Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-31, 09:34
Medlem
rex144s avatar
https://www.sydsvenskan.se/2024-12-31/korruptionsharva-skakar-malmo-stads-insatser-mot-ungdomskriminella/

"• Avsiktligt och systematiskt rapporterat oriktig arbetstid.

• Fått lön från Malmö stad samtidigt som hen har fått lön från en annan skånsk kommun, där chefen samtidigt har varit anställd. Detta ska ha skett vid 155 tillfällen under 2023 och 2024.

• Anställt en person hen har en personlig relation med, trots att personen inte var kvalificerad för jobbet.

• Tillförskansat sig pengar genom att godkänna ogiltig övertid. Detta ska chefen ha gjort tillsammans med en person som också har en ledande position i verksamheten. Malmö stad misstänker att de är ett kärlekspar.

• Använt Malmö stads tjänstebilar för privata angelägenheter och även till arbetet i den andra kommunen. Under perioden januari till september 2024 har chefen använt tjänstebilen vid 77 tillfällen under semester och ledighet."

Vad tycker ni om detta?
Senast redigerad av rex144 2024-12-31 kl. 09:37.
Citera
2024-12-31, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.sydsvenskan.se/2024-12-31/korruptionsharva-skakar-malmo-stads-insatser-mot-ungdomskriminella/

• Fått lön från Malmö stad samtidigt som hen har fått lön från en annan skånsk kommun, där chefen samtidigt har varit anställd. Detta ska ha skett vid 155 tillfällen under 2023 och 2024.

• Anställt en person hen har en personlig relation med, trots att personen inte var kvalificerad för jobbet.

• Tillförskansat sig pengar genom att godkänna ogiltig övertid. Detta ska chefen ha gjort tillsammans med en person som också har en ledande position i verksamheten. Malmö stad misstänker att de är ett kärlekspar.

• Använt Malmö stads tjänstebilar för privata angelägenheter och även till arbetet i den andra kommunen. Under perioden januari till september 2024 har chefen använt tjänstebilen vid 77 tillfällen under semester och ledighet."

Vad tycker ni om detta?

Det skrämmande är att när jag läser ovan så höjer jag knappt på ögonbrynen. Detta är vardag i Sverige generellt och Malmö i synnerhet.
Citera
2024-12-31, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Malmö, detta skithål med fler mena invånare än Svenska. Denna stad borde tvångsförvaltas och alla ledande borde sparkas direkt. Staden långa missbruk av skattepengar, korruption och invandring har gjort det omöjligt driva det vidare med rådande politiker.

Sparkas är för lindrigt!
Många år på gamla Malmö kåken är mer lämpligt.
Citera
2024-12-31, 10:28
Medlem
Citat:

Vad tycker ni om detta?

Jag tycker att det är intressant att du utan förbehåll litar på kommunens anklagelser. Jobbar du möjligen som kommunikatör åt kommunen?

I slutet av artikeln så står det såhär:

” Härvan har skapat stor oro inom Malmö stads brottsförebyggande enheter. Flera anställda och chefer ska ha blivit upprörda över hur den anklagade chefen har behandlats av Malmö stad under utredningen, visar Sydsvenskans uppgifter.

Sydsvenskan har varit i kontakt med ett flertal personer inom Malmö stad som antingen arbetar inom den brottsförebyggande verksamheten eller har insyn i den – både anställda och politiker. Samtliga har uttryckt frustration kring vad de upplever som en tystnadskultur.

– Det är under all kritik att vi inte får reda på något. Vi borde få information när det gäller så här allvarliga händelser. Vad är det man vill dölja? Tystnadskulturen kommer uppifrån, från högsta ledningen, säger en person.”

Vad tycker ni om detta?
Citera
2024-12-31, 10:28
Är inte ett dugg förvånad. Malmö stads organisation är genomsyrad av korruption, vilket även den här skandalen bevisar. Så blir det när woke-principer styr informellt i kombination med hemlighetsmakeri och tystnadskultur.

Extra pikant är det ju att det är socialförvaltningens brottsförebyggande verksamhet som står för brottsligheten!

Läser i Sydsvenskan att Malmö stads ledning inte tänker polisanmäla de systematiska bedrägerierna!

Vem är den avskedade chefen? Vad heter den ytterst ansvarige - chefen för socialförvaltningen? Och vad heter den ansvarige politikern - kommunalrådet med ansvar för socialtjänsten?

