Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
:)
Jaha, jag läste i all hast. Därav också mina korta svar.
Jag kollar om och återkommer senare.

Gällande fotografer på Sabb så var, förutom Ulf Karlsson, även Vojta Klecka och Karl Melander där.
(Melander endast 25 år 1986, vill jag minnas)
Det kan även varit fler/andra... det är dessa jag minns just nu.

Ett PS mellan varven på Johannesdagen:

Nu extraherade jag bilden ifråga och gjorde en Google-sökning, och då hittar jag den i en Aftonbladet-artikel från 30-årsdagen av Palmemordet. Bildtexten lyder kort och gott "Utanför akutmottagningen vid Sabbatsbergs sjukhus". Någon fotograf krediteras tyvärr inte, utan den frågan är fortfarande öppen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvG3Px/dygnet-som-skakade-sverige

Här har vi i alla fall hela bilden i obeskuret och någorlunda högupplöst format, och då tycker i alla fall jag att det ser ut som att Volvobilen som står parkerad till vänster är civil. Helt säker är jag dock inte.

Vidare tycker jag på den här bilden att väggklockan visar 23.30 medan skuggningen på bilden i "Mattes" video lutade mer mot 23.29. Om det är 23.30 som gäller så går tidsförloppet också ihop bättre – förutsatt att man korrigerar mordtiden till 23.19. Med 23.29 får man lov att pruta en minut på Länninges stoppurstider för Christianson. Men med 23.30 så går det ihop ganska exakt och utan prut.

Utan mordtidskorrigeringen – dvs om man insisterar på att LAC-bandets Fröken Ur går rätt – måste man påstå att väggklockan går efter med minst två minuter, annars går förloppen helt enkelt inte ihop. Den blir då ännu en i den långa raden av klockor som går cirka två minuter efter LAC-bandets Fröken Ur.

Mitt i de diarrémattor han tapetserar tråden med finner vi i Lebels punktmarkerande "motinlägg" – där han desinformerar om tiderna och annat – att han hittat information om Christiansons bil, i Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten". Jag tog fram boken och kollade, och det stämmer att bilden finns på sid 412. Bilen är mycket riktigt en Saab.

Därför är det väl att betrakta som klarlagt att det är Christianson & Rehnstam som sitter i Saaben på bilden som Rimborn lutar sig in i för att tala med kommissariekollegan Christianson.

Vidare framgår att bilden är tagen på mordplatsen av Vojta Klecka. Nu har jag ingen koll på Kleckas göranden och låtanden, men om han tagit den bilden och överhört att Christianson skulle åka till Sabbatsberg så kan han tänkas ha hoppat i bilen och kört efter dit, och då alltså kommit fram ungefär samtidigt. Så det är i alla fall teoretiskt möjligt att Klecka tagit "Rimborn-bilden" på Sabbatsberg.
Citera
2024-12-27, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Ett PS mellan varven på Johannesdagen:

Nu extraherade jag bilden ifråga och gjorde en Google-sökning, och då hittar jag den i en Aftonbladet-artikel från 30-årsdagen av Palmemordet. Bildtexten lyder kort och gott "Utanför akutmottagningen vid Sabbatsbergs sjukhus". Någon fotograf krediteras tyvärr inte, utan den frågan är fortfarande öppen.

Här har vi i alla fall hela bilden i obeskuret och någorlunda högupplöst format, och då tycker i alla fall jag att det ser ut som att Volvobilen som står parkerad till vänster är civil. Helt säker är jag dock inte.

.

Om man zoomar in "bilen till vänster" så ser man att reg.nr slutar på 874.

På sidan

Utredningsanteckningar om Fordon synliga på mordnatten (Intern sida på wpu) står det.

Radiobilar
Radiobil LTS597
Volvo 244, nya målningen Utanför sabbs akutintag på mordnatten

Radiobil LUL874

Radiobil BYR167
Volvo 244, nya målningen Utanför sabbs skylt på mordnatten 1120 1110 är 240 med hockeyklubbsdekor

https://wpu.nu/wiki/Utredningsanteckningar_om_Fordon_synliga_på_mordna tten

Om verifiering finns emotses den tacksamt för uppdatering
Citera
2024-12-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

På sidan

Utredningsanteckningar om Fordon synliga på mordnatten (Intern sida på wpu) står det.

