2024-12-31, 14:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle ni vilja köpa en 10 år gammal elbil med 20 tusen mil på mätaren?

Exempelvis Nissan Leaf, VW e-golf, Tesla modell S. Vad tror ni de kommer kräva i form av underhållsåtgärder år 11-20?
Blir det bra eller dålig totalekonomi?
Hur står sig räckvidden?
Motorerna är det största problemet på äldre elbilar.
KIA Soul, KIA E-Niro gen1, Hyundai Kona, Renault ZOE, Tesla Model S, alla har de problem med motorerna.
Räkna inte med att dessa motorer klarar mer än 10.000 mil.

Tesla Model S kräver också en stor plånbok, då oväntade reparationer kan bli extremt dyrt.

Stellantis elbilar (Peugeot, Citroen och opel) har även drabbats av mycket problem, undantaget är Fiat som verkar klara sig bättre.

Nissan Leaf är ett fenomen för sig, troligtvis den sämsta elbilen som finns med ett icke fungerande batteri management system, samt att batteriet inte går att reparera, vilket innebär skrotvärde vid batterifel.

VW E-up och E-Golf vållar däremot inga större problem, likaså Seat Mii och Skoda Citi go.
Fiat 500e är även den, ett bra köp.
Även Renault ZOE är ett säkert köp, enda nackdelen är motorn, som oftast måste bytas efter 10.000 mil.

Batterierna är oftast oproblematiska, min ZOE har rullat 30.000 mil och har ca 87% batterikapacitet kvar.

Problemen på äldre elbilar är oftast mototema och ibland även reduktionsväxellådan.
Ett tips är att alltid se till att få bytt växellådsoljan vid köp av beg elbil, då förlänger du växellådans livslängd markant.
Citera
2024-12-31, 15:05
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Motorerna är det största problemet på äldre elbilar.
KIA Soul, KIA E-Niro gen1, Hyundai Kona, Renault ZOE, Tesla Model S, alla har de problem med motorerna.
Räkna inte med att dessa motorer klarar mer än 10.000 mil.

Tesla Model S kräver också en stor plånbok, då oväntade reparationer kan bli extremt dyrt.

Stellantis elbilar (Peugeot, Citroen och opel) har även drabbats av mycket problem, undantaget är Fiat som verkar klara sig bättre.

Nissan Leaf är ett fenomen för sig, troligtvis den sämsta elbilen som finns med ett icke fungerande batteri management system, samt att batteriet inte går att reparera, vilket innebär skrotvärde vid batterifel.

VW E-up och E-Golf vållar däremot inga större problem, likaså Seat Mii och Skoda Citi go.
Fiat 500e är även den, ett bra köp.
Även Renault ZOE är ett säkert köp, enda nackdelen är motorn, som oftast måste bytas efter 10.000 mil.

Batterierna är oftast oproblematiska, min ZOE har rullat 30.000 mil och har ca 87% batterikapacitet kvar.

Problemen på äldre elbilar är oftast mototema och ibland även reduktionsväxellådan.
Ett tips är att alltid se till att få bytt växellådsoljan vid köp av beg elbil, då förlänger du växellådans livslängd markant.

Ja, blir nog en spännande beg marknad framöver. Jag anar ett glapp mellan vad folk vill ha och vad som kommer finnas tillgängligt. Det kommer efterfrågas varmkorv med bröd, men det som finns tillgängligt är sur pissljummen havremjölk.
Citera
2024-12-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ja, blir nog en spännande beg marknad framöver. Jag anar ett glapp mellan vad folk vill ha och vad som kommer finnas tillgängligt. Det kommer efterfrågas varmkorv med bröd, men det som finns tillgängligt är sur pissljummen havremjölk.
Bara om du är fattig
Citera
2024-12-31, 15:16
Medlem
Ska jag köpa en 10 år gammal elbil med 20 000 mil på mätaren så ska det vara billigt. Jävligt billigt!
Citera
2024-12-31, 15:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nej, man ska vara bra korkad för att köpa en tio år gammal elbil. Tio år är livslängden på dom, sen är dom bara att skrota.
Citera
2024-12-31, 16:13
Medlem
Citat:
Skulle ni vilja köpa en 10 år gammal elbil med 20 tusen mil på mätaren?

