2025-01-06, 19:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Reporter från ABC i TH och TA:s stämning mot staten.
https://youtu.be/VGjNDmh356M?si=GrWEbEHzXYH5Ecez&t=19920

Stort tack för länken ovan med ljudfilerna!

Har nu lyssnat några timmar på Allgens och Härms egna berättelser liksom också polisen ”Pims” som också var med i Josefssons dokumentär nyligen.
Samtliga - Allgen, Teet och Pim framstår alla tre i sina muntliga berättelser som mycket vettiga, reflekterande och uppriktiga personer.

Vilket j..vla helvete Allgen och Härm med sina anhöriga blivit utsatta för under dessa år.
Och det är fortfarande inte över, det har ännu inte korrigerats.
Senast redigerad av coli 2025-01-06 kl. 19:20.
Citera
2025-01-06, 19:23
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är lätt att bli paranoid här. Jag får intrycket av att polisen spelar på gruppen som på ett piano.
Först splittrar man gruppen (paranoian och förvirringen växer) och som du skriver, när Rajs får veta, blir han kränkt och kommer att agera snabbt och i affekt. Snyggt spelat av polisen.
Det är ett mkt märkligt agerande av polisen, och jag tror att det är ren manipulation.
Det professionellt korrekta är ju att vara försiktig med att påverka gruppen.
Nu skedde det någon sorts försåtlig kollektiv hjärntvätt istället.
Ja, denne Rajs verkar ha haft en något grandios bild av sig själv, och att han inte blev invigd i polisens spaning från början gillade han nog inte. Det tog han igen med råge senare under utredningen när han då och då plötsligt ringde utredarna med sina senaste tankar. Han har beskrivit hur han ibland vaknade på nätterna och gick omkring och kom till "insikt" i hur saker låg till. Han blev framgent polisens bästa medhjälpare när det gällde att misstänkliggöra Teet Härm.

Han ogillade inte bara Härm utan även dennes dåvarande flickvän som tydligen var veterinärassistent. Därför kom upp med sin teori att kvinna måste varit med vid styckningen av da Costa.. Han jobbade hårt för att sätta dit sin gamle elev. Slår mig att Rajs faktiskt är uppvuxen i ett kommunistland och jag utgår från att han då var väl insatt i allting som har med intriger och smutskastning att göra. Nödvändiga survival skills i en diktatur.
Citera
2025-01-06, 19:26
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Ja, det undersöktes väl knappt alls. Synd att man inte fick ut DNA för då kanske fallet kunnat lösas. Tycker nog han känns troligast av alla kandidater som det spekuleras runt.

Tycker ju inte att jag misstolkar... finns fullt med spekulationer i det här fallet.
Om en kund på Malmskillnadsgatan som var slaktare hade mördat sin sambo och ett äldre par, då leder det väl inte till ett mycket sluttande plan att misstänka att det kan ha varit han? Varför skulle det vara ett sluttande plan? Det kanske leder bort från några andra favoritmisstänkta i tråden.
Men av alla spår polisen borde ha utrett är det ett av de hetare. Det kanske inte är för sent, långtifrån allt är ju utrett i det här fallet.

Klart du la in en värdering i att barnets mamma ska ha sagt att flickvännen såg ut som en prostituerad. Varför skulle du annars påpekat det? Du menade väl att det var en av hennes frireligiösa moralpaniska grejer. Men att hon var först med att säga en sån grej är ju irrelevant eftersom Lindeberg inte citerade henne.

Teorier om den ondsinta konspirationen finns det massor av exempel på. Ad hominem-argument och påståenden om mytomani och manipulation. Åklagaren var karriärist och opportunist, Jovan Rajs hade storhetsvansinne, och de ingick i en sekt som styrdes av en manipulativ mamma och ett gäng manshatande feminister. Fotohandlarna var uppmärksamhetskåta och en del andra vittnen blir mosade på liknande vis. Finns massor med sånt, tänker inte leta upp källorna utan om du är intresserad kan du hålla ögonen öppna själv, här i tråden och på annat håll.
Klart man får tycka så, och mena att det var så. Själv tycker jag det är intressantare att gå till dokumenten.
Du misstolkar uppenbarligen mig, eftersom du pådyvlar mig åsikter som jag aldrig har yttrat. Jag påtalade att Lindeberg inte var vare sig den förste eller ende som uppmärksammade flickvännens stil. I andra inlägg har jag även upplyst om att Bo Åström sa sig ha reagerat för hennes utseende. Beror det på att jag anser att Åström lider av frireligiös moralpanik?

