2025-01-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Du missförstod eller någonting? Den som ventilerar här inne är alltså du.. Som lägger mer press på läraren bara för att din lilla vekmage tycker det är fel att ryka mobilen ur handen på en elev under lektionen...

Det ska eleven klara av utan att misshandla läraren eller döda barn där inne för att annars blir den avstängd.

Jag missförstod inte alls. Jag menade att eftersom du inte uppskattade att ventilera, så skulle du heller inte göra det i ditt svar.

Du lägger mycket ord i min munnen, även där brister du i din argumentation. Jag hade ju aldrig påstått att "lärare skall göra mer" när du tog upp det första gången. Hade du läst mitt första inlägg så hade du förstått att dom enda jag uttryckligen "satt press på" var rektorerna. Läs: (FB) Elev sparkar gravid lärarinna i magen så att barnet dör

"Det ska eleven klara av utan att misshandla läraren..." - Ja, men nu gjorde inte eleven det? Och det sker titt som tätt situationer där elever gör dumma saker, fast dom inte borde gjort det? Men vad är ditt förslag/lösning på detta? (INGENTING!) Alltså det handlar ju om att erbjuda en miljö som gör att alla barnen kan vara i skolan - så att skolplikten följs och att alla barn lär sig det dom skall. Hur svårt kan det vara?

"...bara för att din lilla vekmage tycker det är fel att ryka mobilen ur handen på en elev under lektionen" - Är det fel att tycka att skolans förhållningssätt i denna situationen var fel när det ledde till att undervisningen fick avbrytas - p.g.a att en elev satt med en mobiltelefon? Är det fel att tycka att skolans förhållningssätt i denna situationen var fel när läraren tvingas bli fysisk och utsätta sig själv för risker - p.g.a att en elev satt med en mobiltelefon? Är det fel att tycka att skolans förhållningssätt i denna situationen var fel när det slutade med att läraren utsattes för våld och fick missfall - p.g.a att en elev satt med en mobiltelefon?
Citera
2025-01-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vad röstade hon på? Förmodligen ett parti som välkomnar dessa apor. Då fick hon som hon ville och får därmed även själv ses som ansvarig för följderna. Men själv skulle jag sett att de aldrig släpptes in i landet och skickades hem omgående. Denna borde åka ut direkt med resten av familjen. Livstid utvisning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...-fick-missfall

Troligtvis S, då S har 43% av rösterna där hon bor
Citera
2025-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Min kompis ser var ungarna är, å han kollade nog tio gånger på bygget. Han visste hela tiden vad de gjorde å ringde upp om nått avvek. Hur många av dagens stökiga unga killar har fått en riktig uppfostran? De släpps vind för våg redan vid 12 års ålder.

Ja, barn släpps vind för våg alldeles för tidigt. 12-14-åringar går på fest och dricker alkohol. Kommer inte hem på hela natten. Var är föräldrarna? Jo, hemma och sover. Litar på att ungarna 'sover över hos nån kompis'. Ack ja. Föräldrar: Ta mer ansvar!
Citera
2025-01-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Rektors fel. Skolan tvingar dit barnen och får därför ta ansvaret för hur de beter sig i skolan.

Sluta trolla.
Det finns ingen som har de åsikterna idag, så det är för uppenbart. Om du ska trolla så får du åtminstone göra det bättre.

Men jag håller med om (trots att du trollar) att politikerna ska ta bort skolplikten och istället ha undervisningsplikt för lärare, som det är i andra välfungerande länder.

One size fits all-skolan passar inte alla barn, ungdomar eller vuxna för den delen.

Visst leder det till ett ökat klassamhälle där vissa klarar av högre utbildning medan andra inte gör det.. men samtidigt är det så samhället ser ut. Alla är olika. Alla är inte akademiker, matematiker eller passar i skolans värld och ska inte tvingas in i en form de inte passar i eller klarar av. Så händer sådant!

Så i ditt trolleri finns ändå lite behållning.

Ni som enbart anklagar föräldrarna
Det är ibland inte "föräldrarna" utan ena föräldern i en delad vårdnad som är problemet eller har svårt att uppfostra, dåligt inflytande i sin uppfostran eller "skiter i allt". Ibland är det båda och Ibland är det ingen. Ibland försöker båda föräldrarna verkligen men barnet tar inte sin medicin eller har andra svårigheter, dåligt umgänge eller påverkas av gangster romantik på sociala medier.