Radiobilar
Radiobil LTS597

Radiobil LUL874

Radiobil BYR167
Volvo 244, nya målningen Utanför sabbs skylt på mordnatten 1120 1110 är 240 med hockeyklubbsdekor

Ja men det här är ju förträffligt! Den resurssidan med "Utredningsanteckningar om fordon synliga på mordnatten" hade jag inte sett förut.

Nu zoomade jag själv in plåten på "Rimborn-bilden" och kan bekräfta att den visar LUL874. Att bilen är målad framgår också med all önskvärd tydlighet av en av Ulf Karlssons bilder från Sabbatsberg. Den finns dels på sid 22 i Ulf Karlsson-pdf:en (länk nederst i inlägget) men även direkt här på Remstams sidor:

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb5.png

Av den bilden framgår även att den "högra" Volvon heter LTS597, vilket man kan bekräfta på "Rimborn-bilden" även om det är suddigt värre. Det är alltså samma två målade Volvobilar som står parkerade där på Ulf Karlssons senare bilder som på "Rimborn-bilden".

Den fråga som fortfarande står obesvarad är fotografens identitet, alltså vem som tagit "Rimborn-bilden". Där har vi kanske inget klart besked, men i och med att det inte är Ulf Karlsson tycker jag att Vojta Klecka ligger nära till hands.

Som tidigare nämnt finns bland Ulf Karlssons bilder (på sid 11 i pdf:en) ett foto på en annan fotograf vid Sabbatsberg. Även om det är möjligt att fler fotografer hunnit anlända under tiden så ligger det ändå nära till hands att det är den personen som tagit "Rimborn-bilden". Problemet är att jag inte vet hur de fotograferna ser ut. Är den här killen Vojta Klecka? För om Klecka finns på plats så kommer vi i alla fall ett steg närmare att fastställa identiteten på fotografen som tog "Rimborn-bilden".

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb6.png

Länk till Ulf Karlssons bildsamling här:

https://drive.google.com/file/d/1ezIz3FrACnPCo-e7zhKpdYjzV0flizSW/view

Länk till Aftonbladets artikel med "Rimborn-bilden" här:

Tack igen för WPU-länken till utredningsanteckningarna – mycket matnyttigt!
Citera
2024-12-27, 20:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Pressfotograferna Ulf Karlsson (frilans), Stig Almqvist (Aftonbladet), Karl Melander (Expressen) och Vojta Klecka (Svenska Dagbladet) var på Sabbatsbergs sjukhus. Kolla alla deras foton. Melander tog fotot från hemfärden som var på Expressens förstasida.

Ulf Karlssons kända foto från Sabbatsberg ("Lisbeth-bilden") kan förklaras. Med hjälp av andra foton. YouTubern Otto Ekevi uppmärksammade fotot. Otto förstod att kapuschongkappan tillhörde Mårten Palmes flickvän Ingrid (hon bär den i Gamla Stan i Expressen den 4 mars 1986). Otto förstod inte vem som bär den på "Lisbeth-bilden". Det är inte Ingrid som bär kapuschongkappan. Ingrid är på väg att stiga ur polisbilens baksäte. Klädd i en pälskappa.

Mårten och Ingrid tog en taxi från Ingrids bostad på Vanadisvägen 42 i Vasastan. Till familjen Palmes bostad på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan (ett misstag enligt Mårten). Paret fick sedan skjuts från Gamla Stan till Sabbatsbergs sjukhus. I en polisbil (radiobil 3120 med Lars Berntsson som förare). Mårten och Ingrid ankom till Sabbatsberg 00.20 (enligt fjärde TT-telegrammet).

Vid ankomsten till Sabbatsberg togs "Lisbeth-bilden".

Att "Lisbeth-bilden" väckte intresse berodde på Göteborgs-Postens felaktiga bildtext den 2 mars 1986: "Lisbeth Palme kommer till Sabbatsbergs sjukhus strax efter ambulansen med Olof. Hon kastar sig ur polisbilen som körde henne till Sabbatsberg och springer in på akutmottagningen."