Det sluttande planet jag skrev om syftade på ditt resonemang när du menade att CdC kan ha känt Gonerka, men att polisen inte lyckats bevisa detta. Så kan det givetvis ha varit, men det finns inga belägg för detta. Utifrån detta resonemang kan man spekulera om att CdC kände vem som helst.

Med det sagt anser även jag att Gonerka, samt ett flertal andra, borde ha undersökts betydligt mer ingående.

En ondsint konspiration innebär ju med nödvändighet att personer medvetet slår sig samman för att sätta dit läkarna. Ett sådant påstående har jag inte sett.

Vad jag ser som det främsta problemet med polisutredningen är att den dels läckte som ett såll, dels att polisen lät tydligt kontaminerade och otillförlitliga vittnesmål få orimligt stor plats. Om polisen inte hade upplyst Rajs om misstankarna mot Härm, eller lämnat ut känslig information till Christina Allgén hade deras uppgifter kunnat tas på aningen större allvar.
Vad menar du att du får fram i dina dokument angående detta?
Citera
2025-01-06, 19:37
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Var inte kvarlevorna vid de båda fyndplatserna i samma skick? Och att det därför kan ses som rimligt att de vid FP2 placerats ut senare.
Det har spekulerats om kvarlevornas skick, men mig veterligen har ingen bevisat att de var utplacerade vid olika tillfällen. Enligt obduktionsprotokollet hade det utvecklats flugor på FP2, men inte på FP1. Det skulle då innebära att kvarlevorna vid FP2 legat ute längre än vid FP1.
Citera
2025-01-06, 19:41
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Skulle det vara omöjligt att få Josefssons gäng att göra en uppföljare med just sådana här lösa trådar, herregud vad man önskar det!
Jag instämmer. Generellt tycker jag att dokumentärserien var lite väl kort och överskådlig. Det är visserligen begripligt om Josefsson inte vill peka ut någon, men sådana här aspekter på fallet som pekar bort från läkarna, men inte mot någon specifik annan person, tycker jag att de kunde ha följt upp. Möjligen är det bara jag som tycker att det vore helt rimligt att ägna programtid åt ingående diskussioner om likmaskar och benpipor...

Men med tanke på att dokumentärserien inte ens lyfter upp Sabas vittnesmål var uppenbarligen fokus på att granska det ursprungliga justitiemordet och inte mycket mer.
Citera
2025-01-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Det har spekulerats om kvarlevornas skick, men mig veterligen har ingen bevisat att de var utplacerade vid olika tillfällen. Enligt obduktionsprotokollet hade det utvecklats flugor på FP2, men inte på FP1. Det skulle då innebära att kvarlevorna vid FP2 legat ute längre än vid FP1.

Ah, ok.
Citera
2025-01-06, 19:50
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Du misstolkar uppenbarligen mig, eftersom du pådyvlar mig åsikter som jag aldrig har yttrat. Jag påtalade att Lindeberg inte var vare sig den förste eller ende som uppmärksammade flickvännens stil. I andra inlägg har jag även upplyst om att Bo Åström sa sig ha reagerat för hennes utseende. Beror det på att jag anser att Åström lider av frireligiös moralpanik?

Det sluttande planet jag skrev om syftade på ditt resonemang när du menade att CdC kan ha känt Gonerka, men att polisen inte lyckats bevisa detta. Så kan det givetvis ha varit, men det finns inga belägg för detta. Utifrån detta resonemang kan man spekulera om att CdC kände vem som helst.

Med det sagt anser även jag att Gonerka, samt ett flertal andra, borde ha undersökts betydligt mer ingående.

En ondsint konspiration innebär ju med nödvändighet att personer medvetet slår sig samman för att sätta dit läkarna. Ett sådant påstående har jag inte sett.

