2025-01-03, 08:35
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Tar Putins arvtagare över kommer historieböckerna att hylla Putin som Rysslands främste ledare och som den som räddade Rysslands ställning som stormakt. Blir Putin däremot avsatt av någon kommer Putin att beskrivas som krigsförbrytare, mördare och mannen som krossade Ryssland som stormakt.

Jag tror snarare att Ryssland förlorar och judarna väljs ut som syndabock (Putin har redan börjat skylla på judarna).
Citera
2025-01-03, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Härligt att höra! Ryssens elpriser upp med 300% samtidigt som vi själva har de lägsta elpriserna på 4 år.

Allt går enligt plan...
Jag undrar om elpriset i Ryssland ingår i den grupp av varor och tjänster som inflationen beräknas från?

När inflationen stack i höjden ändrade man ”inflationskorgen” så att vissa av varorna med stora prisökningar togs bort. Det är ett av skälen till att den officiella inflationen ”bara” är ca 10%. Realinflationen är snarare 30%.

300% tycks vara ett gyllene tal för den havererande ekonomin:

300% elprishöjning
300% på vissa hypotekslån (bostäder har blivit värdelösa)
300% ökning av styrräntan sedan förra sommaren
Citera
2025-01-03, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag kännner några från öst och ingen av dom är rädda för Ryssland.
De är väl de som precis som du drömmer sig tillbaka till Sovjets kommunistdiktatur och hoppas på ett återinförande av den typen av kommunism?
Citera
2025-01-03, 08:49
Medlem
Citat:
Jag kännner några från öst och ingen av dom är rädda för Ryssland. Det ryska folket var lika stora offer för sovjet som övriga. Visst finns det paranoida människor där som hatar och kommer till makten med att skrämma upp människor för ryssen.

Nu har vi med Gorbachev och fyllot Jeltsin att göra så inget blev skrivet utan det var ord med James Baker (George H. W. Bush). Sovjet var upplöst och dessa två herrar trodde man kunde vara vänner med väst. NATO expanderade trots att Warszawapakten var upplöst och Ryssland fick ensam ta hela hotet. Tror du dom senare uppskattade vad Gorbachev och Jeltsin gjort då öst och västyskland till och med återförenades utan att göra ett skrivet avtal om NATO. Det var ett stort misstag att lita på väst och sen se NATO äta upp alla länder i öst och så på sätt och vis bäddade ju Ryssland för sitt eget säkherhetsläge. 2007 fick Ryssland nog och förstod att man inte kunde bli vän med väst eller medlem i NATO. Det här är ju vad Ryssland upplever inte vad NATO säger har hänt.

Vad fick du det här ifrån för det var inget jag skrev i texten du citerar men jag håller ändå med att Ryssland fick muntliga löften och de korkade ledarna i Ryssland lalade med.

Det är väl trevligt att utöva demokrati och debattera NATO-medlemskap, ännu är vi inte i krig med Ryssland.

Ryssarna gjorde sig grovt impopulära i många länder. Du umgås antagligen med för många av dina meningsfränder, men ilskan mot och rädslan för Ryssland och det ryska är omfattande i östra Europa.

Jeltsin hade ingenting med Tysklands återförening att göra. Den skedde 3 oktober 1990, mer än ett år innan Ryssland blev självständigt. Jeltsin var vid den tiden "bara" delrepubliken Rysslands president och han deltog lika lite som de andra delrepublikernas presidenter när 2+4 fördraget skrevs mellan Sovjet, USA, Frankrike, Storbritannien, Västtyskland och Östtyskland. Och Två+fyra-fördraget (https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5_plus_fyra-f%C3%B6rdraget) finns absolut nerskrivet och där behandlas bl a Nato (inga utländska Nato-förband eller vapen under icke-tysk kontroll ska få finnas på f.d. Östtyskt territorium, och det löftet har Nato hållit enligt Gorbatjov). Har du någon källa på att James Baker sade det du hävdar?

Du kan hävda vad du vill, men vill du hävda att Ryssland fått några löften så måste de rimligen ha givits efter 25 december 1991, ett halvår innan Baker avgick. Före det fanns inga formella relationer mellan Ryssland och omvärlden, så i så fall var det ett helt informellt löfte. Har du en källa på att ett sådant skulle ha givits och möjligen en förklaring till att Rysslands ledning inte informerade Sovjets ledning om det, ifall löftet gavs före 25 december 1991?
Citera
2025-01-03, 09:03
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
"Vilken ockupationsmakt var bättre" lol. Berlin:

https://www.bitchute.com/video/q9eFH1DhGEIY

Inte mycket bättre i Ryssland lol Moskva.