Den pensionerade DN-journalisten Sven Anér trodde att Lisbeth bytte från ambulansen till polisbilen på vägen till Sabbatsberg. För att byta från en kappa utan kulhål till en kappa med kulhål. Lisbeth var inte skadad. Såret på ryggen fanns inte. Lisbeth låtsades vara skadad. Anér borde ha skrivit barnböcker. Fantasin var enorm. Rätt bildtext var: "Mårten Palme och hans flickvän Ingrid kommer till Sabbatsbergs sjukhus i en polisbil och möts av Lisbeth Palme som får låna en kappa."

Bildtexten i GP var fel (det händer ibland). Lisbeth åkte från mordplatsen till Sabbatsberg i samma ambulans som hennes man. Ambulans A951 från Sollentuna råkade köra förbi mordplatsen och tog hand om Olof Palme. Skotten kom 23.21. Den första polisbilen kom till mordplatsen 23.25. A951 kom en halv minut senare. Klockan närmade sig 23.29 när A951 lämnade mordplatsen och körde till Sabbatsberg. Med blåljus och sirén. Ambulansförare i A951 var den 29-årige hallänningen Peter Andersson (han bytte namn till Nordström). Lisbeth satt bredvid. Sjukvårdare i A951 var Christer Eriksson.

Ambulans A912 från Sabbatsberg larmades till mordplatsen 23.24 (när växeltelefonisten Ann-Louise Paulsson hos Järfälla taxi ringde 90000). Ambulansförare i A912 var den 25-åriga norrländskan Maria Degerman (hon bytte namn till Larsson). Maria var en ny och oerfaren polis som jobbade i Norrmalms vaktdistrikt. Hon jobbade extra som ambulansförare. Sjukvårdare i A912 var Kenneth Lavrell (numera Sveriges mest erfarne ambulanssjukvårdare) och praktikanten Eva Lantz. A912 kom till mordplatsen 23.27 (när båren lastades i A951). Kenneth hoppade in i patientutrymmet i A951 för att hjälpa till. Ambulans A912 följde efter A951 till Sabbatsberg. Utan blåljus och sirén (A912 körde långsammare).

Unik intervju med föraren i A912 Maria Degerman (norrländsk lokalradio 2011)

Otto Ekevis intervju med föraren i A951 Peter Andersson (2023)

Förhören med personalen i A912

Förhören med personalen i A951

Jämför dessa fyra foton:

Foto 1 ("Lisbeth-bilden")

Foto 2 (kommissarie Åke Rimborn vid akutmottagningen på Sabbatsbergs sjukhus någon gång efter 23.30)

Foto 3 (Ingrid vid invigningen av Olof Palmes gata den 23 april 1986)

Foto 4 (Lisbeth och Mårten Palme går in på Sabbatsbergs sjukhus)

Kvinnan i Ingrids kapuschongkappa på foto 1 är på väg till Lars Berntsson (polisbilens förare). Lisbeth hade skäl att tala med Berntsson (hans kollega Stig Rysén vaktade familjen Palmes port på Västerlånggatan 31 i Gamla Stan). Ingrid hade inga skäl att tala med Berntsson. Lisbeth kom ut genom dörren till höger på foto 2 (den dörren syns inte på foto 1). Hon gick fram till polisbilens högra bakdörr. Lisbeth tog emot Ingrids kapuschongkappa av kvinnan i bilens baksäte. Därför står dörren på vid gavel (trots att ingen har stigit ur baksätet ännu).

Kvinnan i polisbilens baksäte bär Ingrids pälskappa (samma pälskappa som på foto 3). Kvinnan i baksätet är Ingrid. Hennes hand sträcker sig mot höger bakdörr. Hon är på väg att stiga ur baksätet. Personen till höger i framsätet är Mårten (vars stora ljusa halsduk även syns på foto 4). Lisbeths mockakappa hade kulhål och beslagtogs av polisen på Sabbatsberg. Lisbeth behövde låna en kappa. Hon lånade Ingrids kapuschongkappa (som Ingrid tog med sig). På fotot från hemfärden har Lisbeth fått en annan kappa. Lisbeths frisyr liknade Ingrids frisyr bakifrån. Lisbeths stövlar liknade Ingrids.

