Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Ja, riktigt goda nyheter som visar att världen är rätt samlad mot Ryssland. Inte ens den mest hängivna fanatikern kan väl hävda att Ryssland står starkt och har massor av länder att handla med.
rysseriet har bara de viktigaste länderna på sin sida, Eritrea (med BNP mindre än Gotlands), Assad-Syrien (som inte längre existerar), Vitryssland (som infört exportrestriktioner på potatis mot rysseriet) och Mordkorea (som bytte några hundra getter mot några tusen väldigt magra soldater). Var det någon mer som röstade med rysseriet i FNs generalförsamling?
Citera
2024-12-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Javisst, för krig handlar ju om att ta en stad var sjätte månad, som om alla tar en gemensam paus emellan.

Otroligt insiktsfullt! Och ja, nakenbilder på Trumps fru – det är självklart det avgörande momentet i världspolitiken, inte strategi, resurser eller något som faktiskt spelar roll. Verkligheten? Den säger något helt annat, men fortsätt du att fantisera 💩

Förresten, hur går det med ansökan till Greggs Vikingapluton?

Är du ens nykter? Tror du det gagnar Ryssland att göra på det sättet?
Citera
2024-12-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wadi
Invånarna i Donetsk och Luhansk har röstat för att de vill tillhöra Ryssland.
De invånare som befann sig under rysk ockupation (som vid hitlers omröstning i Österrike 1938 så invaderade man först och röstade efteråt) fick rösta, de som flytt sina hem pga ryska arméns övergrepp på civilbefolkningen kunde inte rösta och i alla andra ryska val är resultatet redan bestämt på förhand så inga röster behöver räknas.
Citera
2024-12-30, 21:10
Medlem
Jag tar upp de här kabelsabotagen som en del av Ukrainakriget. För jag tycker de är irrationella. Ryssarnas sjöstridskrafter är fundamentalt utklassade i hela Östersjön och de är fullständigt beroende av att sjöleden över Öresund inte blockeras för dem eftersom stora delar av deras export går över den.

Vill det sig illa och spektaklet går överstyr får de utrikeshandeln blockerad, hela sin Östersjömarin bortskjuten på några timmar och Kaliningradexklaven i blockad.

Varför tar de upp kampen där de är som svagast och har mest att förlora? Även om det inte vore så har de fullt upp nere i Ukraina och saknar resurser för adekvat krigföring där.

Det är ologiskt att öppna upp en andra front i det läget.

Att skrämma och hota och försöka pressa fram eftergifter är traditionellt ryskt agerande. Och oftast stannar det vid det. Men nu har man valt att sätta det i verket och faktiskt genomföra sabotagen.

Min gissning så här långt är att Putler så smått börjat tappa greppet om verkligheten och inte förstår hur utsatt hans situation är.

Det ryska samhället är sedan hedenhös utformat med ett maktcentrum och sånt här sker inte utan någon form av godkännande från högsta ort.

Någon som har några andra inspel?
Citera
2024-12-30, 21:24
Medlem
HerrKralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jag tar upp de här kabelsabotagen som en del av Ukrainakriget. För jag tycker de är irrationella. Ryssarnas sjöstridskrafter är fundamentalt utklassade i hela Östersjön och de är fullständigt beroende av att sjöleden över Öresund inte blockeras för dem eftersom stora delar av deras export går över den.

Vill det sig illa och spektaklet går överstyr får de utrikeshandeln blockerad, hela sin Östersjömarin bortskjuten på några timmar och Kaliningradexklaven i blockad.

Varför tar de upp kampen där de är som svagast och har mest att förlora? Även om det inte vore så har de fullt upp nere i Ukraina och saknar resurser för adekvat krigföring där.

Att skrämma och hota och försöka pressa fram eftergifter är traditionellt ryskt agerande. Och oftast stannar det vid det. Men nu har man valt att sätta det i verket och faktiskt genomföra sabotagen.

Min gissning så här långt är att Putler så smått börjat tappa greppet om verkligheten och inte förstår hur utsatt hans situation är.

Det ryska samhället är sedan hedenhös utformat med ett maktcentrum och sånt här sker inte utan någon form av godkännande från högsta ort.

Väl inspelat.

Ryssarnas utspel i Östersjön är tydliga tecken på desperation då situationen i Ukraina spårat ur för dom.

Dags att spärra av vid Stora Bält och utropa Östersjön som Natosjön.
Citera
2024-12-30, 21:25
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Wow, så ryssarna har lyckats bygga 5 flervåningshus på några år, och ingen av dem har rasat ännu, eller tog du inte med dem på listan? Påminner om takten i Kågeröd https://www.svalovsbostader.se/Sok-ledigt/Nybyggnation-i-Kaageroed.aspx
Haha, ja klass 4a är med och planerar

Det borde ha fått vara med och planera SMO också. Hade förmodligen gjort ett bättre jobb
Citera
2024-12-30, 21:27
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe

Nä, jag har tidigare skrivit ett inlägg om det ologiska i agerandet. Nåt svar var att de bara gillar att förstöra.
Men det är ju verkligen hål i huvudet att börja jävlas i Östersjön.
Kan Ukraina ha mutat kaptenen?
Citera
2024-12-30, 21:30
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nä, jag har tidigare skrivit ett inlägg om det ologiska i agerandet. Nåt svar var att de bara gillar att förstöra.
Men det är ju verkligen hål i huvudet att börja jävlas i Östersjön.
Kan Ukraina ha mutat kaptenen?
Finns säkerligen gott om dårar i och runt kreml som vill hålla på med sånt här sabotage , lyssna bara på dåren Medvedev.
Dom har både medel och möjlighet att iscensätta såna operationer.
Senast redigerad av GustavAnder 2024-12-30 kl. 21:32.
Citera
2024-12-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ingen kö längre vid Ukrainas rekryteringskontor. Alla vet att sannolikheten att dö är mycket stor och många vill inte delta i detta meningslösa krig. Ryssland använder helt vanligt folk som soldater. Du vet hatet och skräcken för nazister i Ryssland sitter djupt efter att miljontals dödades av dom under andra världskriget. Fortfarande inga riktiga bevis för Nordkoreaner i Kursk.

Ryssland var redo för förhandlingar i många omgångar men Ukrainas och väst tyckte Ryssland skulle hålla käft och lyda. Vad enkelt det hade varit för Zelensky att genomföra Minskavtalet och vi hade sluppit detta. Vad enkelt för NATO att släppa medlemskap för Ukriana och gå halva vägen då man tagit många andra östländer. Även efter detta släppte Zelensky förhandlingarna i Istanbul och förlorade då två fler regioner. Märker du trenden och västs eskalering?

Zelensky kan klippa banden med NATO för fred och behandla rysktalande i Ukraina väl med fulla rättigheter men gör det inte. Lustigt för han är ju själv rysktalande men det var väl viktig bara under valet för att få östs röster och sen lura dom.

Ryssland är en demokrati som USA och resten av Europa (se Rumänien nu senast). Har Ukraina hållit val än då? Man måste ju för dom regionerna får man ju aldrig tillbaka och då kan man heller aldrig hålla fler val, demokrati?. Det är Kievregimen som kastar oppositionspolitiker i fängelse, förbjuder media att ha en annan syn, förbjuder kyrkor och gemensam kultur med Ryssland och så mycket annat.

Minskavtalet? Det avtalet var ju också ett krav på kapitulation. Vad skulle du säga om någon erövrar halva ditt hus och erbjuder dig att förhandla om vem som ska ha den halva som du har kvar? Minskavtalet är fullständigt absurt och belönar enbart erövringskrig.

Det där att rysktalande behandlats illa är ju obevisat. Lagen handlade om att man skulle ha rätt att bli bemött på ukrainska. I praktiken fungerar det så även i Ryssland.

Hålla val när delar av landet är ockuperat och det är oreda med befolkning och folkbokföring i övriga delar av landet? Under sådana förutsättningar genomför man inte val i demokratiska stater. I många länder, bl a Sverige, så förbjuder grundlagen att det hålls riksdagsval om det är krig. Skulle Sverige bli indraget i ett nytt "Trettioåriga kriget" så skulle vi inte se röken av några val på 30 år.

Förresten, du har inte svarat på min fråga om var någonstans i FN-stadgan som det står att folkgrupper i olika länder har rätt att bilda egna stater när de vill. Jag har läst stadgan säkert 20 gånger de senaste 30 åren, så jag skulle uppskatta om du kunde visa på det stycket.
Citera
2024-12-30, 21:35
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 190401
Det är sorgligt att se hur kriget mellan Ukraina och Ryssland fortsätter utan att någon verklig lösning verkar närma sig. Så mycket mänskligt lidande, för vad? Land, makt, och prestige?

Vi måste våga tala om verkligheten: Ukraina kommer troligtvis inte kunna återta all den mark som Ryssland har ockuperat. Konflikten drar ut på tiden, och fler människor dör varje dag. Familjer splittras, barn förlorar sina föräldrar, och samhällen förintas.

Att fortsätta detta krig utan realistiska lösningar är inte rättfärdigt. En fredsförhandling, där båda sidor får göra eftergifter, skulle kunna rädda tusentals liv. Om det innebär att Ryssland behåller vissa områden, så är det kanske en smärtsam men nödvändig kompromiss för att få slut på dödandet.
Ryssen kan få Ungern och Slovakien. De är de enda som inte hatar dem. Deal?
Citera
2024-12-30, 21:40
Medlem
Ryssland backar bakåt och Ukraina traskar framåt. Mer vapen till Ukraina och mer inget till Ryssland...kanske iofs några tusen nordkoreaner
Men det är allt.

Jag tror dagen då Ryssland ger upp så kommer alla proryssar här att andas ut. De slipper sprida dynga mot en skral avlöning och är nog glada så länge de slipper fronten själva. Att sitta här och sprida propaganda de inte själva tror på mot betalning måste vara jobbigt för hjärnan samtidigt som människor de känner dör. Tar man tex Mertext så kan man känna i texten som översättningsprogrammet levererar att han inte tror på skiten själv.
Citera
2024-12-30, 21:53
Medlem
Vet inte om ni missat denna intervju med Lavrov:

https://youtu.be/nmgDf6QiCps?si=x8GrOdyPckAkvxwo

Rekommenderar er att titta för att koppla bort västpropagandan och förstå bakgrunden till kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in