2024-12-28, 11:51
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag hittade rapporten, den är över ett år gammal, men det mest intressanta är ju att den kommer från Bloomberg, vi vet ju alla hur maga-folket framförallt i Sverige ser på Judar och information som kommer från dem.

Jaså? Hur ser MAGA och framförallt då zionistiska amerikanske evangelikaner på judar?
Citera
2024-12-28, 11:58
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Det är här Elon (oväntat) positionerar sig nu. Elon ljuger och säger att han bara tagit in personal som är top 0.01% talang vilket folk ÄR OK med men så visar det sig en hel lista med hur Elon precis som andra satt i system att anställa Indier för $70k på Amerikanska $100-150k jobb för att helt enkelt medvetet och systematiskt lönedumpa branschen i USA. Sånt brukar oftast fackförbund och lagar göra omöjligt men som sagt oligarker gör lite som de vill I USA.

Påminner du mig om var du fått det fetade påståendet i ditt citat ifrån? Allts ge mig underlag - om det ens finns - är du en trevlig prick.
Citera
2024-12-28, 12:01
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Jaså? Hur ser MAGA och framförallt då zionistiska amerikanske evangelikaner på judar?

Nu skrev jag maga-rörelsen framförallt i Sverige eftersom rapporten postades via Twitter av en person men tydlig antisemitisk posthistoruk här på fb.

Nu tillhör ju inte de som sitter här på fb och grinar den faktiska maga-rörelsen i USA utan någon typ av patetisk svensk hejarklack, många med en posthistorik som osar starkt av antisemitism.
Senast redigerad av guderi 2024-12-28 kl. 12:05.
Citera
2024-12-28, 12:10
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Under de senaste dagarna har det pågått en het debatt på X om H1B-visum. Det är visum som tillåter amerikanska arbetsgivare att anställa utländsk arbetskraft i specialyrken. Något som större bolag i USA utnyttjar till max för att anställa människor som arbetar långa dagar till lägre löner än vad amerikanerna kräver. Under 2022 kom 440000 personer (varav 375000 från Indien och Kina) till USA med hjälp av dessa visum.

Elon Musk gick till försvar tidigt och sa att det bara är de ”0.1% bästa ingenjörerna” som kommer till landet på sådana visum. Den bästa av den bästa arbetskraften. Men nu har det kommit fram att det inte bara är utländsk arbetskraft till specialyrken som använder sig av dessa visum. Det är allt från trainees på techbolag till 7/11-kassörer som nyttjar kryphålet.

MAGA-rörelsen som vill få slut på massinvandringen har gått loss och är vansinniga över att det importeras folk som tar lätta jobb till lägre löner. Elon Musk som tjänar multum på detta har gått till försvar och börjat censurera stora MAGA-profiler på X. Flera personer (vissa med över 1 miljon följare) som har yttrat sig negativt om H1B-visum har tappat sin blåa checkmark och på så vis möjligheten att posta längre inlägg och göra pengar på X. Deras inlägg ses heller inte i samma utsträckning som tidigare och nu klagas det över hård censur på plattformen.

Musk vill nu gå så långt som att rensa hela det republikanska partiet på MAGA-folk. Det verkar som han är helt intolerant mot folk som inte delar hans agenda som i detta fall betyder fortsatt massimmigration.

https://x.com/elonmusk/status/1872744295884841262?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g

Det verkar som att en gigantisk spricka börjar att ta form i det republikanska partiet. Framförallt mellan politiken och kärnväljarna. Vad tror ni kommer ske härnäst?

Du hittar ju på.

Vart har Elon sagt han vill rensa ut MAGA? Han säger enbart att hatfulla och obotfärdiga rasister ska ut för dem kommer annars förgifta GOP insidan.
Visa hela tråden vad han svarar på nästa gång istället för att klipp och klistra runt din egna dumma tes.
Citera
2024-12-28, 12:13
Medlem
guderis avatar
Musk har ju rätt, hela silicon Valley och dess enorma bidrag till att stärka den amerikanska ekonomin bygger ju på en stabil grund av Asiatiska dataingenjörer som rekryteras direkt via topp universiteten.

Att Joe sixpack med sin Chevrolet Silverado eller Ford F-150, som anordnar grillparty på parkeringsplatsen och dricker blaskig öl skulle ersätta dessa är ju inte realistiskt.
Citera
2024-12-28, 12:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob

Här är det dummaste han skrev som fick flest människor att gå i taket. Han kallade alla MAGA som är invandringskritiska för efterblivna:

https://x.com/tictoctick/status/1872768870856966465?s=46&t=zPPeTRUUyDRpPcdwtowK0g
Länken fungerar inte. Han verkar ha raderat inlägget?
Citera
2024-12-28, 12:23
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Länken fungerar inte. Han verkar ha raderat inlägget?

Länken gick inte till Musk utan ett screenshot som påstods visa en annan tweet som Musk gjort, det har cirkulerat en mängd fejkbilder som påstås visa just tweet som Musk har skrivit men som sedan visat sig vara falska, möjligen ytterligare en sådan.
Citera
2024-12-28, 12:26
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfaaan
Med allt som du haft möjlighet att läsa i tråden, men också vilka inlägg Elon faktiskt svarar på, vill jag fråga dig: Du visste exakt vad?

vill du fråga mig: jag visste exakt vad? skippa anglicismerna och det styltiga språket och skriv vad du vill ha sagt.

vem som helst kunde räkna ut att en autistisk datanörd och elbilsentusiast, som för tre minuter sedan gått med i republikanerna, inte skulle bli omfamnad av de republikanska kärnväljarna i west virginia. krävs ingen större analytisk förmåga.

huruvida indier utgör en välbehövlig arbetskraft för vissa teknikföretag låter jag vara osagt. den frågan är helt skild från frågan om landets önskvärda demografi.
Citera
2024-12-28, 12:36
Medlem
Smurfaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vill du fråga mig: jag visste exakt vad? skippa anglicismerna och det styltiga språket och skriv vad du vill ha sagt.

vem som helst kunde räkna ut att en autistisk datanörd och elbilsentusiast, som för tre minuter sedan gått med i republikanerna, inte skulle bli omfamnad av de republikanska kärnväljarna i west virginia. krävs ingen större analytisk förmåga.

huruvida indier utgör en välbehövlig arbetskraft för vissa teknikföretag låter jag vara osagt. den frågan är helt skild från frågan om landets önskvärda demografi.