Jag har inga bättre exemplar av foto 3 och foto 4. Du kan säkert ordna bättre exemplar. Foto 3 fanns i Aftonbladet den 24 april 1986 (Olof Palmes gata invigdes den 23 april). Foto 4 togs av Stig Almqvist från Aftonbladet. Almqvist tog flera intressanta foton på Sabbatsberg.

PS. Att kommissarie Lars Christianssons bil (radiobil 1210) var en SAAB syns klart och tydligt (med nummer och allt) på Vojta Kleckas foto på sidan 412 i bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten", där Christiansson talar med polisinspektör Kjell Östling på mordplatsen.

Gott! Tack! Ska kolla ditt inlägg mer noggrant, men vad gäller det så kallade Lisbeth-fotot så är det ju inget snack om att det är Ingrid!
Bilderna från både Expressen och Kvällsposten, den senare med även en bild på samma snowjoggers.
Kvällsposten som då inte var digitaliserad fick jag ut på mikrofilm.
Postat och kommenterad sedan länge i Palme-rummet på Facebook, där allehanda efterkonstruktioner haglade. (Kanske redan 2017-2018)

Det var inte bara GP som hade fel bildtext, utan även LT(Södertälje) med samma bild och text.

Återkommer.
Citera
2024-12-27, 20:47
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren

På sidan

Radiobilar
Radiobil LTS597

Radiobil LUL874

Radiobil BYR167

Snyggt!
Ska kolla mina anteckningar och komplettera.. Tror jag har något som inte finns där än.

Tillägg:
1230 Norrmalmspiketen: befäl Christer Persson, Kent Bäcklund, Lena Löhr, Ulf Hellman, Per Borg EOR 611, Ford
2520 Kommissariebil: Gösta Söderström, Ingvar Windén CXD 683
3120 Stig Rysén, Lars Berntsson(Bevakar bostaden och LB kör Mårten Palme/Ingrid Klering till SABB) LZO 872
3230 Södermalmspiketen: befäl Kjell Östling, Chaufför Leif Svensson, Jan Hermansson, Peter Wikström, Claes Djurfeldt, Klas Gedda KJC 893
9152 Wide och Mossberg (FFD 450, Audi 80)

Sedan en rad reg.-nummer från Sabb som jag ännu inte placerat, men som borde gå att få fram om man kollar IM-listan och vilka patruller som beordrades till Sabb samt om vederbörande avlagt rapport eller PM.

LUL 874 och LTS 597 t.ex. (Sorry... redan nämnda )
Senast redigerad av MOPspanaren 2024-12-27 kl. 21:43.
Citera
2024-12-27, 22:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Låter finemang det. Förvirringen var väl lite mitt fel också, då jag inte lade in länken direkt när jag lyfte frågan med dig. Jag utgick från att du hade sett de tidigare två inläggen i tråden. Men nu pratar vi i alla fall om samma bild, och då är den tagen utanför ambulansintaget på Sabbatsberg kl 23.29 enligt väggklockan på bilden. Kan klockan gå fel? Det är visserligen möjligt men kanske inte så troligt med en institutionsklocka av det slaget, som ställs centralt.

På bilden finns Rimborn som lutar sig in mot en polismålad Saab. I den sitter vad jag kan se två polismän. Parkerade till vänster står två Volvon, varav den högra är polismålad medan den vänstra möjligen kan vara civil – det är lite svårt att avgöra om den är målad eller ej. Minst två polisbilar alltså, och den tredje bilen – som alltså kan vara civil – verkar också "höra till".

Vi måste alltså ha minst två målade polisbilar med minst tre polismän på plats när bilden togs, och dessutom måste vi ha en fotograf på plats som tog bilden. En av polismännen är identifierad som Åke Rimborn och i och med att två polismän sitter i Saaben så är det inte Rimborns bil utan hans borde vara en av de två Volvona som står parkerade. Men vilka är det som sitter i Saaben? Är det månne Lars Christianson med förare Hans Rehnstam som kommer där?

