2025-01-07, 18:56
Medlem
Amfomss avatar
Jag tänkte börja med att skriva att nu har det gått för långt, men vid närmare eftertanke - det har gått för långt för länge sedan.
Och nu sitter alla och förfasas över att det ser ut som det gör i skolorna. Tro fan det när politiker, pk-fanatiker och förstå-sig-påare har tagit bort alla former av verktyg för att bibehålla en rimlig uppförandenivå i skolorna.
Lärarna VÅGAR inte göra något / säga till ordentligt - för då är det DOM som får reprimander.
Dagens ung(jävl)ar får ju bete sig precis hur som helst. Mobil under lektionstid, keps inne, tilltala lärarna med okvädesord och dom har NOLL respekt för de som ska sätta gränser för vad som är tillåtet under skoltid.
Troligen kommer de styrande (oavsett "block") inte att fatta nu heller och man undrar vad som ska till för att hissen ska gå ända upp.
EN lärare på 35-40 elever. En lärare som dessutom inte får säga till när någon gör något som inte hör hemma i skolan.
Barn som har diagnoser blandas med barn som inte behöver något extra stöd. Och när diagnosbarnen ställer till med något så är det inte deras fel ! Nej, faktiskt inte - det är föräldrarnas, tillsammans med, skolans ansvar att se till barnen får det stöd som behövs.
Jag har själv en dotter med diagnos, ni anar inte vilken byråkrati och hur många timmar / dagar / veckor / månader man får kämpa för att stödet ska sättas in i tid. Vi lyckades tack och lov, men hur många där ute är det som inte orkar ?

Diagnoser eller inte. Det finns INGET barn som inte mår bra av en tydlig gränsdragning - oavsett vad det gäller.
Och går man över gränsen så MÅSTE det bli konsekvenser. Vad konsekvenserna ska bestå av beror på situationen.

I detta fallet så ska ungen ut ur klassen / skolan omedelbart och det sociala nätverket och föräldrarna är självklart ansvariga. Föräldrar idag tror att det är skolan som ska uppfostra deras ungar ?!?! Troligen för att man inte själv kan eller vågar sätta egna gränser / konsekvenser. Och så blir dom förvånade när ungen går längre och längre över gränsen. Barn kommer ALLTID att testa var gränserna går och är det så att föräldrarna inte lär dom det, ja då är det motorvägsfart mot katastrof.
Barn idag tror jag får en chock när dom kommer ut i arbetslivet. "VA ? Ställer ni krav ? På MIG ?" och så ringer dom till morsan och tjuter för att chefen kräver en insats på jobbet.

Nä fy fan säger jag. Jag har kanske 20-25 år kvar på denna jord, och med den samhällsutveckling som varit de senaste 10-15 åren så är jag jävligt tacksam över att jag inte har fler år kvar för om ingenting görs (vem vet, det kanske redan är för sent?) så är vi på väg mot ett samhälle som jag inte vill vara en del av.

Tack alla politiker och alla PK nötter - ni har förstört detta land så till den grad att ni borde ta mig fan ställas inför riksrätt.
Citera
2025-01-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Saxat från artikeln

"Skolminister Lotta Edholm (L) kallar situationen oacceptabel. Hon menar att det delvis är en kulturfråga och att fler behöver ta ansvar.

Hmm, hintar här att det handlar om ett blatte s.k fenomen?

Och den som tar ansvar får sparken, som Stefan Holm.
Citera
2025-01-07, 19:00
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Våra straff är utformade för svenskar, inte babbar som springer runt och skjuter folk i gängkrig. Vi ska inte anpassa våra straff utifrån babbarna, vi ska skicka hem varenda person från mellanöstern oavsett hur länge man bott här. Alla som har påbrå från mellanöstern skall hem.

Ja det är bara att skicka hem dom. Men sänk straffen i allmänhet. Infödda svenska barn ska man inte dalta med heller.
Citera
2025-01-07, 19:00
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Varför ens vara på jobbet som gravid, i en sådan farlig miljö som i ett klassrum med blattar?
Hur fan kan detta vara första reaktionen?? Att skylla på offret. Självklart så ska gravida lärare inte behöva oroa sig att bli sparkade på jobbet.
Citera
2025-01-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Inte säkert att ungen hade velat lämna ifrån sig mobilen senare. Att jamsa med och inte vara tydlig med vad som gäller? Det måste alltid vara någon annans fel? Lösningen är väl att det ska vara mobil fritt i skolan och att mobilen får lämnas kvar hemma. Även om det införs så kommer det att finnas ungar som ändå tar med den.

Du missar poängen...

