Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Nu är det bekräftat, skuggflottan stoppas i finska viken.
Huvuddelen av den ryska fasciststatens export av olja och andra kemikalier går genom finska viken, det är slut med det nu.
I morse då jag räknade hade de stoppat 25 fartyg, nu närmar det sig 30.
All heder åt de finska och estniska myndigheterna!
Finnish and Estonian warships have effectively begun a blockade of shipping routes from St. Petersburg to the Baltic.
They are detaining all gas and chemical tankers, gathering them in one place between Tallinn and Helsinki, and then checking them for involvement in violating sanctions.
https://x.com/euromaidanpr/status/1875536409848902127?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw
Här skulle jag vilja se en annan källa på att misstänkta fartyg som ingår i skuggflottan stoppas?
På platsen där alla dessa fartyg ligger ankrade just nu, är den ökända parkeringsplatsen för fartyg som ska besöka någon av dessa ryska hamnar i området.
Primorsk, Ust-Luga, Vyborg, St Petersburg för att nämna några.
Många av dessa fartyg har varit ankrade där ett bra tag.
Man ser när fartygen kommer dit, ankrar sen efter ett tag beger sig till rysk hamn, därpå åker ut ur finska viken.
Hur jag vet detta?
Jo då jag följt fartygsrörelser i finska viken sedan ett bra tag bakåt i tiden, har dagligen sett fartyg ur skuggflottan som åkt ut och in i finska viken utan att bli stoppade.
Nu önskar jag själv att hårdare tag tas för att stoppa skuggflottan och strypa Putins krigskassa, men att det är bekräftat att dom stoppar och kontrollerar alla dessa fartyg stämmer ej.