Citat:
Ursprungligen postat av
GustafBradson
Det här är inget annat än en skandal. Man förvägrar en människa att dö.
Det måste till en lagändring så att människor ska slippa lida på det här sättet.
Att hon är rom tror jag inte har någon betydelse; i vårt samhälle håller vi folk vid liv trots att de borde tillåtas att dö, oavsett ursprung.
Jag håller med. Det är väldigt viktigt att lagändra i den här frågan och göra det möjligt för släkten, vännerna och kanske till och med staten att kunna gå in stänga av livsuppehållande system ifall personen skulle vara bortom all räddning. Låt oss säga att någon är hjärndöd efter en olycka som Michael Schumacher. Där ska man kunna gå in och slå av strömbrytaren. Kanske till och med mot familjens önskan. Eller om människor kanske lever på ett icke människovärdigt vis. Eller om människor kanske hyser åsikter som inte är förenliga med människovärdets upprätthållande. Då ska staten kunna gripa in och exempelvis plocka bort livsuppehållande medicinering, exempelvis blodtrycksmedicin eller hjärtmedicin och på det sättet avsluta lidandet för den sjuke.
För det här är ju inte alls en totalitär slippery slope som kommer att utnyttjas maximalt om behov uppstår, så jag förstår helt hur du menar.