2022-07-26, 03:04
Avslutad
Har försökt hitta svar på den här frågan men det var fan jävligt svårt. Har bara hittat en jävla massa gamla trådar där det förklaras att man måste PM:a en mod, men i FAQ står det att man kan det om man varit medlem en viss tid. Och jag vill minnas att jag har hört det pratas om denna ändring.

Men jag hittar fanimig inte HUR man gör.

Jag har förstått att man ska klicka på "Ja, posta en omröstning i det här ämnet" men sen då? Jag har klickat på förhandsgranska inlägg, men jag får inte upp var man postar alternativen man får rösta på. Jag gissar att det kommer när man tryckt på "Skicka nytt ämne" men man vill ju inte göra det innan man är säker på att man är klar.

EDIT:

Nu vet jag, så jag tänkte dela med mig av kunskapen.

Först är det det självklara. Klicka i "Ja, posta en omröstning i det här ämnet". Oroa dig inte för antal alternativ. Du kan ändra det i nästa steg om du väljer fel.

När du klickar på "Skicka nytt ämne" så skapas tråden med den trådstart du har specificerat och du skickas till en meny för att skapa omröstningen. Observera att tråden skapas direkt, och folk kan posta i den, så det är en bra idé att vara snabb i nästa skede.

Det som händer är att du hamnar på en sida där du får specificera en fråga för omröstningen. Maxlängd för denna är typ 90 tecken, så håll det kortfattat. Du kan även ändra alternativen och även antal alternativ. Sen finns förhandsgranskning också.

Fler möjligheter är att du kan välja att skapa en öppen omröstning, dvs att alla kan se vem som röstat vad. Och du kan även välja att man kan rösta på flera olika alternativ.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-07-26 kl. 03:47.
Citera
2022-08-05, 20:20
Medlem
Tack för bra info!
Har faktiskt också undrat hur man gör, men aldrig orkat ta reda på det!
Citera
2024-12-27, 23:31
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag försökte starta en nyss, men det fanns ingen knapp. Har reglerna ändrats igen?
Citera
2024-12-30, 14:52
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag försökte starta en nyss, men det fanns ingen knapp. Har reglerna ändrats igen?

Verkar som att endast moderatorer och admins kan skapa omröstningar numera.
Citera
2024-12-30, 15:42
Moderator
Maviels avatar
Det är bara moderatorer och admins som kan starta omröstningar numera. Så kontakta moderator i delforumet så hjälper vi till.
Citera
2024-12-30, 15:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är bara moderatorer och admins som kan starta omröstningar numera. Så kontakta moderator i delforumet så hjälper vi till.
Hittade inget meddelande om det? När ändrades det? Och varför?
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-12-30 kl. 15:50.
Citera
2024-12-30, 16:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Hittade inget meddelande om det? När ändrades det? Och varför?

Jag ska vara ärlig och säga att jag vet inte - men jag ska luska i det och återkomma med ett svar. Det kan dröja lite då det verkliga livet tränger på nu så här till nyår.

Edit: det kan ha ändrats före jag blev moderator runt 2021. Men jag ska forska mer i det.

Men vill du ha en omröstning så hojta till så hjälper vi dig med det.
Senast redigerad av Maviel 2024-12-30 kl. 16:32.
Citera
2024-12-30, 18:05
Moderator
Maviels avatar
Tidigare kunde medlemmar med laidbackstatus starta omröstningar i vissa delforum. Detta ställde till en del problem - därför togs detta bort ganska nyligen. Det är alltså tillåtet med omröstningar men man får kontakta en moderator för att få hjälp med det.
Citera
2024-12-30, 18:13
Avslutad
Citat:
Tidigare kunde medlemmar med laidbackstatus starta omröstningar i vissa delforum. Detta ställde till en del problem - därför togs detta bort ganska nyligen. Det är alltså tillåtet med omröstningar men man får kontakta en moderator för att få hjälp med det.
Tack för svar.

Vad var problemen?

Och varför kan inte detta postas som ett viktigt meddelande?
Citera
2024-12-30, 18:15
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tack för svar.

Vad var problemen?

Och varför kan inte detta postas som ett viktigt meddelande?

Tramsiga omröstningar i forum där detta inte var lämpligt bland annat.

Varför det inte förmedlats utåt kan jag inte svara på.
Citera
2024-12-30, 19:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tramsiga omröstningar i forum där detta inte var lämpligt bland annat.

Varför det inte förmedlats utåt kan jag inte svara på.

FAQ:n är ju inte heller uppdaterad i enlighet med detta. Där står det fortfarande att Laidbackstatus gäller.
Citera
2024-12-30, 19:24
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
FAQ:n är ju inte heller uppdaterad i enlighet med detta. Där står det fortfarande att Laidbackstatus gäller.

Jag tar upp detta internt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in