Jag kollade materialet med Christianson och såg att Jan Länninge hade varit framme med stoppuret och gjort en rekonstruktion av deras bilfärd från Amerikanska ambassaden till mordplatsen. Åtta minuter ska det ha tagit, och där har Christianson stannat och talat lite kort med Gösta Söderström, men bestämt sig för att åka till Sabbatsberg. Dit lär det ta högst två minuter att köra från mordplatsen, om man åker direkt via Tunnelgatan och Norra Bantorget istället för att ta omvägen som ambulanserna körde. Ändå är vi uppe i cirka 10 minuter från radiolarmet till Sabb för Christiansons del. Som du ser blir det knepigt att få ihop förloppsmässigt. Om man som jag tidigarelägger mordet till 23.19 går det kanske med hjälp av skohornet, men även då får man nog lov att pruta en minut på Länninges tider.

Så långt poliserna. Därtill måste en fotograf ha varit på plats och tagit bilden. Den fotografen – vare sig han heter Vojta Klecka, Karl Melander eller något annat – måste då rimligtvis ha åkt direkt till Sabb och inte till mordplatsen först. Ulf Karlsson är det i alla fall inte, för bilden finns inte med bland hans bilder och dessutom är vi rörande eniga om att Karlsson inte kommit till Sabbatsberg förrän allraminst tio minuter senare än klockan visar.

Ambulanserna syns inte till på bilden. Rimborn säger i förhör att han kom strax efter ambulanserna, och då ställer väggklockan till med problem för ambulanstiderna. För enligt LAC-bandet kom ambulanserna till Sabbatsberg först vid 23.31, men här är alltså Rimborn på plats kl 23.29. Med min korrigering av LAC-bandets tider får man dit ambulanserna vid pass 23.29 och då kan de tänkas ha "smitit in" just innan bilden togs. Annars går det nog inte att få ihop utan då får man skylla på att väggklockan visar fel – eller möjligtvis att Rimborn ändå kommit före ambulansen.

Om du hittar bildkällan och/eller har koll på om Christianson (radiobil 1210) åkte Saab så vore det kanonbra.

Nu är jag nog med. Jag har även för mig att Matte gjorde ett klipp om en klocka inne i ambulans-garaget. Dels någon bild där det uppenbart är en reflektion av lysrörsarmaturerna, men som av Matte fick ett klockslag.
Därav mina bilder där ifrån.

Har inte reflekterat så mycket av "denna klocka" på utsidan, men visst ser den ut att vara 23:29 på Rimborn-bilden.
Dock får jag inte i mitt liv ihop att den just skulle visa rätt. Just av de orsaker jag skrev innan.
Så många poliser fanns inte på plats då.

Bilden ur Mattes klipp. 25:40 in..
https://www.youtube.com/watch?v=g5cJxUTSQUY&t=1540s&ab_channel=Matte
..talar ju ändå för att det skulle vara en klocka, mot bakgrund av visarna pekar olika kan man tycka.

Fler tidsbestämda bilder från Sabb och även just den klockan skulle bringa mer klarhet angående tid.

Men jag är fortsatt skeptisk till den påstådda tiden och vad ens visarna på bilden pekar, faktiskt.
Ändrar mig i så fall då fler bevis tillkommer så klart.

Jag tror fortsatt på att bilden på Rimborn är tagen då han själv menar. Tillbaka vid Sabb sin första tur till SBC och då har fler polisbilar tillkommit.

LTS 597 som finns på både Lisbeth-bilden och den med Rimborn vid Saab:en längst in, ska enligt Rimborn vara hans radiobil. (Tillsammans med Torstensson)

Den andra Volvon, LUL 874, är frågan vems det är. Där kommer möjligen IM-listan till hjälp?
Ska kolla närmare på detta, men fann:
1120 Per Englund,Torsten Lantz (De som tidigare kollade inbrottet i Ljubisa Najics svägerskas bil kl.23:10)
1150 Tommy Carlsson, Gunnel Jönsson

Båda patrullerna beordrades att bevaka Sabb 00:13

Stämmer detta så är inga av bilderna tagna innan dess. (Varken Lisbeth-bilden eller Rimborn-bilden)

Gällande Christiansson och rb 1210 så är det en SAAB, men vitmålad. (Bilden från Klecka, från Sveavägen 23:50 enligt Inuti Labyrinten)

