Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
(Klicka bakåt för refernesinlägg 1)
Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
(Klicka bakåt för refernesinlägg 2)
Du ska ha tack! Först och främst ville jag dock säga, att jag inte är "Matte" och jag tänker inte klä skott för alla hans påfund och tabbar. Jag brukar snabbspola mig genom en del av hans videor i händelse av att han grävt fram något källmaterial som jag inte sett. Det förekommer lite då och då, att han plockat fram pressklipp och bilder som gått en förbi, och då gör jag så.
Precis det hände i det här fallet, att "Rimborn-bilden" dök upp och den hade jag inte sett förut. Då tyckte jag att det var intressant att väggklockan ovanför ambulansintaget stod på halv tolv. I "Mattes" video var bilden emellertid beskuren och sedan uppförstorad med hans mjukvara och därför ville jag få fatt på bildkällan, helst i högupplöst. Det var det jag frågade om.
Nu fick jag ändå fram bilden, som fanns i Aftonbladet. Även där står väggklockan helt uppenbart på halv tolv, även om pixeleringen fallit sig så att det blir 23.30 i Aftonbladets artikel medan "Mattes" uppförstoring verkade visa 23.29. Hursomhelst står klockan på halv tolv, och på bilden står Åke Rimborn böjd över en Saab och pratar med polismannen som sitter på passagerarsidan.
För egen del har jag egentligen ingen fast ståndpunkt i frågorna kring förloppstiderna vid Sabbatsberg, annat än att jag menar att LAC-bandets Fröken Ur går två minuter före och att man därför måste justera tillbaka ambulansernas ankomsttider med lika mycket. Det är ju ändå småpotatis jämfört med de tidsrymder som du rör dig med, och där saker och ting händer framåt midnatt eller rentav efter midnatt.
Med det sagt undrar jag vad du har för källa på att Rimborn sagt att "Rimborn-bilden" i Aftonbladet skulle ha varit tagen när han återvänder till Sabbatsberg och inte när han kom dit första gången. Vidare undrar jag vad du har för källa på att Rimborns radiobil (5520) skulle vara identisk med LTS597.
På den här bilden, som Ulf Karlsson tagit, står två polismän intill LTS597 som verkar höra till den bilen. Menar du att den som står bakom bilen är en ung och oförstörd Rimborn? Visserligen är han lång, men jag känner i alla fall inte igen honom.
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb5.png
Själv hade jag tänkt, att det är LUL874 som är Rimborns bil. Men då utgår jag bara från att det är den bilen som står där ensam när LTS597 är på väg – antingen på väg dit eller därifrån. Du menar alltså att det är Rimborn som är på väg in då? Jag får inte ihop det – alltså jag förstår nog inte hur du tänkt dig det hela.
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb4.png
Du påstår också att LZO872 skulle vara identisk med Berntsson & Rydéns radiobil (3120). Att bilen på "Lisbeth-bilden" heter LZO872 är något som inte direkt syns på skylten men som jag utgår från att blivit framvaskat under alla turer med den bilden. Men hur kopplar du den till 3120 rent konkret? Det måste ju finnas någon bevisning för det, som jag i så fall inte sett.
På bilden framgår det inte om det är Berntsson som sitter bakom ratten eller någon annan. Vad vi kan se är det en polisman i vanlig polisskinnjacka med koppel som kör. Bak till höger sitter det någon som är på väg ut genom bildörren, man ser bara armen. Vem det är har heller inte påvisats. I framsätet till höger skönjer man bara någon slags vit fläck genom nackstöden.
Parar man ihop Ulf Karlssons bild med den som Lebel postade så får man fram att det är tre personer på väg in på akuten, varav den främsta av allt att döma är Klering. De andra två är manspersoner, varav den ene har någon slags brun läderjacka med pälskrage, alternativt någon bred vit sjal lagt omlott över kragen. Den andre är mörkklädd från topp till tå, i något som i mina ögon ser ut som en overall med ett skärp i midjan, men som alternativt kan tänkas vara en pösig jacka och ballongbyxor. Av de här två männen verkar det vara den senare, alltså den mörkklädde, som är på väg ut genom högra bakdörren på "Lisbeth-bilden".
