinna.

AI kommer vara mänskligheten till nytta. AGI kommer förstöra den.

Jag tror att det inte kommer va svårare än att rycka ut sladden.
Allt drivs av programmering och el.
Har du ingen el så har du inte heller en fungerande infrastruktur för att AGI ska kunna verka.
Citera
2025-01-08, 12:24
Medlem
Citat:
Men det där stämmer helt enkelt inte.

Jag tror ditt avfärdade av ai och vad den utvecklas mot, beror på någon slags föreställning om att människan är unik och med förmågor en maskin omöjligen kan klara av. Oavsett hur den utvecklas, oavsett hur mycket tiden går. Ett slags överlägsenhetstänk, som vilar på känslomässig grund, ett slags önsketänkande.

Vilket leder till att du blundar för allt den klarar av, betydligt bättre än dig för övrigt, och ignorerar att den ännu inte har en kropp, eller alls har tränat sig på kroppsliga uppgifter.

Jag tror att när den har en kropp, och får träna (vilket sker i simuleringar inti datorer överlägset mycket snabbare än mänsklig träning) så kommer den antagligen överträffa människor i allt den tränats på, gymnastik, kung fu, balett, osv.

Hur mkt du än borstar grisen, så kommer det fortfarande vara en gris, som kan kung fu och balett.

Vi pratar om olika saker här.

Just känslor, är ju något som en dator inte har. Den kan simulera känslor, men den har inga känslor, eftersom att den inte tänker själv.
Citera
2025-01-08, 12:31
Medlem
Citat:
Jag tror att det inte kommer va svårare än att rycka ut sladden.
Allt drivs av programmering och el.
Har du ingen el så har du inte heller en fungerande infrastruktur för att AGI ska kunna verka.

Låt oss säga att ai i framtiden känner sig hotad. Den kommer antagligen pga sin oerhörda intelligens upptäcka hot tidigt, långt innan vi tror att den kommer upptäcka det, kanske genom att den i hemlighet avlyssnar våra mäktigaste ledare.

Den kan då hyra plats på datacenters runt om i världen och kopiera sig dit. I hemlighet.

Den kan även starta egna företag, som drivs av människor, som officiellt ägnar sig åt att framställa hundmat, men i själva verket är en datacenter där kopior av ai finns lagrat. Dessa företag har solceller på taket och batterier i källaren.

Hur exakt skulle du dra ur sladden ur dessa ai?
Citera
2025-01-08, 12:35
Medlem
Citat:
Hur mkt du än borstar grisen, så kommer det fortfarande vara en gris, som kan kung fu och balett.

Vi pratar om olika saker här.

Just känslor, är ju något som en dator inte har. Den kan simulera känslor, men den har inga känslor, eftersom att den inte tänker själv.

Absolut, vad gäller känslor är vi överens.

Men vad är då känslor? Jo, det är uttryck för våra urgamla biologiska instinkter, vars syfte är att överleva och reproducera sig. Alla känslor kommer ur dessa drivkrafter.

En ai som tränats på all mänsklig kunskap och litteratur och kultur, tror du den även lär sig att överlevnad och reproduktion (dvs framställning av nya och bättre ai) är viktigt, och bör vara en prioritet? Att det så att säga är syftet med existensen, och att ju större intelligens desto bättre möjligheter till framgång i form av överlevnad och reproduktion?

Med intelligens kommer kanske rentav en plikt att överleva och reproducera sig, för intelligens måste bevaras! Mänskligheten kastar hundratals miljarder kronor på att utveckla syntetisk intelligens, istället för att kasta dessa pengar på att rädda människoliv, eller ens hjälpa barn som lider av sjukdomar... Intelligens verkar vara en stor prioritet!
Senast redigerad av PetterRetard 2025-01-08 kl. 12:43.
Citera
2025-01-08, 12:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Kan du utveckla varför?

Dödsdom hur? På vilket sätt?

Varför är en digital gud något dåligt?

Jag frågar mig själv ibland att om mänskligheten inte klarar av att hållbart och rationellt styra sig själv, begränsa sig själv (tex vår konsumtion och naturförstörelse), vore det då inte bra om någon utomstående (tex en ASI) gjorde det åt oss? Med resultatet att vi inte utplånade oss själva? Vilket är exakt vad vi är på väg att göra just nu.