https://x.com/visegrad24/status/1650058626126553093?t=MuDeDQao4P9T_psZ9GslSA&s=19
Citera
2025-01-03, 09:07
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Har du inte märkt hur snabbt människor lämnar demokrati, moral och etik för att bli facister som vill kasta ut eller fängsla oliktänkande? Här i trådarna finns många exempel på det, och goda människor tystnar då sådana dom ni tar över. Detsamma händer i Ukraina och detsamma hände i nazityskland eller sovjet och det behövs inte många råskinn. Allt som behövs är en drivkraft och en idé, ta en funderare på vad din och andras är. Själv så hatar jag lögner och orättvisor och har jag en idé och tror på att den är sann och rätt kämpar jag hårt och det är sådana som jag som jagas men senare efter död kanske hyllas för mod om någon kommer ihåg. Men de flest blir bara tysta och väntar på en lösning på problemet. Vad har ni för lösning annat än världskrig som vanligt och senare kärnvapenkrig och förintelse. Ryssland och andra inom BRICS har lagt fram sina problem med väst i åratal men här lyssnar få och ingen verkar villig att diskutera lösningar. Väst människor är rädda och skulle aldrig kunna bo i Afrika eller Asien med vilda rovdjur utan att döda de flesta precis som vi gjort här. Rädsla för död och det okända dryper hos er, rädsla för det annorlunda som till exempel Ryssland eller Kina, vi måste döda dom eller tvinga dom att lyda. En multipolär värld med rättvis handel och en röst för alla länder är korrekt väg att gå tycker jag medans ni är fast i att Washington ska bestämma allt oavsett hur fel det är. Se Syrien nu, diktatorn Assad lydde inte och då byter man ut honom mot en annan värre diktator från ISIS som är mer följsam, tro man. Liknande hände ju i Ukraina 2014 då en folkvald men ryssvänlig president störtades och halva folket blev sedan utan en representant som skyddade deras intressen, alla ryssvänliga skulle bort överallt. Man kan undra var FN tagit vägen.

Ryssland har tillräckligt med land och olika folk och det man gör i Ukraina beror enbart på NATO och förtyck mot den ryska kulturen och språket. Det är inte många länder i världen som skulle våga gör det. Vi i väst tjatar om demokrati men se hur det ser ut i världen och hur vi inför den för att senare utnyttjar länderna, får dom i fållan, suger ut arbetskraft och resurser.

Vad jag baserar mycket på är vad som är bra för mig, vårt land, Europa och världen, ett ekonomiskt intressa utöver detta med rättvisa. NATO och Washington har tvigat in oss i denna situation med Ryssland, ett land vi behöver för mycket vi själva inte har. Europa blir fattigare och andra blir rikare och inga av våra politiker vågar säga ett skit förutom i Slovakien och Ungern, Washington blir ju arga. Nästa blir Kina varifrån de flesta produkter numera kommer ifrån, spiken i kistan för oss om vi fortsätter denna korkade väg med dominans utan styrka och arrogans med dumhet.
WHOOAAW - Det upplevda hotet från Nato som Du, putte och alla andra folkmordsentusiaster har, är bara ett av många hjärnspöken..!
Hotet från en försvarsallians ÄR att de försvarar sig.
Så, hur många krig har Nato respektive Rysland startat..?

Hur är det Du egentligen tänker dig med att lyckas rädda, ditt älskade Rysland och putte genom massivt ältande och fabulerande av rent hittepå..?
Citera
2025-01-03, 09:10
Medlem
Citat:
Har du inte märkt hur snabbt människor lämnar demokrati, moral och etik för att bli facister som vill kasta ut eller fängsla oliktänkande?
Jodå. Vi såg hur fort det gått i Ryssland, Ungern, Vitryssland och andra länder vilkas smutsiga ärenden du springer.
Citera
2025-01-03, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Härligt att höra! Ryssens elpriser upp med 300% samtidigt som vi själva har de lägsta elpriserna på 4 år.

Allt går enligt plan...
Ryzzdjuren får lära sig hur det är att vara beroende av ryZk energi.
Citera
2025-01-03, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror snarare att Ryssland förlorar och judarna väljs ut som syndabock (Putin har redan börjat skylla på judarna).
Lilleputten skyller på alla förutom det egna ryzka folkets primitiva underlägsenhet.
Citera
2025-01-03, 09:20
Medlem
Tilteds avatar
Lite OT, men detta klipp visar väl ganska tydligt att det är mer trubbel i paradiset...

https://youtu.be/QZSE7L5v770?si=ACA6uLbg5YEVCoo-

Armeniens president litar uppenbarligen inte på Ryssland/Belarus längre då han vägrar närvara på deras möten fysiskt. Kamske ärnhan rädd för att råka falla ut från ett fönster om han åker dit?

Roasten emot Luka på slutet får högsta betyg.
Citera
2025-01-03, 09:24
Avstängd
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag undrar om elpriset i Ryssland ingår i den grupp av varor och tjänster som inflationen beräknas från?

När inflationen stack i höjden ändrade man ”inflationskorgen” så att vissa av varorna med stora prisökningar togs bort. Det är ett av skälen till att den officiella inflationen ”bara” är ca 10%. Realinflationen är snarare 30%.

300% elprishöjning
Det finns väl ett tak hur mycket man kan trixa med siffrorona. Jag tror man börjar närma sig det. Styrrentan inidikerar i alla fall att den riktiga inflationen ligger på +30%
Citera
2025-01-03, 09:28
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus

300% elprishöjning
Det här måste ingå i puttes masterplan. Det ska va dyrt - att leva!
Desperata ryssar utan värde och framtid ska såklart vaskas i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in