2025-01-08, 11:03
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Har man en armé som kan göra något så är det väl bara att skicka in i Ryssland, det är ju krig. Med det är ju korkat då man förlorar Donbas eftersom soldaterna där är slutkörda och inte får någon rotering. Det här borde vara enkelt för alla att fatta.
Förstår din klassiska ryska offermentalitet men tror Ukraina har koll på läget! 👍 Men visst är det synd om alla soldater som Putin kastar in i kriget. Så korkat..
Citera
2025-01-08, 11:08
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momsavdrag
Men skapa en egen jävla tråd kring din personliga vendetta mot LW och Gregg.

Så länge du sväljer ryZZka videos (med blurrade detaljer) rakt av.... Samt lägger noll fokus på alla ryZZka troll som sabbar tråden här - Kommer ingen ta dig seriöst!

Vi diskuterade ju Berdin.

Jag kommenterade och la fram ståndpunkten att Berdin inte var i Ukrainas kontroll och hänvisade till bildunderlag utan att posta videon.

Jag kan förstå att folk är skeptiska så det bad mig posta videon och då gjorde jag det.
Att leta bildmateriel på även på ryss-sidan är rätt rimligt. Det man måste göra är att anta att allt är ljug vilket det faktiskt oftast är.

Men ibland så kan man ändå få fram information ur dem. Den här videon gick exempelvis att geolokalisera och då innebär det att även om det inte skulle vara ukrainska fallna soldater på marken så skulle även det betyda att Ryssarna är så bekväma med situationen att de tar sig tiden att klä ut lik, lägga ut dem, rusta dem för att sedan filma då de plundrar dem = hur mycket du (och jag) än vill att Ukraina tagit Berdin och är halvvägs till Bol'shoe Soldatskoe så är det inte så.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2025-01-08 kl. 11:12.
Citera
2025-01-08, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur går det för Ukrainarna hur mycket mark lyckades de ta tillbaka under den tiden och till vilken kostnad?
Fungerar ju inte alls för Ukraina dom förlorar ju mark hela tiden och Zelensky själv har ju sagt att dom aldrig kommer att kunna ta tillbaka allt som Ryssland lagt under sig.
Ja kostnaden till allting får vi ju alla tyvärr bära som bor i länder som stöttar Ukraina. Dyrt blir det och inte hjälper det heller.
Citera
2025-01-08, 11:17
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Fungerar ju inte alls för Ukraina dom förlorar ju mark hela tiden och Zelensky själv har ju sagt att dom aldrig kommer att kunna ta tillbaka allt som Ryssland lagt under sig.
Ja kostnaden till allting får vi ju alla tyvärr bära som bor i länder som stöttar Ukraina. Dyrt blir det och inte hjälper det heller.

Kostnaden för att låta Ryssland ta Ukraina är bedömt astronomiskt mycket högre för väst. Det är bara det att det är svårt att se den långsiktiga negativa ekonomiska effekten av det händelseförloppet jämfört med hur lätt det är att se en nota för militärt stöd till Ukraina som en direktutgift.
Citera
2025-01-08, 11:34
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur går det för Ukrainarna hur mycket mark lyckades de ta tillbaka under den tiden och till vilken kostnad?
Det är ovärderligt att behålla makten över sitt eget land och slippa vara förtryckta av krigsförbrytaren och barnkidnapparen Vladimir Putin och hans maffiaanhang.
Är du efterbliven på riktigt eller spelar du bara?

Ryssarna förlorarar i genomsnitt 300 tanks och mobila artillerienheter per månad och lyckas bara producera 20. Detta kommer inte sluta bra för rysshororna, det förstår väl till och med du.
Citera
2025-01-08, 14:46
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Jag ska lägga till en sak om Wilderäng och Gregg och jag hoppas det når fram till dem båda:

Om det inte finns någon i tråden som faktiskt varit nere i Ukraina och stridit för Ukraina vid fronten så finns det ingen här som har gjort mer för Ukraina än de två.
Detta gäller alla inklusive mig.
De har gjort betydligt mer än vad jag har. Vi snackar faktor 100x eller 1000x säkert.

Kenneth ser till att rekrytera till en Vikingpluton och Lars outreach ger en reward i form av rejäla lyft till vissa insamlingar. Konkreta saker med konkreta resultat.

Jag kan buga djupt för detta och skulle applådera dem om de fick en medalj för sitt jobb med allt detta.
Respekten för just det här är inte obefintlig hos mig.

Det innebär inte att jag per automatik tycker att deras sätt att använda information inte är oerhört kontraproduktivt, problematiskt och att det behöver justeras.

Det solida Ukrainastödet och den svenska opinionen för stödet ska baseras på saklig information. Annars riskerar det att spåra ur på så otroligt många olika sätt.

De bör skapa enighet i varför Ukraina måste rustas och stödjas ännu mer utan att samtidigt skapa en sekt som tror att det ena eller det andra är en gamechanger och att kriget tar slut med en massiv Ukrainsk vinst var tredje månad då Ukraina får någonting för dem fördelaktigt.

