2024-12-29, 00:13
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Tog mig tid att slå lite i lexikon.

Trussel är visst ett substantiv och hotfull är ett adjektiv. Trussel betyder hot eller hotelse. Hotfull bör på norska bli truende. Att hota som i verbet hota blir på norska true.

Jag kan dock hålla med dig att du kan ha en poäng i ord kan användas i en bredare bemärkelse. Även om jag själv inte riktigt känner till på vilket sätt i fallet här. Det finns alltid nyansskillnader i språk.

Trussel är Hot / Hotbild

Trusselvärdering- Hotanalys

Jag utbildade livvakter i Norge och fick översätta utbildningsmaterialet.
Citera
2024-12-29, 02:14
Medlem
Min norska är lite ringrostig och jag hittar inte/missar säkert, men hur fungerar egentligen beväpningen av norska polisen eftersom hotbilden i Norge är sänkt så är Norska polisen inte beväpnande längre.

Så beväpnar de sig innan sitt pass om de vet att de kommer att konfrontera sig med tungt kriminella?
Citera
2024-12-29, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Min norska är lite ringrostig och jag hittar inte/missar säkert, men hur fungerar egentligen beväpningen av norska polisen eftersom hotbilden i Norge är sänkt så är Norska polisen inte beväpnande längre.

Så beväpnar de sig innan sitt pass om de vet att de kommer att konfrontera sig med tungt kriminella?

Det är ju sjukt om norsk polis inte per automatik alltid är beväpnad. En polis skall alltid och per automatik bära tjänstevapen. Du vet aldrig när du kan behöva använda det, och ditt vapen - för att kunna användas optimalt - behöver vara som en förlängning av dig själv.
Citera
2024-12-29, 06:11
Medlem
Citat:

Eller när de stöter på nästa Breivik/Muhammed?

När de stöter på "svenska" busungar som så glatt kör över gränsen?
Citera
2024-12-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saxxx666
Den adressen er bare tull. Jeg gikk bort å sjekka. Folk hjemme og Lexus parkert utfor

"Politiet ransaket H*dn*s bopel i Hasselveien 10"
Citera
2024-12-29, 10:00
Medlem
Citat:

Norsk politi har vanligvis våpen innelåst i bilen. De bevæpner seg før oppdrag der de tror det kan bli nødvendig.

Men en politimester kan også beslutte midlertidig bevæpning i en begrenset periode.

Akkurat nå er vel norsk politi midlertidig bevæpnet, så alle patruljer nå har våpen i hylsteret i beltet.
Citera
2024-12-29, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Det är ju sjukt om norsk polis inte per automatik alltid är beväpnad. En polis skall alltid och per automatik bära tjänstevapen. Du vet aldrig när du kan behöva använda det, och ditt vapen - för att kunna användas optimalt - behöver vara som en förlängning av dig själv.
Det dilemmat har förekommit tidigare, bland annat i Charlottenberg där det just nu byggs ett svensk-norskt polishus och där det även ska förekomma sampatrullering, svenska polisen jobbar inte obeväpnad så som norska. Hur löser man den frågan?

En polis ska alltid vara beväpnad med pistol, till och med svenska Tullen bär ju pistol. Som jag skrev tidigare så har norska polisen haft samma beväpning som en svensk väktare eller ordningsvakt vilket är helt sjukt. Pistol ska alltid bäras. Punkt.
Citera
2024-12-29, 10:21
Medlem
barkeepers avatar
Den här är ju lite märklig….

En del saker är lost in translation också.

”Kjører mye drosje” kan betyda både köra och åka. Så åkte han mycket taxi eller var han taxichaufför?

Vad var det för hotfull situation som ledde till polisens utryckning? Var det den andra passageraren i bilen som var hotad, eller var han med och levde rövare?

Klepp är ju rätt lugnt, i alla fall på min tid. Och Stavanger med omnejd har inte speciellt mycket invandrare annat än expats som jobbar inom olja.
Citera
2024-12-29, 11:25
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Den här är ju lite märklig….

Vad var det för hotfull situation som ledde till polisens utryckning? Var det den andra passageraren i bilen som var hotad, eller var han med och levde rövare?

Polisen blev meddelad om situationen och ryckte ut med flera patruller. Föraren av bilen (i 50-årsåldern) var inte den som var hotad och han är misstänkt för medhjälp till dråp men tydligen släppt för tillfället.
Citera
2024-12-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrun
Jag skulle nog vilja sätta det svenska ordet "hotfull" för det norska "trussel".

Norske her. Såg mycket på Emil, Pippi och Ronja rövardotter som barn. Säkert någon stavningsfel i min svenska, men här är min översättningsguide for hot/trussel.

En trussel, trusselen, trusler, truslene- ett hot, hotet, hot, hoten

Å true - at hota (at främsetta ett hotmål)
Truer - hotar
Har truet - har hotad
Hadde truet - hadde hotad
I går truet - i går hotade

Å bli truet - at bliva hotad

Truende - hotande/hotfull

Han oppførte seg truende - hann betedde sig hotande.

Hun følte seg truet - hon kjände sig hotad

Politiet betegner situasjonen som truende - polisen betecknar situationen som hotfull.
Senast redigerad av Vargholmes 2024-12-29 kl. 11:47.
Citera
2024-12-29, 12:25
Medlem
StefannieLoofvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingeisaksen
Hva kommer du til å gjøre når du innser at det er en norsk nordmann fra Norge, og hele det rasistiske incel-trossystemet ditt raser sammen?
Då blir jag lite överraskad.
Citera
2024-12-29, 13:38
Medlem
Det skal vist være en film fra hendelsen. Noen som vet hva den viser?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in