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb2.png
http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb17.png
https://gofile.io/d/5Sji3T
Ungefär så ser det hela ut i mina ögon, och då undrar man vilka de tre männen i bilen är. En av dem borde ju vara Mårten Palme, och om jag finge gissa så skulle jag säga att det är killen i brun läderjacka med vit krage eller sjal som är Mårten. Vem den andre är, det vete fåglarna. Eller kanske vet du det?
Att det finns en extra kille i bilen verkar i alla fall ganska klart, och då tycker man ur placeringssynpunkt att det vore rimligare med Mårten bak bredvid Ingrid, men ur signalementssynpunkt vill jag hellre sätta Mårten fram till höger. Det förbryllar.
Så noterar jag att Klerings två följeslagare in till akuten inte verkar göra sig någon särskild brådska. Det är ju ganska konstigt med tanke på att en av dem har antagits vara Mårten. Men hur säkra är vi på det egentligen?
Tittar vi sedan på frågan om Christiansons bil så finner vi att den finns med på Ulf Karlssons mordplatsbilder, som "den bakre Saaben" som står ställd på trottoaren parallellt med Norrmalmspiketen (1230) och bakom Söderströms radiobil (2520). Det är samma placering som bilden i Bröderna Poutiainens bok, sid 412. Här har vi den:
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko5.png
På bilden ser du att piketkillarna börjat sätta upp plastbanden, och att de kommit fram till pelaren vid tunnelbanenedgången. Då befinner vi oss några enstaka minuter efter att piketen kommit, och troligtvis är ambulanserna på väg till Sabbatsberg när bilden tas.
Här är emellertid Christiansons bil puts väck, medan plastbandet har satts upp hela vägen in:
http://www.itdemokrati.nu/page60/fko4.png
Då är Christianson på väg till Sabbatsberg, men Ulf Karlsson är helt uppenbart kvar och fotograferar. Karlsson hade visst sett bakljusen på ambulanserna när de stack iväg, har du sagt, och så stannade han fem minuter eller tio på sin höjd. Ambulanserna kör 6-7 minuter efter skotten. Även om Ulf Karlsson stannar i tio minuter har han stuckit före 23.40. Min uppfattning är att han sticker ännu tidigare och att han därför kommit till Sabbatsberg när han själv säger att han kom dit, nämligen 23.40.
Då ser du, att tiden som du citerar från Bröderna Poutiainens bildtext, kl 23.50, är totalt påhittad och ligger allraminst 15 minuter för sent men troligtvis ännu mer. Som jag redan påvisat så kan Christianson mycket väl ha kommit till Sabbatsberg vid 23.30 i enlighet med "Rimborn-bilden".
Nu säger du att Saaben vid mordplatsen "var vit" och att det på något vis skulle förhindra att det är samma Saab på Rimborn-bilden. Men den Saaben är ju också vit, med exakt samma dekaler enligt den nya "målningen" av polisbilarna när man övergav det gamla (fina) svartvita färgschemat. Hockeyklubban var kanske fräsig på 1980-talet men är knappast någon varaktig estetisk succé.
Jag håller inte bara för fullt möjligt, utan för högst troligt, att Saaben på "Rimborn-bilden" är just Christiansons radiobil (1210). Rent förloppsmässigt verkar Christianson anlända till Sabbatsberg ungefär vid 23.30 och även Rimborn ska då rimligtvis redan ha kommit dit. Ambulanserna har enligt min tidtabell kommit dit minuten innan, alltså vid 23.29. Om jag har rätt i att det är Christianson som kommer så har vi även numret på hans bil, som syns på "Rimborn-bilden" och heter ADO294.
Vilken av de två Volvona som är Rimborns radiobil (5520) ska jag låta vara osagt, jag har inte sett någon bevisning åt endera hållet. Rimborn har jag bara sett ansiktsbilder på när han är äldre och känner inte igen den unge mannen vid LTS597. Men lång är han förvisso och då kan det ju vara Rimborn.
När det gäller Mårtens exkursion till Gamla Stan så finns så många motstridiga uppgifter, att jag tycker man måste gå väldigt försiktigt tillväga där – särskilt när det lätt kan tänkas handla om "vissa papper" som han ska hämta från föräldrarnas bostad så att de inte kommer i fel händer. Då är det kvalhemligt och det som påstås offentligt kommer inte att överensstämma med de verkliga förhållandena. Personligen tror jag att det finns fler lager i den historien, som täckts över med storyn om den knasiga taxiresan till föräldrarnas bostad.