2025-01-03, 08:47
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nja motiveringen till priset är att man ska ha klampat i klaveret och fått nya chanser som man sen klantat bort gång på gång.
Det står ju inte i deras beskrivning av kriterier för vem som ska få priset, men jag har noterat att man i enstaka motiveringar till varför någon fått priset just benchmakar mot Bodes eget beteende, och att likhet varit meriterande.
Citera
2025-01-03, 08:57
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhodez
Johnny Bode var en mycket begåvad kompositör och sångare som trots stor talang främst är ihågkommen för sitt kontroversiella levene som inkuderar allmänt osedligt beteende, småbrott, rättshaverism, mytomani, fyller och frosseri. Han blev utfrusen av dåtidens kulturelit men fick återkommande nya chanser att komma tillbaka, chanser som han snart förlorade genom nya skandaler. Med tiden tvingades han flytta utomlands, men gjorde sig snart omöjlig på sina nya omlokaliserngsorter och tvingades flytta vidare.

Johnny Bode sällskapet delar årligen ut Johnny Bode priset till den ”artist, annan kändis eller kulturinstitution som under det senaste året agerat i Johnny Bodes anda, på så vis att hon/han/den trampat i klaveret, skapat en skandal eller på annat underhållande sätt visat fräckhet och/eller ställt till det för sig själv och sin omgivning”.

I denna tråden diskuterar vi kandidater till Johnny Bode-priset som vi tror eller tycker ska få priset, samt om det var rätt person eller institution som fick priset. Priset delas ut i januari varje år.

Lista över tidigare pristagare och länkar:
Jag nominerar Runar
Citera
2025-01-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Johnny Bode var väl han som sjöng i Bordellmammas visor. Den skivan var ju sensationell på 70 talet,
I Lumpen spelade vi den på luckan non stop. Neger Joe och Runka mig med vita handskar var favoriterna.

När vi får nya yngre förmågor på min arbetsplats (kontorsjobb) och de visar sig tycka jargongen mellan mina vänner där är kul så brukar jag be dem googla "en gammal överste".
Citera
2025-01-03, 09:40
Medlem
Rhodezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag nominerar Runar
Tror inte Runar funkar. Ordf för sällskapet har sagt att de inte ger priset till personer som är helt på samhällets botten och aldrig kommer komma igen. Jag tror Runar utan tvekan får anses vara där. Kan inte bli mera nergången.
Citera
2025-01-03, 09:52
Medlem
Kan man nominera sig själv?
Citera
2025-01-03, 11:24
Medlem
JeffDaviss avatar
Hoppas att Djerf får priset i år! Även om AKB kanske förtjänar det mer så är Djerf ett roligare val.
Citera
2025-01-17, 13:39
Medlem
Blifullidags avatar
Bella Nilsson vinner Johnny Bode-priset 2025!
https://johnnybode.com/johnny-bode-p...bella-nilsson/

Motivering;

Citat:
Johnny Bode-sällskapet ger 2025 års Johnny Bode-pris till f d striptease-dansösen och avfalls-VD:n Bella Nilsson, ”The Queen of Trash”. Detta då hennes karriär på ett sant Bodemässigt sätt rymmer såväl erotik och extravagans som fantasifulla affärsmetoder, parade med en benhård principfasthet i att inte erkänna några egna tillkortakommanden

.

Presentation av vinnaren

Citat:
Bella Nilsson (numera Fariba Vancor) har, genom sitt företag Think Pink, under de gångna åren gjort sig alltmer riksbekant som en kreativt fördomsfri entreprenör inom byggavfallshanteringsbranschen, vars motto skulle kunna vara ”destruera inte i morgon det du kan lägga på hög i dag”. Även om renodlad näringsverksamhet ligger utanför prisjuryns egentliga domvärjo konstaterar vi dock att Nilssons tidigare verksamhet inom en av nöjesbranschens mindre glamorösa nischer, parad med fräckhet och käckhet, gör henne till en fullt värdig vinnare.

Citat:
Bella Nilsson började sin bana inom näringslivet som strippa och porrklubbschef. Som strippa visade hon sig flink i att inte bara dra av kläderna utan även annat, vilket ledde till tråkigheter med de ofta så stelbenta skattemyndigheterna.

Efter en sejour icke på Långholmen men väl på annan straffanstalt (där hon dessutom passade på att skriva sina memoarer) var Bella Nilsson dock, precis som Bode, frejdigt redo att ge sig i kast med nästa steg i karriären. Tillsammans med sin make startade hon avfallshanteringsföretaget Think Pink, vilket bokstavligen förvandlade sopor till guld – i vart fall för ägarna. Nilsson utsågs till ”Årets gasell” av Dagens Industri och själv gav hon sig det stilfulla epitetet ”Queen of Trash”, vilket visar på ett en känsla för marknadsföring fullt i klass med Johnny Bodes.

Precis som Bode såg Nilsson dock till att skjuta den egna karriären i sank när hon var på topp genom att hantera det byggavfall hon tagit sig an på ett ur miljöaspekt något oortodoxt sätt, bland annat genom att helt sonika lämna kvar det på diverse tillfälligt hyrda tomter på så många olika platser i landet att det påminner om en sångcharmörs turnéschema på 1930-talet.
Senast redigerad av Blifullidag 2025-01-17 kl. 13:49.
Citera
2025-01-17, 15:01
Medlem
En värdig vinnare, men AKB hade varit en kandidat om inte folk mått så illa av hennes framfart på LS.

Bode var som han var, men inte illvillig och intrigerande på det sättet.

Och troligen behöver AKB en chans till att bränna sina broar för gott och vara en självskriven vinnare till Bodepriset.

Men Busgroggen går till en välförtjänt person.
Citera
2025-01-17, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Jag testade fråga ChatGPT och fick en del spretiga förslag, bland annat Dermot Clemenger.

Han borde vara en utmärkt kandidat till nästa år i och med att cirkusen lär fortsätta under året. I och med att det är runk inblandat vore det nästan för bra för att missa i sammanhanget.
Citera
2025-01-18, 10:00
Medlem
Självklar vinnare med facit i hand. Grattis Bella!
Citera
2025-01-26, 09:34
Medlem
Ond.hickas avatar
AKB är nog det bästa förslaget någon kommer att ge. Textbook Johnny Bode. Skandal att hon inte redan vunnit.
Citera
2025-01-26, 10:20
Medlem
Ett katastrofalt val av juryn och Bodesällskapet, jag har för stunden fullständigt tappat förtroendet för sällskapet. Nu verkar vilken seriebrottsling som helst kunna få priset. Crille P postumt nästa år? Varför inte Nytorgsmannen?

Mest ledsen är jag för AKB:s skull. Hon har gjort allt rätt och verkligen kämpat, inte bara i år. Nu var det hennes tur, och då prisas en brottsling utan finess.

AKB - läser du detta vill jag att du ska veta att du är folkets val!

PS. Den enda som kunde konkurrera i sammanhanget var Runar. Men som någon skrev, han är nere för räkning och bör enligt stadgarna inte kunna få priset, en regel som jag sympatiserar med. Å sidan betvivlar jag inte att han kommer tillbaka …

Ledsen i Svedala
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in