Gällande fotografer så kom Lebel även med Stig Almqvist, men även han kom sent dit. (Enligt Anér 00:30)
Jag har även Anders Holmström från TT, såg jag nu, som journalist vid Sabb. Har bara antecknat "sent" som ankomst på honom. (undrar om det är han som tagit bilden på när Lisbeth åker därifrån i en lånad polis-skinnjacka, då Elfving Gruvedal tagit några av hennes och Olofs kläder)

Får återkomma igen.
Kan återkomma med källor så klart.
Citera
2024-12-27, 22:23
Medlem
Lista polispatruller under mordnatten

Lista polispatruller under mordnatten

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A6797-00

Sida:Pol-A6797-00 Lista polispatruller under mordnatten.pdf/3

FÖRTECKNING ÖVER DE PÅ KARTAN REDOVISADE PATRULLERNA
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-A6797-00_Lista_polispatruller_under_mordnatten.pdf/3
Citera
2024-12-28, 00:02
Medlem
Citat:
(Klicka bakåt för refernesinlägg 1)

Citat:
(Klicka bakåt för refernesinlägg 2)

Du ska ha tack! Först och främst ville jag dock säga, att jag inte är "Matte" och jag tänker inte klä skott för alla hans påfund och tabbar. Jag brukar snabbspola mig genom en del av hans videor i händelse av att han grävt fram något källmaterial som jag inte sett. Det förekommer lite då och då, att han plockat fram pressklipp och bilder som gått en förbi, och då gör jag så.

Precis det hände i det här fallet, att "Rimborn-bilden" dök upp och den hade jag inte sett förut. Då tyckte jag att det var intressant att väggklockan ovanför ambulansintaget stod på halv tolv. I "Mattes" video var bilden emellertid beskuren och sedan uppförstorad med hans mjukvara och därför ville jag få fatt på bildkällan, helst i högupplöst. Det var det jag frågade om.

Nu fick jag ändå fram bilden, som fanns i Aftonbladet. Även där står väggklockan helt uppenbart på halv tolv, även om pixeleringen fallit sig så att det blir 23.30 i Aftonbladets artikel medan "Mattes" uppförstoring verkade visa 23.29. Hursomhelst står klockan på halv tolv, och på bilden står Åke Rimborn böjd över en Saab och pratar med polismannen som sitter på passagerarsidan.

För egen del har jag egentligen ingen fast ståndpunkt i frågorna kring förloppstiderna vid Sabbatsberg, annat än att jag menar att LAC-bandets Fröken Ur går två minuter före och att man därför måste justera tillbaka ambulansernas ankomsttider med lika mycket. Det är ju ändå småpotatis jämfört med de tidsrymder som du rör dig med, och där saker och ting händer framåt midnatt eller rentav efter midnatt.

Med det sagt undrar jag vad du har för källa på att Rimborn sagt att "Rimborn-bilden" i Aftonbladet skulle ha varit tagen när han återvänder till Sabbatsberg och inte när han kom dit första gången. Vidare undrar jag vad du har för källa på att Rimborns radiobil (5520) skulle vara identisk med LTS597.

På den här bilden, som Ulf Karlsson tagit, står två polismän intill LTS597 som verkar höra till den bilen. Menar du att den som står bakom bilen är en ung och oförstörd Rimborn? Visserligen är han lång, men jag känner i alla fall inte igen honom.

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb5.png

Själv hade jag tänkt, att det är LUL874 som är Rimborns bil. Men då utgår jag bara från att det är den bilen som står där ensam när LTS597 är på väg – antingen på väg dit eller därifrån. Du menar alltså att det är Rimborn som är på väg in då? Jag får inte ihop det – alltså jag förstår nog inte hur du tänkt dig det hela.

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb4.png

Du påstår också att LZO872 skulle vara identisk med Berntsson & Rydéns radiobil (3120). Att bilen på "Lisbeth-bilden" heter LZO872 är något som inte direkt syns på skylten men som jag utgår från att blivit framvaskat under alla turer med den bilden. Men hur kopplar du den till 3120 rent konkret? Det måste ju finnas någon bevisning för det, som jag i så fall inte sett.

