Citat:
Ursprungligen postat av
Martensite
Näää... något anfall mot Sverige tror jag inte på. Visst, det kan inte uteslutas, men jag tror inte det är troligt. Rysslands ekonomi är redan i botten och de har redan förlorat alltför mycket soldater och militär utrustning i Ukraina. Tror inte Putin skulle slösa resurser på Sverige.
Ryssland uppmålas ofta som ett hot mot Sverige. Personligen ser jag gängkriminaliteten, det enorma skatteslöseriet och den ökande korruptionen som ett betydligt större hot mot Sverige. Kriminella nätverk har redan börjat infiltrera polisen och andra delar av rättsväsendet. Är väl bara en tidsfråga innan de sitter i riksdagen också.
Majoriteten av experterna trodde inte att Putin skulle inleda en invasion mot Ukraina veckan innan det skedde heller. Faktum är att det förnekades och påstods som otänkbart. Sen skedde det.
Dock är det givet att direkt angränsande länder är de som kommer få ta första smällen, baltländerna, Finland möjligen Polen är de första att hamna i skiten.
Att Sverige skulle angripas först är dock totalt otänkbart strategiskt. Idag är rysk militär nedgågna totalt, men hur det ser ut igen om 20 år är svårt att veta - speciellt om nästa dåre efter Putin besitter samma ambitioner som han gör nu.
Däremot finns risken för att det kan börja hagla missiler då, vill det sig riktigt illa där t.ex. Putin eller nästa dåre blir inmålad i ett hörn så finns alltid den risken att det blir ett grand final mwd kärnvapen.
Men att vi kommer få problem med annat så som du beskriver är ju ganska uppenbart så, inrikespolitiskt är vi fucked långt innan vi går problem med ryssen.