Ibland passar inte barnet i en vanlig klass (utan resurser och ibland även med resurser). Vi måste faktiskt erkänna det.

Det viktigaste är att barnet når så långt barnet kan i sitt kunskapsinhämtande, även om det ibland inte är så långt. Om det bara kan ske i en specialskola eller på något annat sätt.. må så ske.

Skolan ska inte tvingas att tvinga in alla barn in i en form som inte passar. Inkluderingen, som den är idag, måste få ett slut!

Storleken på klasser
Det som hänt är förjävligt. Man trycker inte in blandad grupp på 30 av dagens barn i ett rum och tror att det kan ske någon form av undervisning. Vissa barn klarar av stöket och kaoset (med försämrad prestation) medan andra barn inte klarar av det och blir arga, våldsamma, stressade och utåtagerande.

Det finns en anledning till varför alla lärare på samtliga skolor skriker efter mindre barngrupper.
Citera
2025-01-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Sluta trolla.
Det finns ingen som har de åsikterna idag, så det är för uppenbart. Om du ska trolla så får du åtminstone göra det bättre.

Men jag håller med om (trots att du trollar) att politikerna ska ta bort skolplikten och istället ha undervisningsplikt för lärare, som det är i andra välfungerande länder.

One size fits all-skolan passar inte alla barn, ungdomar eller vuxna för den delen.

Visst leder det till ett ökat klassamhälle där vissa klarar av högre utbildning medan andra inte gör det.. men samtidigt är det så samhället ser ut. Alla är olika. Alla är inte akademiker, matematiker eller passar i skolans värld och ska inte tvingas in i en form de inte passar i eller klarar av. Så händer sådant!

Så i ditt trolleri finns ändå lite behållning.

Ni som enbart anklagar föräldrarna
Det är ibland inte "föräldrarna" utan ena föräldern i en delad vårdnad som är problemet eller har svårt att uppfostra, dåligt inflytande i sin uppfostran eller "skiter i allt". Ibland är det båda och Ibland är det ingen. Ibland försöker båda föräldrarna verkligen men barnet tar inte sin medicin eller har andra svårigheter, dåligt umgänge eller påverkas av gangster romantik på sociala medier.

Ibland passar inte barnet i en vanlig klass (utan resurser och ibland även med resurser). Vi måste faktiskt erkänna det.

Det viktigaste är att barnet når så långt barnet kan i sitt kunskapsinhämtande, även om det ibland inte är så långt. Om det bara kan ske i en specialskola eller på något annat sätt.. må så ske.

Skolan ska inte tvingas att tvinga in alla barn in i en form som inte passar. Inkluderingen, som den är idag, måste få ett slut!

Storleken på klasser
Det som hänt är förjävligt. Man trycker inte in blandad grupp på 30 av dagens barn i ett rum och tror att det kan ske någon form av undervisning. Vissa barn klarar av stöket och kaoset (med försämrad prestation) medan andra barn inte klarar av det och blir arga, våldsamma, stressade och utåtagerande.

Det finns en anledning till varför alla lärare på samtliga skolor skriker efter mindre barngrupper.
Det behövs inta alls fler resurser. Bara mer välutbildade kunniga lärare och vilja från politikerna att stötta duktiga lärare. Speciallärare behövs knappt alls om det är lugn och ro i klassrummet. Auktoritet, gärna auktoritära lärare.
Citera
2025-01-07, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Detta är en av samhällets största utmaningar idag. Hur man ska förmå denne kille att just ta till sig av undervisningen vet nog ingen. Om han absolut inte vill kan han inte lära sig, men kanske senare. Han kanske skulle ha väntat ett år med skolan? Svårt att bestämma vilka mål som 'ska' klaras också. Det enda jag själv ser skulle nog vara specialundervisning i liten grupp ledd av duktig, erfaren pedagog. Saktare tempo. Lätt läxläsning med pedagog eller föräldrar/syskon.

Sedan finns det ju ofta problem med att fungera med andra med i spelet. Kan man ofta till olika grad växa ur med tiden.

Vi har resurser för barnen i detta land. Men vissa utåtagerande barn är ofta oberäkneliga. Nu vet vi ju inte åldern på barnet i detta fall men man får väl anta att han medicinerar.

