Citat:
Ursprungligen postat av
mangne
Katarina identifierade sig som zigenare, men
hon var lika mycket etnisk svensk som zigenare. Hennes far var musiker och träffade
en servitris på en restaurang han spelade på.
Hon hette Agda Karlsson och var bonddotter
från Härryda som blev hennes mor.
Om hon låg i koma så finns det människor som mirakulöst vaknat efter lång tid. Men 13 år
är väldigt lång tid
Katarina Taikon såg zigensk ut och identifierade sig som zigenare. Jag hittar inga uppgifter om hennes mor mer än att hon var servitris och namnet.
Visst,
om det stämmer att Agda Karlsson var en etniskt svensk bonddotter så var Taikon rent biologiskt halvzigenare. Etnicitet är dock inte
bara biologi och rent generellt tenderar vi att kalla exempelvis halvtyska eller halvnorska individer, uppvuxna i Sverige och med skandinaviskt utseende, "svenskar" i dagligt tal. Så jag tycker åtminstone inte att det är direkt missvisande att kalla någon med zigenskt utseende som identifierar sig som zigenare för zigenare, även om hon egentligen var halvzigenare. Om nu så är fallet.
On-Topic ser jag som sagt inga orsaker att tro att hon behandlades annorlunda än en etnisk svensk eftersom hon (1) tycks ha legat i koma, inte varit hjärndöd och (2) hjärndöd inte var vårt officiella dödsbegrepp när hon hamnade i koma i vilket fall som helst. Således borde tråden flyttas, ifall ingen kan göra det troligt att hon faktiskt behandlades annorlunda pga sin härkomst.