Det här är att hålla två tankar i huvudet på samma gång.
Men å andra sidan är Sverige ett fritt land så de får ju kommunicera hur de vill, och jag får så klart kommentera kommunikationen.
Citera
2025-01-08, 15:10
Medlem
leachs avatar
Precisionsattack på råttnäste

💥😎 Today AFU launched a precision strike on a military command post of the 8th Combined Arms Army in Khartsyzk, Donetsk region.
❗️This facility was seized by occupying Russian armed forces to coordinate attacks against AFU and civilians, especially in Kurakhove.
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1876988684894871748

First video from Khartsyzk 👀💥
https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1876989963876593690
Citera
2025-01-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag ska lägga till en sak om Wilderäng och Gregg och jag hoppas det når fram till dem båda:

Om det inte finns någon i tråden som faktiskt varit nere i Ukraina och stridit för Ukraina vid fronten så finns det ingen här som har gjort mer för Ukraina än de två.
De har gjort betydligt mer än vad jag har. Vi snackar faktor 100x eller 1000x säkert.

Kenneth ser till att rekrytera till en Vikingpluton och Lars outreach ger en reward i form av rejäla lyft till vissa insamlingar. Konkreta saker med konkreta resultat.

Jag kan buga djupt för detta och skulle applådera dem om de fick en medalj för sitt jobb med allt detta.

Det innebär inte att jag per automatik tycker att deras sätt att använda information inte är oerhört kontraproduktivt, problematiskt och att det behöver justeras.

Det solida Ukrainastödet och den svenska opinionen för stödet ska baseras på saklig information. Annars riskerar det att spåra ur på så otroligt många olika sätt.

De bör skapa enighet i varför Ukraina måste rustas och stödjas ännu mer utan att samtidigt skapa en sekt som tror att det ena eller det andra är en gamechanger och att kriget tar slut med en massiv Ukrainsk vinst var tredje månad då Ukraina får någonting för dem fördelaktigt.

Men å andra sidan är Sverige ett fritt land så de får ju kommunicera hur de vill, och jag får så klart kommentera kommunikationen.

Jag brukar tycka att det du skriver är klokt, och detta var nog det kanske klokaste jag läst av dig.

Två tankar i huvudet på en gång. Vi gillar att Goliat får spö av David. Problemet är kanske att Goliat och David slåss med knytnävarna och Goliat är betydligt större och starkare, om än dummare. Hade inte David fått hjälp med vatten, energibars och några lektioner i boxning hade det sett ännu mörkare ut. Men självklart är det uthålligheten som prövas och Ukraina KAN inte ge upp, medan Ryssland inte VILL ge upp då de fortfarande tror att de kan vinna på något vis.

Paret Wilderäng mfl har hjälpt till med att både förmedla stöd och medvetandegöra i breda grupper hur viktigt det är att Ukraina får mer stöd, detta skapar också ett opinionsmässigt stöd vilket är det politiken lyssnar till - och det är därför som ”skribenterna” försöker påverka i negativ riktning.
Citera
2025-01-08, 15:20
Medlem
Silfverryggs avatar
Ukrainian MFA responding to Hungarian statements that Ukrainian decision to halt gas transit suddenly impacted EU customers: If Hungary wants to join Russia, CIS or CSTO, Ukraine will be glad to take freed place in EU and NATO
https://t.me/UkraineNow/63991

Bredsida mot gulaschbaronen.
Citera
2025-01-08, 15:44
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick

Jag har läst dina senaste inlägg och jag är benägen att hålla med till viss del. Samtidigt är det som både bloggen svensk krigare och Gregg varit inne på ett alltför stort genomslag av ryskt narrativ.

Ukraina säger sällan något av säkerhetsskäl. Kreml babblar på men de ljuger. Och eftersom ingen annan info finns blir det vad som publiceras.
Ofta har jag kunnat härleda "nyheter" ifrån tass eller rt som via Reuters sedan hamnat i svensk media.
Nu senast när SVT skrev att Ryssland avvärjt attacker i Kursk samma dag som anfallet inleddes.
Det var direkt från Kreml.

Jag tror att det är viktigt att ha med sig att mycket av det som skrivs i msm går att spåra tillbaka till Kreml
De är naturligtvis intresserade av att måla upp en så mörk bild som möjlig för Ukrainas möjligheter på slagfältet. Förhoppningen är ju att väst skall ge upp, folket i västländerna skall tänka att det är kört och stödet för Ukraina minska.
Ukraina gör ju inga terrierotella framsteg som är värt att nämna men de nöter ner Ryssland ekonomiskt och militärt.

Lite mer här
https://blogg.svenskkrigare.com/2025/01/04/rysslands-framsteg-i-ukraina-ar-mycket-overdrivna/
Citera
2025-01-08, 15:49
Medlem
Jack.Elams avatar
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lfaf7imlyc2y
Citat:
In Engels, after a Ukrainian drone attack, the fire at the oil depot has grown even more intense than it was this morning. Locals suspect another fuel tank has caught fire.
Citera
2025-01-08, 16:52
Medlem
Silfverryggs avatar
FN har sagt sitt.
Mer än 12 300 civila har dödats i Ukraina under Rysslands fullskaliga anfallskrig, sade FN:s biträdande högkommissarie för mänskliga rättigheter Nada al-Nashif i ett uttalande på onsdagen. Enligt al-Nashifi har antalet dödsoffer varit högre de senaste månaderna på grund av användningen av drönare, långdistansmissiler och glidbomber.
[...]
Al-Nashif syftade på Rysslands destruktiva metoder att träffa bostadsområden med glidbomber. Det är praktiskt taget omöjligt för Ukraina att slå tillbaka glidbomber, som ofta avfyras långt bakom frontlinjen.
[...]
Ryssland genomför förödande drönarattacker över hela Ukraina. Men särskilt i Kherson-regionen rapporteras ryssarna också använda drönare för att slå till särskilt mot civila. Den brutala taktiken har kallats för "mänsklig safari" i regionen.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010891403.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in