2025-01-05, 16:48
Avslutad
Ryssland har inte mobiliserat sedan september 2022 och då var det en partiell mobilisering. De har hur mycket styrkor som helst kvar. Så kom inte med att de börjar få slut på grejer Sverige kan mycket väl ligga i ruiner om de får för sig att mobilisera.
Citera
2025-01-05, 16:48
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Ryska propagandister menar du nu eller? Det var ju precis det jag misstänkte dig för att vara i min första kommentar.

I så fall behöver du nog läsa på vad som menas med vatnik innan du ger dig in i den diskussionen...

Citat:
https://medium.com/@springissoon3/meet-the-vatnik-and-how-to-communicate-with-them-6a070f0dcdb9
Citera
2025-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
I så fall behöver du nog läsa på vad som menas med vatnik innan du ger dig in i den diskussionen...

Nej absolut inte, jag håller mig med svenska uttryck. Se min första kommentar till dig.
Citera
2025-01-05, 16:54
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Nej absolut inte, jag håller mig med svenska uttryck. Se min första kommentar till dig.

Ok, intresseklubben antecknar
Citera
2025-01-05, 16:55
Avstängd
DickeFixs avatar
Citat:
Ni menar att Ryssland inte skulle behöva annektera delar av Sverige för att säkerställa passagen genom Öresund eller Gotland för att säkerställa Luftherravälde om Sverige inte gått med i Nato? Precis som att Tyskland inte annekterade Danmark och Norge eftersom dom var neutrala för att säkerställa leveransen av järnmalm då eller?

Som neutrala hade vi haft valmöjligheten att släppa igenom både ryska och Nato-fartyg på svenskt vatten om inte konflikten angick oss direkt. Om andra parten skulle attackera fiendefartyg på svenskt vatten hade det då varit en krigsförklaring mot Sverige. Det var på så sätt som vi inte drogs med i andra världskriget.
Citera
2025-01-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Du menar sedan 2014 då förmodar jag. Det är mycket ställningskrig, likt ww1 faktiskt. Ukraina har satsat på några enkla vinster men sedan mest varit i försvar för att blöda ut ryssarna. Det tar sin tid eftersom ryssarna hade enorma förråd av krigsmaterial att hämta från.

Notera att jag skrev HADE..

Japp och det gäller även Nato som olika publikationer i Väst har noterat så har vi i princip slut på artilleri att skicka till Ukraina och klarar inte av att producera nytt i den takt som kriget kräver.
Det allra bästa vore om både Nato och Ryssland fick slut på alla vapen för då kunde vi sluta fred.
Skrota alla kärnvapen vore också bra. Men det får väl stanna vid en önskedröm. HepStars hade en hitlåt för längesen "Tänk om alla krig vore slut....osv"
Citera
2025-01-05, 16:56
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Som neutrala hade vi haft valmöjligheten att släppa igenom både ryska och Nato-fartyg på svenskt vatten om inte konflikten angick oss direkt. Om andra parten skulle attackera fiendefartyg på svenskt vatten hade det då varit en krigsförklaring mot Sverige. Det var på så sätt som vi inte drogs med i andra världskriget.

Precis som Danmark och Norge hade valmöjligheten att släppa igenom både Allierade och Tyska fartyg då eller?
Citera
2025-01-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Japp och det gäller även Nato som olika publikationer i Väst har noterat så har vi i princip slut på artilleri att skicka till Ukraina och klarar inte av att producera nytt i den takt som kriget kräver.
Det allra bästa vore om både Nato och Ryssland fick slut på alla vapen för då kunde vi sluta fred.
Skrota alla kärnvapen vore också bra. Men det får väl stanna vid en önskedröm. HepStars hade en hitlåt för längesen "Tänk om alla krig vore slut....osv"

Jag har faktiskt haft tanken att ifall Ryssland verkligen neutraliseras på riktigt så skulle försvarsalliansen NATO få sitt existensberättigande ifrågasatt och kanske upplösas.
Citera
2025-01-05, 16:59
Avstängd
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är bra att ryssarna är TVINGADE att göra något som i praktiken kommer bli en slakt av det ryska trupperna. Ser fram emot att det faktiskt händer. Man måste komma ihåg att östersjön består av danmark, sverige, finland, lettland, litauen, estland, polen och tyskland som alla har kust mot östersjön och då har ett försvar. Ryssarna ska alltså sjövägen ta sig till olika platser och är då extremt exponerade för dessa länders samlade militära försvar.

Du är rädd?

Ryssland har under decennier satsat på upprustning av kärnvapen och anses idag ha ha världens största, mest diversifierade och moderniserade kärnvapenarsenal. Ett krig mellan Ryssland och NATO har ingen vinnare, bara förlorare.
Citera
2025-01-05, 17:00
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.se/regeringen-sverige-attackeras-forst-vid-ett-nato-ryssland-krig

[b]

Ryssen kan släppa kärnvapen här och där om den vill, men kan någon förklara var är de markstyrkor som skulle invadera Sverige eller andra NATO länder, den ryska armen nästan lika demoraliserad som den ukrainska, de kan knappt hålla den tusen km långa frontlinjen långt inne i Ukraina i tre års strider de har knappt kunnat erövra betydande mark, hur i helsike skulle de kunna invadera Sverige?

Eller?
Går de väster så är det dessutom ganska självklart Finland först.
Citera
2025-01-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ryssland har under decennier satsat på upprustning av kärnvapen och anses idag ha ha världens största, mest diversifierade och moderniserade kärnvapenarsenal. Ett krig mellan Ryssland och NATO har ingen vinnare, bara förlorare.

Vilket ju inte är sant. Det är nog snarare så att Ryssland har den sämsta kvaliteten på kärnvapen utav alla kärnvapenländerna eftersom de försummat underhåll av sina kärnvapen under så många år. Ryssland misslyckades även med att visa upp fungerande missiler för kärnvapnen och sprängde istället sönder sin avfyringsramp.
Citera
2025-01-05, 17:05
Avstängd
DickeFixs avatar
Citat:
Precis som Danmark och Norge hade valmöjligheten att släppa igenom både Allierade och Tyska fartyg då eller?

Norges kust var avgörande för att säkra Tysklands tillgång till Atlanten och skydda viktiga handelsvägar för transport av järnmalm från Sverige via Narvik. Järnmalm var avgörande för den tyska krigsindustrin, och tyskarna fruktade att Storbritannien eller Frankrike skulle försöka blockera dessa transporter. Danmark var i sin tur viktigt för att säkra sjörutterna till Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in