Vad jag ser som det främsta problemet med polisutredningen är att den dels läckte som ett såll, dels att polisen lät tydligt kontaminerade och otillförlitliga vittnesmål få orimligt stor plats. Om polisen inte hade upplyst Rajs om misstankarna mot Härm, eller lämnat ut känslig information till Christina Allgén hade deras uppgifter kunnat tas på aningen större allvar.
Vad menar du att du får fram i dina dokument angående detta?

Hon behöver inte ha känt GM så väl, han kan ha varit en kund hon träffade för första gångejn. Det är en spekulation men ja, det borde ha undersökts mer ingående då. Tycker det hade varit en bra idé att jämföra DNA men det finns kanske stränga regler kring det där.

Exempel på konspirativt tänkande i tråden: att Jovan Rajs var övertygad om att TH var oskyldig men bestämde sig för att sätta dit honom ändå, för att skydda sin egen karriär, i samarbete med en karriäristisk åklagare och en Orm. Här kan man se vilda spekulationer av Lindeberg också i sociala medier. Då handlar det inte längre om att beskriva hur något gick snett utan om att tro sig se in i vittnens och andras huvuden och förklara varför.

Det fetade håller jag helt med om.
Citera
2025-01-06, 19:57
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Ja, denne Rajs verkar ha haft en något grandios bild av sig själv, och att han inte blev invigd i polisens spaning från början gillade han nog inte. Det tog han igen med råge senare under utredningen när han då och då plötsligt ringde utredarna med sina senaste tankar. Han har beskrivit hur han ibland vaknade på nätterna och gick omkring och kom till "insikt" i hur saker låg till. Han blev framgent polisens bästa medhjälpare när det gällde att misstänkliggöra Teet Härm.

Han ogillade inte bara Härm utan även dennes dåvarande flickvän som tydligen var veterinärassistent. Därför kom upp med sin teori att kvinna måste varit med vid styckningen av da Costa.. Han jobbade hårt för att sätta dit sin gamle elev. Slår mig att Rajs faktiskt är uppvuxen i ett kommunistland och jag utgår från att han då var väl insatt i allting som har med intriger och smutskastning att göra. Nödvändiga survival skills i en diktatur.
För att inte tala om vilka survival skills det krävdes i Bergen-Belsen där han vistades en period. En av de mest talande insikter han fick var när hans rädsla för att bli mördad av Teet plötsligt släppte vid insikten av att Teet ville ha honom levande som en värdig motståndare.

Det sägs aldrig men man kan ana att den insikten inspirerades av Sherlock Holmes och professor Moriaty. De gigantiska intellektens kamp.
Citera
2025-01-06, 20:07
Moderator
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasoRocchi
https://www.parabol.press/svts-dokumentar-om-styckmordet-morkar-fakta/

Borgnäs ger sig inte...

Man skulle kunna skriva en uppsats om all idioti som Borgnäs vräker ur sig. Helt sjukt hur mycket vikt han lägger på det där jävla fotohandlarparets fantasier.

Jag är lite konfunderad över att Dan Josefsson lägger större vikt vid gärningsbeskrivningen och beskriver hur absurd den. Det räcker med att utgå från den så slipper man hålla på och dilla om olika vittnesutsagor och trovärdigheten av vittnen som kliver fram 4 år i efterhand och påstår sig minnas saker. Att gärningen så som den beskrivs i åtalet ska ha kunnat genomföras är helt uteslutet. Borgnäs och andra idioter som hävdar att läkarna är skyldiga tar aldrig upp de omständigheter som påstås ha skett vid da Costas död. Läkarna påstås ha ritualmördat da Costa eftersom de var del i ett satanistiskt sällskap, och det var därför da Costas lik skulle ha fotograferats. Alla som hävdar läkarnas skuld är märkligt tysta om den delen, men det var ju en grundläggande del av läkarnas påstådda motiv.

https://youtu.be/5gUx5oouHd0?si=PJq0Rwf_giLjkRJZ&t=1841

Jag som många andra här tycker inte om Jan Guillou men i detta fall har han helt rätt. I debatten i Quick-härvan så drar han en parallell till styckmordsrättegången. Det är sensationalism, kommersialism och politik som samverkar när drev drar igång.

https://youtu.be/CO_vWg29LO4?si=E-XWMqyPHcxmtDUJ&t=1579

Precis som i Quick-fallet dyker det upp en antal byfånar inom journalistiken som vägrar inse fakta. I Quick-fallet är det Gubb-Jan Stigson och i da Costa-fallet är det Lars Borgnäs. Borgnäs och Stigson har mycket gemensamt eftersom de verkar vara lika färgade av hysterin kring seriemördare.

