Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-27, 13:38
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tycker om ChatGpt's svar här.

Sant och sant.. Men jag är så konstig av mig så jag följer konton på Bluesky som följer dom här båtarna... Och AIS spoofing är så mycket intressantare än att stänga av sändaren. Jag är fortfarande ingen båtnörd.. Men jag följer en Turk som följer båttrafiken i Bosporen och jag börjar bli less på att se på satellitbilder från Iran och UAE där båtarna omlastas. (UAE är intressanta här, dom har hur mycket egen olja som helst. Men den Ryska oljan är billigare, så varför inte köpa den och exportera den vidare..)

ChatGPT sammanfattar mera i frågan och med tyngdpunkt på UAE.
Markera ett par stycken som jag finner lite mer intressanta.

Citat:
Förenade Arabemiraten (UAE) har spelat en viktig roll i den globala handeln och logistikbranschen, inklusive vissa kopplingar till ryska oljeexporter och den så kallade skuggflottan. UAE har en strategisk geografisk position vid Persiska viken och fungerar som en viktig transitpunkt för internationell handel. Här är några aspekter av UAE:s roll i sammanhanget:

1. Neutralitet och affärsintressen
• UAE har försökt upprätthålla en neutral hållning gentemot konflikten mellan Ryssland och Ukraina. Trots att landet har starka relationer med västländer fortsätter det även att bedriva handel med Ryssland.
• UAE är en attraktiv destination för företag och individer som söker alternativa marknader eller vägar för handel på grund av landets flexibla affärsregler och skatteförmåner.

2. Skeppshandel och registrering
• UAE har blivit en av de platser där äldre tankfartyg säljs och omregistreras, ibland för att användas av skuggflottan.
• Några fartyg som deltar i handel med rysk olja är registrerade under bekvämlighetsflagg i UAE, vilket kan hjälpa till att dölja deras verksamhet.

3. Dubai som finansiellt centrum
• Dubai har lockat ryska företag och kapital sedan invasionen av Ukraina. Många ryska affärsmän och investerare har flyttat till Dubai för att undvika sanktioner och hitta nya affärsmöjligheter.
• UAE:s banker är ibland under internationell granskning för att säkerställa att de inte bryter mot sanktionerna genom att hantera ryska transaktioner.

4. Handel med rysk olja
• UAE har importerat och återexporterat rysk olja, inklusive produkter som är omdirigerade för att undvika västerländska sanktioner.
• Fartyg som används i denna handel kan ibland använda UAE som omlastningspunkt, särskilt via hamnar som Fujairah, en av världens största bunkringshubbar.

5. Internationell kritik
• Västerländska länder har uttryckt oro över UAE:s roll som en möjlig plattform för att kringgå sanktioner. Dock har UAE betonat att de följer internationella regelverk och sanktioner.

Slutsats

UAE spelar en komplex roll i den globala handeln, särskilt i en tid då internationella sanktioner skapar alternativa handelsvägar. Deras strategiska hamnar och finansiella styrka gör landet till en viktig aktör, men också till ett potentiellt mål för internationell kritik och granskning.

Tyvärr är demokrati ett hinder för snabba åtgärder.
Men det finns nog en ände på detta också.
Citera
2024-12-27, 13:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Så det blev nedskjutet.

https://bsky.app/profile/rvps2001.bsky.social/post/3lebyjnsc6223
Citat:
Azerbaijan Airlines, the carrier of the passenger jet that crashed in Kazakhstan on Christmas Day, said preliminary investigations have found the disaster occurred “as a result of physical and technical external interference,” acc. to Azerbaijan’s news agency AZERTAC.
Citera
2024-12-27, 13:41
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Men det är väl inte konstigt.
Ryssland rapporterar ju hela tiden om att allt är nedskjutet.
Vi ser ammunitionslager som exploderar eller flygfält och plan.
Men i övrigt är ju allt nedskjutet. Eller menar du att ryssarna ljuger eller döljer något?
Han menar nog att ukrainarna beter sig som människor, ryssarna som djur. Trots att det är ryssarna som är angriparna så attackerar ukrainarna enbart militära mål inne i Ryssland. Trots att ryssarna våldtar, torterar och avrättar krigsfångar så behandlar ukrainarna sina krigsfångar med värdighet. Trots att ryssarna konstant siktar på skolor, civil infrastruktur och sjukhus så gör ukrainarna inte samma sak. Det finns en god sida och det finns en ond sida. Den som inte ser det är blind.
Citera
2024-12-27, 13:41
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Från det fetade. Det kan finnas regler som medger att vi kan stoppa fartygen att färdas in i Nato-lake (Östersjön) och lasta olja i Ryssland. Men låt oss sedan se på sedvänja, varken Sverige eller Danmark kommer göra det. Det är samma tjafs som med dom tillvaratagna tillgångarna i välfärdsfonden och Holländarna.. Belgarna? (Vill jag minnas)