På bilden framgår det inte om det är Berntsson som sitter bakom ratten eller någon annan. Vad vi kan se är det en polisman i vanlig polisskinnjacka med koppel som kör. Bak till höger sitter det någon som är på väg ut genom bildörren, man ser bara armen. Vem det är har heller inte påvisats. I framsätet till höger skönjer man bara någon slags vit fläck genom nackstöden.

Parar man ihop Ulf Karlssons bild med den som Lebel postade så får man fram att det är tre personer på väg in på akuten, varav den främsta av allt att döma är Klering. De andra två är manspersoner, varav den ene har någon slags brun läderjacka med pälskrage, alternativt någon bred vit sjal lagt omlott över kragen. Den andre är mörkklädd från topp till tå, i något som i mina ögon ser ut som en overall med ett skärp i midjan, men som alternativt kan tänkas vara en pösig jacka och ballongbyxor. Av de här två männen verkar det vara den senare, alltså den mörkklädde, som är på väg ut genom högra bakdörren på "Lisbeth-bilden".

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb2.png

http://www.itdemokrati.nu/sabb61/redsabb17.png

https://gofile.io/d/5Sji3T

Ungefär så ser det hela ut i mina ögon, och då undrar man vilka de tre männen i bilen är. En av dem borde ju vara Mårten Palme, och om jag finge gissa så skulle jag säga att det är killen i brun läderjacka med vit krage eller sjal som är Mårten. Vem den andre är, det vete fåglarna. Eller kanske vet du det?

Att det finns en extra kille i bilen verkar i alla fall ganska klart, och då tycker man ur placeringssynpunkt att det vore rimligare med Mårten bak bredvid Ingrid, men ur signalementssynpunkt vill jag hellre sätta Mårten fram till höger. Det förbryllar.

Så noterar jag att Klerings två följeslagare in till akuten inte verkar göra sig någon särskild brådska. Det är ju ganska konstigt med tanke på att en av dem har antagits vara Mårten. Men hur säkra är vi på det egentligen?

Tittar vi sedan på frågan om Christiansons bil så finner vi att den finns med på Ulf Karlssons mordplatsbilder, som "den bakre Saaben" som står ställd på trottoaren parallellt med Norrmalmspiketen (1230) och bakom Söderströms radiobil (2520). Det är samma placering som bilden i Bröderna Poutiainens bok, sid 412. Här har vi den:

http://www.itdemokrati.nu/page60/fko5.png

På bilden ser du att piketkillarna börjat sätta upp plastbanden, och att de kommit fram till pelaren vid tunnelbanenedgången. Då befinner vi oss några enstaka minuter efter att piketen kommit, och troligtvis är ambulanserna på väg till Sabbatsberg när bilden tas.

Här är emellertid Christiansons bil puts väck, medan plastbandet har satts upp hela vägen in:

http://www.itdemokrati.nu/page60/fko4.png

Då är Christianson på väg till Sabbatsberg, men Ulf Karlsson är helt uppenbart kvar och fotograferar. Karlsson hade visst sett bakljusen på ambulanserna när de stack iväg, har du sagt, och så stannade han fem minuter eller tio på sin höjd. Ambulanserna kör 6-7 minuter efter skotten. Även om Ulf Karlsson stannar i tio minuter har han stuckit före 23.40. Min uppfattning är att han sticker ännu tidigare och att han därför kommit till Sabbatsberg när han själv säger att han kom dit, nämligen 23.40.

Då ser du, att tiden som du citerar från Bröderna Poutiainens bildtext, kl 23.50, är totalt påhittad och ligger allraminst 15 minuter för sent men troligtvis ännu mer. Som jag redan påvisat så kan Christianson mycket väl ha kommit till Sabbatsberg vid 23.30 i enlighet med "Rimborn-bilden".

Nu säger du att Saaben vid mordplatsen "var vit" och att det på något vis skulle förhindra att det är samma Saab på Rimborn-bilden. Men den Saaben är ju också vit, med exakt samma dekaler enligt den nya "målningen" av polisbilarna när man övergav det gamla (fina) svartvita färgschemat. Hockeyklubban var kanske fräsig på 1980-talet men är knappast någon varaktig estetisk succé.