Har letat på Malmö stads hemsida, men där finns enbart skönmålande beskrivningar av kommunen. Inte ett enda namn går att uppbåda på de tusentals sidorna...

Så: Vad heter de ansvariga?
Citera
2024-12-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allthingscharity
Jag tycker att det är intressant att du utan förbehåll litar på kommunens anklagelser. Jobbar du möjligen som kommunikatör åt kommunen?

I slutet av artikeln så står det såhär:

” Härvan har skapat stor oro inom Malmö stads brottsförebyggande enheter. Flera anställda och chefer ska ha blivit upprörda över hur den anklagade chefen har behandlats av Malmö stad under utredningen, visar Sydsvenskans uppgifter.

Sydsvenskan har varit i kontakt med ett flertal personer inom Malmö stad som antingen arbetar inom den brottsförebyggande verksamheten eller har insyn i den – både anställda och politiker. Samtliga har uttryckt frustration kring vad de upplever som en tystnadskultur.

– Det är under all kritik att vi inte får reda på något. Vi borde få information när det gäller så här allvarliga händelser. Vad är det man vill dölja? Tystnadskulturen kommer uppifrån, från högsta ledningen, säger en person.”

Vad tycker ni om detta?

Malmö kommun är extremt ängsliga och är livrädda för att ta tag i missförhållanden där anställda har invandrarbakgrund.
Eftersom de agerar i denna frågan så stämmer det som skrivs till 100%.
Med "tystnadskultur" avses i detta fallet att ledningen inte kommenterar utredningen. Inget annat.
Det framgår av Sydsvenskans artikel.
Citera
2024-12-31, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gideon19
För att man inte tycker som du eller andra svagbegåvade?

Jag undrar om ni ens varit i Malmö?
Eller isåfall om ni enbart varit på fel ställen. Och fel ställen finns i alla storstäder.

Jag bor där.
Citera
2024-12-31, 10:38
Medlem
Vilken nyhet att inkvoterade sosse-araber implementerar samma korruption här som de "flytt" ifrån.
Citera
2024-12-31, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Jag bor där.

Jag också. Märkligt och fascinerande att 2 personer kan ha så olika uppfattning.

Har väl växt upp i olika områden.
Citera
2024-12-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorPetter
Malmö kommun är extremt ängsliga och är livrädda för att ta tag i missförhållanden där anställda har invandrarbakgrund.
Eftersom de agerar i denna frågan så stämmer det som skrivs till 100%.
Med "tystnadskultur" avses i detta fallet att ledningen inte kommenterar utredningen. Inget annat.
Det framgår av Sydsvenskans artikel.

Du litar på kommunledningen samtidigt som du anser att kommunledningen genomsyras av ängslighet och rädsla för rasistanklagelser? Förstår jag det rätt?

Min hypotes är att skojaren sparkas därför att skojaren varit kritisk mot andra skojare högre upp i organisationen och därför kommit att uppfattas som ett hot. Det är detta som brukar avses med tystnadskultur: du håller tyst om mitt fusk så håller jag tyst om ditt.
Citera
2024-12-31, 10:55
Medlem
Citat:
Det är nog bara toppen på isberget och jag slår vad att personen ifråga är arab...

Mycket möjligt, men inte alls säkert.

Dan Eliasson, AKB, Mona Sahlin... de agerade ungefär likadant. Systemet verkar vara sådant och det verkar dessutom vara ett av få problem i dagens Sverige som inte är ett resultat av invandringen, utan det sitter djupare än så.
Citera
2024-12-31, 11:02
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gideon19
För att man inte tycker som du eller andra svagbegåvade?

Jag undrar om ni ens varit i Malmö?
Eller isåfall om ni enbart varit på fel ställen. Och fel ställen finns i alla storstäder.
Jag blir fundersam, den här chefen styrde och ställde i HELA kommunen. Det var inte en tjänst för en viss stadsdel. Eller var det en kommentar om "gatan där du bor"?

För övrigt är jag inte förvånad att en kommunal chef i Malmö är korrupt, det finns överallt. Det som skiljer Malmö från andra städer är tystnadskulturen när ännu en ansvarig chef visar sig vara både värdelös, korrupt och dyr i drift. De gör det gång på gång på nivåer som jag inte vet att någon annan kommun gör. Region Skåne är också ett under av inkompetens, mygel och tystnadskultur.
Senast redigerad av Ratad 2024-12-31 kl. 11:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in