Citat:
Ursprungligen postat av
Arnstad
Jag håller inte med. Jag lever hellre under många olika styren som jag anser vara mindre bra än att dö. Ryskt styre är inte det värsta av dem.
Då är det så här med Ukraina och Ryssland:
Landet är distinkt kulturellt skiljt från Ryssland med egen kyrka och eget språk ända ner i heden tid. Hela den ryska erövringen från 1600-talet kan sammanfattas i ett ord: Бунт ("bunt"). Eller våldsam revolt. 2000 bara under Katarina den Storas tid.
Kanske namnen Ivan Mazepa och Jemeljan Pugatjov säger något?
Därefter ett nationellt uppvaknande under 1800-talet och väpnat motstånd mot sovjetmakten ända till sent på 50-talet.
Så sent som 2014 kastade man ut en mutkolv till president som vill göra landet till rysk lydstat.
Under enbart 1900-talet har moskoviterna utsatt ukrainarna för folkmord under inbördeskriget 1918-1921, under Holodomor 1932-133, Stora Terrorn 1937, ett av moskoviterna utlöst storkrig 1941-1945 och en påtvingad massvält med några hundratusen döda direkt efter kriget.
Därutöver massiv repression och förtryck och påtvingad fattigdom och matbrist.
Nu i denna sista omgång dokumenterade massmord, massterror och fördrivning, bortförande av barn, krigsbrott och landsomfattande förstörelse.
Vore jag ukrainare skulle jag vara beredd att offra oerhört mycket för att slippa leva under moskoviternas klack.