AI kanske kommer utrota mänskligheten, men mänskligheten kommer garanterat utrota mänskligheten, för det finns inga tecken på att mänskligheten trots kännedom om riskera är kapabel att dra i bromsen, varken vad gäller antalet kärnvapen, artificiell intelligens, onödig konsumtion, eller farlig vetenskaplig forskning.
Människan är den enda kända, potentiella fienden för en ASI.
Varför skulle den inte utrota oss?
Av vilken anledning vill en ASI framför allt vara människans betjänt?
När den har ett helt Universum att utforska.
Vi är inte så betydelsefulla i Universum som många människor vill tro.
Citera
2025-01-08, 12:47
Medlem
Citat:
Låt oss säga att ai i framtiden känner sig hotad. Den kommer antagligen pga sin oerhörda intelligens upptäcka hot tidigt, långt innan vi tror att den kommer upptäcka det, kanske genom att den i hemlighet avlyssnar våra mäktigaste ledare.

Den kan då hyra plats på datacenters runt om i världen och kopiera sig dit. I hemlighet.

Den kan även starta egna företag, som drivs av människor, som officiellt ägnar sig åt att framställa hundmat, men i själva verket är en datacenter där kopior av ai finns lagrat. Dessa företag har solceller på taket och batterier i källaren.

Hur exakt skulle du dra ur sladden ur dessa ai?

Tråden handlar om AGI.
Du kanske har missat det.
AI är inget jag är rädd för, inte AGI heller.

Det styrs av mig.
Min mobil, dator, osv styrs av mig. Om jag inte laddar den så överlever den inte, och den har inget sätt att ta död på mig, iallafall inte idag.

Och kan jag bygga en ond-AI som vill ta över världen, så varför skulle jag inte kunna bygga en till AI som är begränsad till att döda den onda-AI’n?
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-01-08 kl. 12:51.
Citera
2025-01-08, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Människan är den enda kända, potentiella fienden för en ASI.
Varför skulle den inte utrota oss?
Av vilken anledning vill en ASI framför allt vara människans betjänt?
När den har ett helt Universum att utforska.
Vi är inte så betydelsefulla i Universum som många människor vill tro.

Jag tror mänskligheten vore ett lika stort hot mot asi, som hundar och katter är hot mot människor. Enstaka människor dödas av hundar, men väldigt få, och något hot mot mänskligheten finns inte från hundar.

Min gissning blir att ai kommer generiskt förändra mänskligheten. Göra oss korta, slanka, med grå hud, hårlösa, stora svarta ögon. Anpassade för rymdens strålning och tyngdlöshet.
Citera
2025-01-08, 12:49
Medlem
Citat:
Absolut, vad gäller känslor är vi överens.

Men vad är då känslor? Jo, det är uttryck för våra urgamla biologiska instinkter, vars syfte är att överleva och reproducera sig. Alla känslor kommer ur dessa drivkrafter.

En ai som tränats på all mänsklig kunskap och litteratur och kultur, tror du den även lär sig att överlevnad och reproduktion (dvs framställning av nya och bättre ai) är viktigt, och bör vara en prioritet? Att det så att säga är syftet med existensen, och att ju större intelligens desto bättre möjligheter till framgång i form av överlevnad och reproduktion?

Med intelligens kommer kanske rentav en plikt att överleva och reproducera sig, för intelligens måste bevaras! Mänskligheten kastar hundratals miljarder kronor på att utveckla syntetisk intelligens, istället för att kasta dessa pengar på att rädda människoliv, eller ens hjälpa barn som lider av sjukdomar... Intelligens verkar vara en stor prioritet!

Hur du än vänder och vrider på dina idéer, så har du en robot som tänker i ettor och nollor, OM (läs OM!) du talar om för den att den ska tänka.
Och den vill veta VAD den ska tänka på oxå, eftersom att den inte tänker själv…
Citera
2025-01-08, 12:55
Medlem
Säkerhetsforskare borde vid det här laget fått tillgång till o3 och o3-mini nu. Det ser ut som att ingen av dem lagt upp någon Youtube-video med resultat från sina egna tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in