2024-12-20, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo det vet jag sedan tidigare men de är ju därmed fortfarande kvar och orsaken var att de inte ville ryssen skull få intäkterna.
Luktar illa.
Du gör som du vill men ingen Marabou för mig tack.

Frågan är vad bakgrunden är. De kanske inte hade något val pga maffian? De kanske valde det minst dåliga valet de kunde? Men visst, de skulle inte dit å härja från början.

Jag skippar gärna varor från multinationella företag punkt men det är inte så lätt när man börjar gräva.
Citera
2024-12-20, 16:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straightedge
Frågan är vad bakgrunden är. De kanske inte hade något val pga maffian? De kanske valde det minst dåliga valet de kunde? Men visst, de skulle inte dit å härja från början.

Jag skippar gärna varor från multinationella företag punkt men det är inte så lätt när man börjar gräva.
Håller med, ibland svårt att plocka bort sådan man inte har samma värderingar med, t.ex. en del stora USA företag som köpt upp en hel del fina märken.

Backar vi ett tiotal år var nog etableringar i Ryssland rätt ok om man bortser från maffia mm.
Men som du skriver var/är det inte så lätt att ta sig ur en etablering där.

Nu är vi rejält OT men får hoppas att den här utvikningen inte irriterar någon. Önskar en bra fortsättning på helgen.
Citera
2024-12-21, 01:17
Moderator
Falukropps avatar
Det har inte att göra med allmänt ändrad inställning till tillsatser, särskilt när det kommer till sådant man ger barnen? Vad jox man har för att bryta mjölkens ytspänning och förebygga klumpbildning hos pulvret innebär ganska garanterat något E-nummer till eller tre i innehållsförteckningen. Skulle inte förvåna mig om man plockar bort så många sådana som möjligt utan att produkten blir för dålig.
Senast redigerad av Falukropp 2024-12-21 kl. 01:41.
Citera
2024-12-26, 00:10
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Själv kommer jag ihåg Konsums version av Oboy. Tror märket hette Blåvitt på den tiden och den chokladdrycken vad vedervärdig. Helt omöjlig att blanda utan att få gigantiska klumpar i och jag vill minnas att själva pulvret var mycket vitare än obojpulvret.

Det hände några gånger att jag blandade kakaopulver(den sorten man har till bakning) i mjölken, när vi hade slut på Oboy hemma. Det var ännu svårare eftersom det pulvret klumpade sig mer än något annat jag testat. Smaken av kakao var dessutom väldigt koncentrerad i jämförelse.
Citera
2024-12-26, 01:08
Medlem
RoifiKatamaxClubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
Det hände några gånger att jag blandade kakaopulver(den sorten man har till bakning) i mjölken, när vi hade slut på Oboy hemma. Det var ännu svårare eftersom det pulvret klumpade sig mer än något annat jag testat. Smaken av kakao var dessutom väldigt koncentrerad i jämförelse.

Blandar man kakao så ska man ha i ca 0,5-1 msk kakao, socker och lite vispgrädde. Detta blandar man ihop och sedan tillsätter man mjölken.
Citera
2024-12-26, 01:10
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoifiKatamaxClub
Blandar man kakao så ska man ha i ca 0,5-1 msk kakao, socker och lite vispgrädde. Detta blandar man ihop och sedan tillsätter man mjölken.

Jag har hört talas om det recptet någonstans förut. Jag gjorde aldrig så själv men så var det inte vanligt att jag försökte med koncetrerad kakao. Det var bara i extremfall.
Citera
2024-12-30, 23:22
Medlem
Redisas avatar
Oboy i portionsförpackning smakar blaskigt.
Jag går nog över till kakaopulver+torrmjölk+vaniljsocker igen...
Citera
2024-12-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Oboy i portionsförpackning smakar blaskigt.
Jag går nog över till kakaopulver+torrmjölk+vaniljsocker igen...

Torrmjölk sliter av mig håret.

Drick för fasiken riktig mjölk.
Citera
2024-12-30, 23:40
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Kör i blender i omgångar
Citera
2024-12-31, 18:44
Medlem
Redisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Torrmjölk sliter av mig håret.

Drick för fasiken riktig mjölk.
Färsk mjölk ger inte samma oboyliknande smak. Jag har 2 autistbarn hemma. Husfriden går före allt.
Citera
2024-12-31, 19:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redisa
Färsk mjölk ger inte samma oboyliknande smak. Jag har 2 autistbarn hemma. Husfriden går före allt.

Allt smakar olika. Bra alla kan få sitt. Dricker ibland Mleko för att den smakar torrmjölk fast den är färsk, UHT. Man kan komboa som man vill. Jag känner skillnad på olika Arla beroende på mejeriet. Viss Klöver smakar torrmjölk.

Det konstiga är att man får dricka Oboy, äta kilovis med kvarg, ha mjölk i kaffe, men dricker man mjölk är man en idiot.

Mjölk är gott. Chokladmjölk är gott. Nästan alla sorter.

Låt oss ha våra barnsliga vanor (särskilt som vi aldrig drack kall choklad som barn).

Sedan är det ju bra att ha med ut om man blandar med torrmjölk, då behöver man bara koka vatten och alla kan få det de vill, choklad eller kaffe.
Citera
2024-12-31, 21:12
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weit-weg
Här kommer svaret på mitt mail till Mondelez om hydrofobiskt Oboy

Tack för ditt mail. Vi beklagar att du inte är nöjd med en av våra produkter. Receptet är faktiskt detsamma. Det enda som har förändrats är förpackningen med hänsyn till miljöskäl. Att pulvret klumpar sig och inte löser sig/sjunker kan visserligen i sällsynta fall bero på ett tillverkningsfel, men våra utredningar har visat att det i de allra flesta fallen beror på att produkten, som är mycket känslig för stötar, blivit omilt behandlad under lagring/transport där de tidigare förpackningarna skyddade mer mot detta.

Vi har i dagsläget inga planer på att ändra på de nya förpackningarna som vi anser vara mer miljömedvetna, men tackar för dina synpunkter och skickar dem vidare till marknadsavdelningen. Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Känns dock lite som att detta fenomen började med de nya påsarna av tygkänsla, problemet fanns inte när refillpåsen var av plast….

Tackar ödmjukast för att du redde ut saken. Började tappa hoppet på den här tråden.
Det är alltså viktigare för dem att vara miljömedvetna än att sälja en bra produkt. Härligt.

Fattade absolut ingenting när jag köpte Oboy senast, blandades knappt alls, mjölk med ett knastrigt chokladsediment som behövde tuggas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in