Jag håller inte bara för fullt möjligt, utan för högst troligt, att Saaben på "Rimborn-bilden" är just Christiansons radiobil (1210). Rent förloppsmässigt verkar Christianson anlända till Sabbatsberg ungefär vid 23.30 och även Rimborn ska då rimligtvis redan ha kommit dit. Ambulanserna har enligt min tidtabell kommit dit minuten innan, alltså vid 23.29. Om jag har rätt i att det är Christianson som kommer så har vi även numret på hans bil, som syns på "Rimborn-bilden" och heter ADO294.

Vilken av de två Volvona som är Rimborns radiobil (5520) ska jag låta vara osagt, jag har inte sett någon bevisning åt endera hållet. Rimborn har jag bara sett ansiktsbilder på när han är äldre och känner inte igen den unge mannen vid LTS597. Men lång är han förvisso och då kan det ju vara Rimborn.

När det gäller Mårtens exkursion till Gamla Stan så finns så många motstridiga uppgifter, att jag tycker man måste gå väldigt försiktigt tillväga där – särskilt när det lätt kan tänkas handla om "vissa papper" som han ska hämta från föräldrarnas bostad så att de inte kommer i fel händer. Då är det kvalhemligt och det som påstås offentligt kommer inte att överensstämma med de verkliga förhållandena. Personligen tror jag att det finns fler lager i den historien, som täckts över med storyn om den knasiga taxiresan till föräldrarnas bostad.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-12-28 kl. 00:16.
Citera
2024-12-28, 04:23
Medlem
I-van-Toers avatar
Hela Palmemordet är en operation bakifrån. D v s om du ska råna en bank eller någon så måste du ha en plan att kunna försvinna utan spår. Om det inte går att säkerställa så utför man inget "dåd". Så i Palmemordets fall så behövde gärningsmannen en flytktplan, sen behövde de som ordnade dennes flyktplan att de aldrig skulle kunna spåras, sen behövde de med flyktplanen att polisen och SÄPO höll käften och sedan måste vissa aspekter, år ut och år in, sippras ner till MSM media. Typ Aschberg, Guillou, Fylking, Aro och andra idioter, åklagare och ta mig fan resten av det sjuka Sverige.

Fyra saker som är säkra i den här händelsen.

Victor Gunnarsson mördade inte Olof Palme.
Christer Pettersson mördade inte Olof Palme.
Christer Andersson mördade inte Olof Palme.
Stig Engström mördade inte Olof Palme.
Citera
2024-12-28, 04:44
Bannlyst
Helt rätt och jag ska försöka komma ut med mer detaljerad beskrivning av allt runt detta som jag vet. Giter inte att använda detta forum sitter rena skitstövlar som ständigt blockerar det jag har skrivit.
Citera
2024-12-28, 04:56
Medlem
Claes djurfeldt vet mycket. Palme ville stoppa poliser vid sovjetiskt anfall att göra motstånd. De skulle vara civila. Djurfeldts bil är lösningen tror mordvapnet gömdes i bilen
Citera
2024-12-28, 04:58
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Helt rätt och jag ska försöka komma ut med mer detaljerad beskrivning av allt runt detta som jag vet. Giter inte att använda detta forum sitter rena skitstövlar som ständigt blockerar det jag har skrivit.

En sak är säker, Robert. Du och dem du litar på har makten att ändra på opinionen i Sverige angående Palmemordet. I stort sett alla har haft fel när man valt "patsys" sen 1986. Alltså Christer Pettersson fick ett slag mot huvudet utanför akuten, av en polis. Sen dog Christer 2004. Sen hittade fittorna på Christer Andersson och nu sist Stig Engström. Alla är döda och alla var fel gärninsgsmän. ALLT ÄR FEL från mordnatten. Givetvis har det gått så lång tid att GM kanske inte lever längre, eller anstiftarna. Men om du följer mina inlägg i tråden så kommer du se att jag är mest intresserad i vem som INTE mördade Olof Palme och varför. För om man kan mörda en statsminister så kan vi spola ner demokratin i toaletten. Jag vill bara rentvå de fyra misstänkta och öppna upp utredningen igen. Vad du, Robert, har presenterat kanske kan fungera. Amen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in