• 1
  • 2
2024-12-29, 15:23
Medlem
Jag har tänkt göra en snabb affär med en Japan som bor i Osaka angående att sälja en sak till honom (helt laglig produkt) och vill ha runt 400$ för den.

Nu var det fyra år sedan jag hade mycket affärer och då via Western Union. Sist minns jag att jag fick frågor men det var ju för att jag öppnade käften också.

Vad är smidigast och enklaste att föra över pengar med en sådan summa? Nu då läste om en tjej som fick sitt konto avstängd av Swedbank för en summa runt 15000 kr tänker jag inte ta risker då kr har över 100 000 på bankkontot.

Vad föreslår ni? PayPal?
Citera
2024-12-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Jag har tänkt göra en snabb affär med en Japan som bor i Osaka angående att sälja en sak till honom (helt laglig produkt) och vill ha runt 400$ för den.

Nu var det fyra år sedan jag hade mycket affärer och då via Western Union. Sist minns jag att jag fick frågor men det var ju för att jag öppnade käften också.

Vad är smidigast och enklaste att föra över pengar med en sådan summa? Nu då läste om en tjej som fick sitt konto avstängd av Swedbank för en summa runt 15000 kr tänker jag inte ta risker då kr har över 100 000 på bankkontot.

Vad föreslår ni? PayPal?

För en sådan liten summa bör PP trots usel kurs bli både snabbast&billigast.
Bank-Banköverföring kostar nog minst 350kr om du gör det själv.
Citera
2024-12-29, 15:43
Medlem
Det ät japanen som ska betala så du får väl finna dig i vad han vill? (om inte han tar upp diskussion om hur.)
Citera
2024-12-29, 16:11
Medlem
Kolla upp revolut. Du kan sätta in pengar dit med bankkortet. Sen kan du föra över till hans revolut konto om han har. Och om du inte har så kan du föra över direkt till hans bankkonto.

Edit: Men enklast om det bara är frågan om en så liten summa och bara en gång är be honom skicka en betalningsbegäran till din paypal adress.
Citera
2024-12-29, 16:23
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Enklast är förstås bitcoin peer-to-peer. Garanterat frågefritt.

Om inte det går, så är nog det näst bästa Revolut eller annan neobank. Eller Paypal som redan nämnts.
Citera
2024-12-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Kolla upp revolut. Du kan sätta in pengar dit med bankkortet. Sen kan du föra över till hans revolut konto om han har. Och om du inte har så kan du föra över direkt till hans bankkonto.

Edit: Men enklast om det bara är frågan om en så liten summa och bara en gång är be honom skicka en betalningsbegäran till din paypal adress.

Revolut, är det att man har en "digital Bankkort" som man fyller pengar?
Citera
2024-12-29, 20:00
Medlem
Ja det är det, men du behöver inte skaffa bankkortet. Du kan använda tjänsterna för överföring utan kort också (det virtuella kortet kostar dessutom inget). Dock kan du bara registrera dig via appen i mobilen. Det går inte att gå med i revolut via webben.
Citera
2024-12-29, 23:01
Medlem
Jag brukar både betala och få betalt från utlandet (utanför EU) då och då och har aldrig haft några problem med min vanliga bank. IBAN+BIC, och sen kostar det några tior. Går på några dagar.
Citera
2024-12-31, 07:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Rubrik ändrad från: Vad är enklast att göra för vid internationella pengar och utan att få frågor?
/ Moderator
Citera
2024-12-31, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Jag brukar både betala och få betalt från utlandet (utanför EU) då och då och har aldrig haft några problem med min vanliga bank. IBAN+BIC, och sen kostar det några tior. Går på några dagar.
Fast det är nya tider så är osäker om jag skulle våga göra detta idag.
Citera
2024-12-31, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Fast det är nya tider så är osäker om jag skulle våga göra detta idag.
?? Bank till bank är ju säkrast.
Citera
2024-12-31, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
?? Bank till bank är ju säkrast.
Jo men de kan ju ändå ställa frågor om syftet med banköverföringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in