Exempelvis Nissan Leaf, VW e-golf, Tesla modell S. Vad tror ni de kommer kräva i form av underhållsåtgärder år 11-20?
Blir det bra eller dålig totalekonomi?
Hur står sig räckvidden?

En bensin- eller dieselbil, inga som helst problem. En elbil, aldrig i livet - inte ens en ny.
Citera
2025-01-01, 10:54
Medlem
Snicksnackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har ingen lust att ta den risken. Om det gick att försäkra sig mot batteribyte, även med hög premie, då kunde det vara intressant.

Varför ska du försäkra dig mot ett batteribyte, har du motorbytesförsäkring på din gamla bensinbil också?
Trams.

Jag gissar att du har separat försäkring på mobil och TV. Försäkring mot höjda räntor osv. Har jag rätt?

Ett beg batteri kostar typ 50k, ett nytt runt 200k. Ungefär samma pengar som en bensin/dieselmotor
Citera
2025-01-01, 11:57
Medlem
Ni kan kolla marknadspriset på begagnade elbilar för att få en inblick i hur det faktiskt ligger till. Priserna på bilar sätts inte av Illuminati, utan är en funktion av tillgång och efterfrågan. Som naturligtvis är en funktion av elbilars kostnader och användbarhet över tid.
Citera
2025-01-01, 12:00
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Varför ska du försäkra dig mot ett batteribyte, har du motorbytesförsäkring på din gamla bensinbil också?
Trams.

Jag gissar att du har separat försäkring på mobil och TV. Försäkring mot höjda räntor osv. Har jag rätt?

Ett beg batteri kostar typ 50k, ett nytt runt 200k. Ungefär samma pengar som en bensin/dieselmotor

Nej, men en bensinbil med 20 000 mil kostar oftast betydligt mindre i inköp än en elbil.

Att en motor kommer hålla länge är lättare att kontrollera (servicehistorik) än att ett batteripaket gör det.
Citera
2025-01-01, 12:16
Medlem
Citat:
Fast såldes ju inte så många elbilar för 10+ år sedan så finns ingen bra statistik.
Där har du ju lite svaret på frågan. Just nu är utbudet av begagnade elbilar med 10+ år på nacken rätt skralt... Vilket även påverkar priset. För priset är ju huvudfrågan här. Det har i alla tider sålts bilar till slutanvändare som kör sista skiten ur dem och den återstående kalkylerade livslängden innan kopplingsras, kamremshaveri, lagning av halvdussin rost-tvåor, totalrenovering av bromssystemet osv osv bara är max tills besiktningen går ut. De kostar då (förhoppningsvis...) inte mer än några tusenlappar - uppåt 10 000 i dagens läge för de billigaste ändå besiktigade som rullar och går.
DÄR har vi inte begagnade elbilar än... När prisnivån väl är där kan man väl ta en rövare på att öket går över sommaren och helst en bra bit in på hösten också... Som det alltid varit med gamla skitbilar.
Citera
2025-01-01, 12:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Ni kan kolla marknadspriset på begagnade elbilar för att få en inblick i hur det faktiskt ligger till. Priserna på bilar sätts inte av Illuminati, utan är en funktion av tillgång och efterfrågan. Som naturligtvis är en funktion av elbilars kostnader och användbarhet över tid.

Sista meningen är central.
Är ju inte alltid som marknaden har rätt där.
Time will tell.
Citera
2025-01-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
En 10 år gammal Model S kostar som en 6 år gammal Model 3.
En långmilad Model 3 är ett mycket bra budgetköp.
Köper du en nyare än 2021 så får du en riktig slitvarg.

Gamla model S är rätt så komplicerade så räkna med höga servicekostnader i klass med en gammal tysk lyxbil.

Det du INTE behöver oroa dig för är batteriet eller drivlinan.
Haverier är otroligt sällsynta

Nej, servicen är billig, reparationerna dyra.
Service och reparation är inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in