"autistisk datanörd och elbilsentusiast, som för tre minuter sedan gått med i republikanerna"
Du slår inte en kullerbytta över normalbegåvad med den kommentaren.

Tack att du i allt detta svammel indirekt berätta en sanning, och det är att du har 'ingen större analytisk förmåga'.
Citera
2024-12-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
jag visste att autistnörden skulle göra sig ovän med MAGA, så det var inte oväntat.

det är lite mer förvånande att pump and dump-vivek hamnat i samma sits, eftersom han har framtidsintentioner att leda rörelsen när trump är borta ur bilden.

folk är besvikna med rätta, men personligen är jag mer intresserad av hur akronymen MAGA kan justeras. här behövs input!

Make America Gujarat Again?
Make Aloo Gobhi Again?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aloo_gobhi

Jag har den bästa:
Make America Globalist Again

Precis som i Sverige med SD lurar man massorna för att sedan när man segrar visa sitt rätta ansikte. Jag avskyr Musk och hela hype:n kring hans jävla skitbilar, speciellt cybertrucken som ser ut som något fånigt fjant ur en 80-talsserie.
Citera
2024-12-28, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Noterade de trådarna. Kan vara värt att påpeka att screenshotsen kommer från databasens del för ansökningar, inte beviljade visum. För att få ett H1B skall lönen normaöt vara minst $60K per år, dvs ungefär 55 000 SEK i månaden.

Det finns dock skiljelinjer inom den amerikanska politiken här precis som i andra länder och det är en skala snarare än distinkta grupper.

Det finns de som är default emot invandring överhuvudtaget eller åtminstone vill ha så lite som möjligt och vara väldigt strikt med invandring även om det kan vara så att man som samhälle tjänar ekonomiskt på det. Motsvarar väl fringen på SD eller AFS eller så i Sverige. Ibland finns rasistiska motiv men det behöver inte vara så. Man kan förstås mycket väl bara vilka behålla sitt land som det är.

Det finns de som vill ha reglerad invandring men fortfarande bara av den sort de ser som mest nyttig för det egna landet. Dvs arbetskraftsinvandring med krav på viss utbildning eller lön osv. Lågt eller inget fokus på asylinvandring. Detta verkar vara mainstream inom GOP och är systemen som främst finns i länder som t ex Australien och Singapore (finns förstås skala här också). Förefaller vara Musks position. Motsvarar väl mainstream SD eller åtminstone vad de säger sig vara för.

Det finns sen en del människor som vill ha massiv såväl laglig som illegal invandring för att det är bra för arbetskraftskostnader. Detta är en extremt liten men ganska mäktig minoritet som sitter i lobbyorganisationer, partiklägg och liknande. Gammal-GOP och säkert en del moderater och timbrotomtar.

Sen glider det över till världsförbättrarsidan där illegal invandring, asylmassinvandring och liknande är normalt och önskvärt och de går det förstås inte att prata rationellt med. Motsvarar demokraterna. sjupartiet, dvs Moderaterna, sossarna och liknande.

Musk-positionen här är den rimligaste, IMHO. Så länge kriterierna för vem som får arbetskraftsinvandra är rimliga förstås. Finns ju ingen andledning att importera folk till jobb som amerikaner kan göra. Man kan ju ganska enkelt föra statistik på inkomst, brottslighet och liknande hos arbetskraftsinvandrarna och så länge de leverarar siffror som är i paritet med eller bättre än amerikanerna så fungerar det ju. USA plockar talanger inom alla möjliga områden från hela världen och om de skar ned invandringen till att främst handla om det så är det bra för dem.

Med svenska mått mätt är det cirka 30K SEK brutto i månaden, detta då lönerna är högre i USA.

Men i vilket fall är det ganska ovidkommande för den principiella inställningen.

Angående Musks "position" så är han definitivt för invandring i syfte att sänka löne- och arbetskostnader, om inte uttalat så implicit. Det finns ingenting rimligt eller resonligt i den positionen utan den är nästintill lika extrem som den självförnedringsivrande wokevänstern.
Senast redigerad av Enanvandare57 2024-12-28 kl. 13:19.
Citera
2024-12-28, 13:05
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrillitomatsas
Det finns gott om läsning på nätet där du kan läsa om vad amerikanare i dessa branscher tycker om inkompetenta "elitindier" och deras upptåg. Säkert "elitindier" som dränerar Kanadas matbanker också.
Tack men jag jobbar inom "big tech" och behöver inga andrahandsuppfattningar att extrapolera ifrån.

Att det finns andra kategorier av indiska invandrare motsäger inte att att de som kommer via H1B är gräddan (mer eller mindre, finns säkert gott om fusk och undantag).

Det hela är egentligen inte särskilt komplicerat. Det finns 1.4 miljarder indier och ungefär lika många kineser. De är inte i snitt dummare än vita, snarare tvärtom när det gäller kineserna. Runt 8ggr så många topphjärnor som USA har på egen hand. Inte alls någon dum idé att försöka kapa åt sig av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in