Rysligt fall detta.

Jo, jag vet: Man anpassar! Med andra ord: Man är inte naiv och inkompetent nog att tro "att det vanliga fungerar på dom ovanliga".

Vad anpassar man då? Jo, det som behövs för att det skall fungera; pedagogik, arbetssätt, skol/lektionstid, studieform, plats/miljö, personal eller någonting annat. Om det behövs kan det vara specialundervisning i liten grupp ledd av duktig, erfaren pedagog. Saktare tempo. Lätt läxläsning med pedagog eller föräldrar/syskon - precis som du säger :-)

....och är hen utåtagerande, ja då finns det ju arbetssätt och tekniker för detta också!
Citera
2025-01-07, 20:28
Avstängd
buhbyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du lägger mycket ord i min munnen, även där brister du i din argumentation. Jag hade ju aldrig påstått att "lärare skall göra mer" när du tog upp det första gången.

Varför ljuger du för? Det är precis det du suttit och ylat om i någon timme nu här inne och du fortsätter även göra det i detta inlägg.. "Läraren ska göra mer!"...

Och precis som jag sa innan, det är precis vad man försökt med i flera årtionden där inne... Och om du inte märkt det än din idiotjävel så funkar det faktiskt inte.. Det har blivit hundra gånger värre.. Vi får gå tillbaka till den gamla tiden, där läraren har sönder mobilen för eleven och sen får eleven nog bli avstängd... Den familjen med skitungen får betala för det själv.. För på den tiden hände inte såna grejer...

Problemet är faktiskt otroligt jävla lättlöst.. Vi får helt enkelt sluta bygga skolan runt din laktosintolleranta mage.. Och speciellt sluta försöka bygga den runt de "stackars efterblivna offrens" lilla "känslor".
Senast redigerad av buhbye 2025-01-07 kl. 20:42.
Citera
2025-01-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, barn släpps vind för våg alldeles för tidigt. 12-14-åringar går på fest och dricker alkohol. Kommer inte hem på hela natten. Var är föräldrarna? Jo, hemma och sover. Litar på att ungarna 'sover över hos nån kompis'. Ack ja. Föräldrar: Ta mer ansvar!
Tror mycket är ett orten problem med, här med mestadels bara villor är det inga sådana problem.
Citera
2025-01-07, 20:30
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Den här satungen går i lågstadiet så den är 6-7 till 8-9 år.

Hur långt gången var graviditeten?

Socialtjänsten bör då involveras och omhänderta barnet, eftersom föräldrarna verkar oförmögna att ta ansvar och uppfostra sitt barn. Detta är inte skolans eller lärarnas ansvar. Nu har barnet gjort sig skyldig till dråp och bör därför tas om hand av socialtjänsten och omplaceras. Hårt mot hårt. Barnets hemsituationen bör utredas och föräldrarna anmälas..

För att reda ut dagens skolsituation, där elever har noll respekt för lärarna, kan vi börja med att få fler män i skolan – riktiga män med militärutbildning.. Sojadrickande batikmagiker som läser DN och stickar är inte välkomna.
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-01-07 kl. 20:35.
Citera
2025-01-07, 20:31
Medlem
Ja men, stackars barnet, jag menar eleven. Det måste ha varit en omskakande upplevelse för det stackars elevbarnet! Hur ska vi trösta hen?
Citera
2025-01-07, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Säg det till den läraren som har 14-18-åriga elever som potentiellt är både större och starkare än läraren själv...

Det är för sent då, men om de inte har lärt sig det från början så blir det omöjligt i den ålder.
Citera
2025-01-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Innan vi börjar fundera i såna tankebanor. Har det hänt förut i svensk skolhistoria att en gravid lärare misshandlats av en elev till den grad att barnet har dött, eller är detta första gången någonsin? Klasser med 30 elever har nämligen funnits länge, jag själv gick i en sån utan att lärare blev misshandlade.

Vad som däremot är nytt är den astronomiska massinvandring vi haft de senaste decennierna. Skolministern pratade om kulturella skillnader.

Är detta ett importerat problem, eller sparkade också Bosse och Kalle sina gravida lärare innan Sverige föll till sandnegrerna?

Vi vet inte elevens etnicitet. Vi kan inte utgå från att han inte heter Bosse eller Kalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in