1. Nej, det är inte säkert att eleven hade lämnat ifrån sig mobilen senare - men ger det då större anledning till att en (dessutom gravid) lärare skall behöva gå in handgripligen, med risk för sin säkerhet och med risk att förvärra situationen - vilket varken gagnar undervisningen eller de andra eleverna?

2. Nej, det är inte säkert att eleven hade lämnat ifrån sig mobilen senare - men jag tänker att detta nog inte var första gången det var problematik kring denna eleven (och inte första gången ett mobilanvändande var ett problemet på den skolan heller)...och det är ju då vi kommer till Skolans och lärarnas uppdrag och kompetens - dvs det pedagogiska. Då får man ju se hur man kan anpassa och förändra för eleven ifråga. Handlar det om en elev av den här kalibern så skall ju givetvis rektor, specialpedagog och elevhälsoteam/kurator kopplas in, så att anpassningarna blir så välriktade som möjligt.
Citera
2025-01-07, 19:05
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Detta är bland det värsta jag har läst på länge.

Damp-ungen blir arg när hans mobil låses in. Då sparkar han en lärare i magen vilket resulterar i att bebisen dör.

Någon som vet var detta hände?

Vilka är föräldrarna till gm?

Lämpligt straff?

https://www.instagram.com/reel/DEhj8CNKGYM/?igsh=MTdrNzVtOHd4b3Rydg==

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skolpersonal-blev-sparkad-i-magen-av-lagstadieelev-fick-missfall

Vad jag läser så är det ovanligt att spark mot magen skadar barnet. Även om det är oacceptabelt beteende så kan det ha varit andra orsaker till missfallet.
Citera
2025-01-07, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du missar poängen...

1. Nej, det är inte säkert att eleven hade lämnat ifrån sig mobilen senare - men ger det då större anledning till att en (dessutom gravid) lärare skall behöva gå in handgripligen, med risk för sin säkerhet och med risk att förvärra situationen - vilket varken gagnar undervisningen eller de andra eleverna?

2. Nej, det är inte säkert att eleven hade lämnat ifrån sig mobilen senare - men jag tänker att detta nog inte var första gången det var problematik kring denna eleven (och inte första gången ett mobilanvändande var ett problemet på den skolan heller)...och det är ju då vi kommer till Skolans och lärarnas uppdrag och kompetens - dvs det pedagogiska. Då får man ju se hur man kan anpassa och förändra för eleven ifråga. Handlar det om en elev av den här kalibern så skall ju givetvis rektor, specialpedagog och elevhälsoteam/kurator kopplas in, så att anpassningarna blir så välriktade som möjligt.

Om ungen inte ska ha mobilen ska läraren kunna ta den. Om en unge slår ska en unge då en snäll tillbaka! De ska faktiskt ha respekt.
Citera
2025-01-07, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amfoms
I detta fallet så ska ungen ut ur klassen / skolan omedelbart och det sociala nätverket och föräldrarna är självklart ansvariga. Föräldrar idag tror att det är skolan som ska uppfostra deras ungar ?!?!

Barnet får inte "ut ur klassen".
Läraren ska träffa sitt barns mördare varje dag från och med nu.

Men det är inte sant..

Risken är hög att det kommer vinklas så att allt var lärarens fel, att hon "kränkt barnet" och därmed måste bli av med tjänsten och betala skadestånd.
Citera
2025-01-07, 19:08
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Haha, konsekvenser. Det blev ett telefonsamtal till en förälder som skiter i allt. Det är alla andra som ska ta ansvar!
Skolan har mycket stort ansvar för det som sker i skolan eftersom föräldrar har nära noll insyn där.
Citera
2025-01-07, 19:09
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Haha vad naivt. Jag (och alla andra) hade hållt med dig om det var svenska elever. Men det är nya tider nu. Läraren hade förmodligen inte slöja och blev därför sparkad i magen.
Glöm det, det är inte normallt någonstans att sparka gravida kvinnor i magen.
Citera
2025-01-07, 19:11
Medlem
ErnztSwoldics avatar
Det ultimata straffet för horungen vore att öppet hänga ut dem och öppet förnedra dem.
Citera
2025-01-07, 19:18
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Alternativet är att testa barnens uppfostran och är den inte tillräckligt bra så får de inte gå där, en omöjlig väg.
I detta fall kan det eskalerat mycket snabbt och varit nlst omöjligt att förutse, men kanske borde rektor helt sluta använda höggravida i undervisningen?

Att utvisa de som inte hör hemma här är en bra början och långt ifrån någon omöjlighet.

Vi kan börja med den fostermördande psykopaten och hela dess familj. Samma efternamn, klippa tung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in