2024-12-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Potatisstärkelse i mozzarellan räknas nog i och för sig också som en tillsats, men visst, denna rätt var väl aningen bättre. Den innehåller dock socker.

Generellt innehåller färdigmat mycket tillsatser samt socker, lågt näringsvärde (protein/mineraler/vitaminer/nyttiga fetter jämfört mot totalt antal kalorier) samt mikroplaster då hela matlådan värms upp. Sedan finns det ju sämre och bättre alternativ såklart.

Mmm men det är problemet, du påstår dessa saker hela tiden men du kan ïnte visa vad som är så dåligt eller hur dåligt det är.... Åh buhu den rätten har 1% socker då måste det vara dåligt!

Kan du visa mig något konkret? Har du hört talas om den vetenskapliga principen?
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-30 kl. 20:20.
Citera
2024-12-30, 20:27
Medlem
Inte sedan slutet på 90-talet. De var äckliga. Jag misstänker att de inte blivit godare eller bättre. De är rätt dyra också om jag minns veckobladen från alla mathandlarna, de brukade sälja en 5 stycken för en hundring nu får du väl 2-3 stycken max. Inflation. Bättre att lära sig laga mat istället. Det tar lite tid men det är värt det.
Citera
2024-12-30, 20:52
Avslutad
Jag försöker att laga all mat själv men de dagar när jag och frugan är trötta och känner för att beställa pizza brukar vi försöka tvinga oss att köpa färdigrätter istället. Bra för ekonomin och inte påtagligt sämre för hälsan faktiskt.

När man följer folk som äter skitmat sällan och annars äter "nyttigt" och jämför med folk som alltid äter nyttigt så finns det ingen statistiskt signifikant skillnad i sjukdomsbild osv. Lever man på snabbmat och färdigrätter samt aldrig äter grönsaker osv. så är det en annan sak.
Citera
2024-12-30, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Mmm men det är problemet, du påstår dessa saker hela tiden men du kan ïnte visa vad som är så dåligt eller hur dåligt det är.... Åh buhu den rätten har 1% socker då måste det vara dåligt!

Kan du visa mig något konkret? Har du hört talas om den vetenskapliga principen?
Grejen är att 80% (lågt räknad siffra draget ur arslet) av de negativa effekterna du ser i epidemiologin kommer av det faktum att dieten har en tendens att få folk att äta mer än vad de behöver vilket gör dem smällfeta. Enkla sockerarter, hög saltkonsumtion osv. har troligtvis en liten negativ effekt men om man är normalviktigt och inte lider av någon sjukdom kan man käka socker, fett och mcdonalds flera gånger i veckan utan någon mätbar risk för hälsan.

Det vi däremot vet är att det är extremt dåligt för hälsan att vara smällfet. Det finns inget annat som kortar ner livskvalitet och livslängd så mycket förutom vissa drogberoende kanske.
Citera
2024-12-30, 21:06
Medlem
calvinclowns avatar
Beror på diet. Har två dieter. En är bara rått kött som entrecote, äter inte gris. Om jag kör den andra dieten så är det färdigmat som nudlar och varma koppen. Strävar efter ett BMI på 9 så det är det enda maten utanför proteintillskott. Även fast det är färdigmat så funkar det väldigt bra.
Citera
2024-12-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktionspotential
Grejen är att 80% (lågt räknad siffra draget ur arslet) av de negativa effekterna du ser i epidemiologin kommer av det faktum att dieten har en tendens att få folk att äta mer än vad de behöver vilket gör dem smällfeta. Enkla sockerarter, hög saltkonsumtion osv. har troligtvis en liten negativ effekt men om man är normalviktigt och inte lider av någon sjukdom kan man käka socker, fett och mcdonalds flera gånger i veckan utan någon mätbar risk för hälsan.

Det vi däremot vet är att det är extremt dåligt för hälsan att vara smällfet. Det finns inget annat som kortar ner livskvalitet och livslängd så mycket förutom vissa drogberoende kanske.

Vem pratar du med? Du verkar helt missa poängen här.

Dock är det bra att spela pingis!
Senast redigerad av Josseskristus 2024-12-30 kl. 22:22.
Citera
2024-12-30, 22:45
Medlem
R5As avatar
Nej jag är inte nån wt.
Citera
2024-12-30, 22:54
Medlem
Äter väldigt sällan färdigrätter. Det kan slinka ner någon Dr Oetkers Rustica fryspizza någon gång per år. De är faktiskt helt ok när orken är på låg nivå. Man kan skiva lite oliver och ha på någon god ost för att lyxa till den lite och ha på någon god sås.

Hade en regel när jag flyttade hemifrån att aldrig köpa frysrätter, kändes lite trashigt och jag tänkte att personalen dömde ut en så jag har alltid lagat maten från grunden. Känns fortfarande lite pinsamt i affären när jag köper det till frun eller barnen, scannar det fort och gömmer det i påsen så fort jag kan. Löjligt kanske. Men så är det.
Citera
2024-12-30, 22:56
Avslutad
Köper aldrig färdigrätter, håller mig till hemlagat.
Citera
2024-12-31, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu är jag inte så förtjust i thaimat men det låter som att du gillar det och tur är väl det om det bara är det som frugan kan tillaga.
Lagar hon lite "svenskt" blir det alltid thai stuk på det haha... Så det blir mest thaifood.
Men efter att ha ätit hennes mat så har jag fått riktigt bra blodfettvärden, till den grad att läkaren trodde jag medicinerats för det farliga kolesterolet.

Till de som gillar färdigrätter kan man söka på u-tuben

https://www.youtube.com/results?search_query=f%C3%A4rdigmat+fabriker
https://www.youtube.com/results?search_query=food+factory
Citera
2024-12-31, 00:11
Medlem
Ganonitos avatar
Ja, färdigrätter eller snabbmat är allt jag äter med några enstaka undantag om jag blir bjuden på "vanlig" mat.
Citera
2024-12-31, 00:38
Medlem
zupdawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, färdigrätter eller snabbmat är allt jag äter med några enstaka undantag om jag blir bjuden på "vanlig" mat.

Är inte hälsan viktigare än latheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in