Den vanliga bilden av seriemördare är att de skulle vara någon form av kriminella genier som enbart de mest begåvade klarar av att avslöja och sätta fast. Borgnäs ser sig själv som en supersnut som klarar av att avmaskera dolda handlingsmönster som knyter ouppklarade mord till en och samma gärningsman. Borgnäs har till och med klurat ut att det är Jack the Ripper som är inspirationskälla till den mördare som haft ihjäl da Costa. Man måste dock ha ett intellekt av Borgnäs kaliber för att inse detta.
Senast redigerad av Diagoras 2025-01-06 kl. 20:34.
Citera
2025-01-06, 20:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Människor som hördes i debatten om styckmålet och som nu ändrat sig gör det inte för att de fått sig en lättuggad tv-dokumentär till livs. De gör det för att vinden har vänt och de tokiga idéer som var deras kompass har vädrats ut från den bredare debatten.

Dokumentärserien innehåller inget nytt. De fick de här grejerna prydligt paketerade för sig redan i samband med Lindebergs bok. Det skrevs en rad artiklar och debattinlägg som kokade ned det hela på ett skolbarns nivå. Just med insikten om att da Costa-maffian inte skulle sätta sig ned med den tegelstenen.

Men de var för lata och ideologiskt blinda för att ens ta till sig skandalen i punktform. De får skämmas dubbelt upp.
Grejen är väl att det är just Dan Josefsson som står bakom dokumentären, inte ensam förstås. Han är ju inte direkt känd för att vara ute i ogjort väder i sina granskningar, snarare tvärtom. Det gjorde att många tidigare halvljumt intresserade tog sig tid att följa den pedagogiska och lättillgängliga dokumentären. Dokumentären hyllades för övrigt av da Costa-Maestron himself, det vill säga Per Lindeberg. Tack vare dokumentären finns det nu hopp om att något äntligen ska hända i upprättelseprocessen.
Citera
2025-01-06, 20:14
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är lätt att bli paranoid här. Jag får intrycket av att polisen spelar på gruppen som på ett piano.
Först splittrar man gruppen (paranoian och förvirringen växer) och som du skriver, när Rajs får veta, blir han kränkt och kommer att agera snabbt och i affekt. Snyggt spelat av polisen.
Det är ett mkt märkligt agerande av polisen, och jag tror att det är ren manipulation.
Det professionellt korrekta är ju att vara försiktig med att påverka gruppen.
Nu skedde det någon sorts försåtlig kollektiv hjärntvätt istället.

Var det polisen eller Helin som drev detta framåt?
Citera
2025-01-06, 20:33
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag instämmer. Generellt tycker jag att dokumentärserien var lite väl kort och överskådlig. Det är visserligen begripligt om Josefsson inte vill peka ut någon, men sådana här aspekter på fallet som pekar bort från läkarna, men inte mot någon specifik annan person, tycker jag att de kunde ha följt upp. Möjligen är det bara jag som tycker att det vore helt rimligt att ägna programtid åt ingående diskussioner om likmaskar och benpipor...

Men med tanke på att dokumentärserien inte ens lyfter upp Sabas vittnesmål var uppenbarligen fokus på att granska det ursprungliga justitiemordet och inte mycket mer.
Nej det är verkligen inte bara du som skulle tycka att en utveckling av dessa frågor bör vara oerhört intressant att höra.
Som sagt, man får respektera att Josefsson valde att fokuserade på justitiemordet, men det FINNS massor av trådar att spinna vidare på.
Nu förstår jag att det här arbetet skulle inte låta sig göras i nått hafsverk och ska finansieras osv men önska får man göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in