Det finns säkert regler som gör att vi kan göra det. Men jag tror inte vi kommer göra det, för vi är inga svin som Ryssar är.

Indien går säkert att klämma åt. Men nu verkar det bli sanktioner mot Kanada och Europa på grund utav Trumpen och Maga-rörelsen. *djup suck*

Amerikaner De är som jag beklagat mig tidigare över ganska historielösa samt direkt vårdslösa med sina allierade och vänner vilket ganska många tidigare allierade kan vittna om . Väljer Trump den vägen kommer Europa att välja sin egen väg . Svårare än så är det inte .
Citera
2024-12-27, 13:43
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ja det bekräftar vad de flesta redan konstaterat. Ryssar är fan inte kompatibla med civiliserade människor.

Ja men nu är den afrikanska kloakråttan inte civilserad efter allt simmande i ryskt kloakvatten. Den grava psykiska störningen är uppenbar när man försöker lägga skulden för ryssarnas terrorbombande av sjukinrättningar på Ukraina och WHO. Bara senaste två veckorna finns videobevis på hur ryssen terrorbombat klinik i Zaporizhzhia och sjukhus i Kherson. Terrorbeskjutningen med missil av barncancersjukhuset i Kiev är noga dokumenterad. Självklart måste detta ifrågasättas av mänskliga avfallet som tramsar i tråden. Är man är helt störd i huvudet så är det självfallet Ukrainas och WHOs fel att ryssarna terrorbombat 2000 sjukvårdinrättningar i Ukraina.

Samtidigt som mänskliga avfallet shitpostar i tråden kommer vice ordförande i rysslands säkerhetsråd med nya hot.

Europe must be punished by all means available to us: political, economic and all kinds of hybrid means. And that is why it is necessary to help any destructive processes in Europe.

https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lebmvlpfas2m
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-12-27 kl. 13:58.
Citera
2024-12-27, 13:45
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Någon som har bra information om vad som pågår i Chasiv Yar?
Händer tydligen något där.
Citera
2024-12-27, 13:47
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
ChatGPT sammanfattar mera i frågan och med tyngdpunkt på UAE.
Markera ett par stycken som jag finner lite mer intressanta.
.

UAE:s banker är ibland under internationell granskning för att säkerställa att de inte bryter mot sanktionerna genom att hantera ryska transaktioner.

Här har dock UAE skött sig en smula, vad jag läser om ekonomi och Ryssland. Bankerna i UAE har ökat clearingperioden till vad är det nu 14 dagar för Ryssar? Och på så sätt jävlats med Ryssarna. Så där sköter UAE sig.

Dom kan sluta handla med Ryssar, dom kan sluta lasta om olja.. Men vad fan, babysteg. Jag tar det jag får.
Citera
2024-12-27, 13:48
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Han menar nog att ukrainarna beter sig som människor, ryssarna som djur. Trots att det är ryssarna som är angriparna så attackerar ukrainarna enbart militära mål inne i Ryssland. Trots att ryssarna våldtar, torterar och avrättar krigsfångar så behandlar ukrainarna sina krigsfångar med värdighet. Trots att ryssarna konstant siktar på skolor, civil infrastruktur och sjukhus så gör ukrainarna inte samma sak. Det finns en god sida och det finns en ond sida. Den som inte ser det är blind.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ryssen skapar nya sanktioner och ett växande hat från väst mot sig själva, konstigt.
Dom kapar elkablar och datakablar som inte verkar behövas och spränger Nordstream2 samma dag som Baltic Pipe invigs.

Tonyo gör en tolkning av ditt inlägg.
Har han rätt?
Du menar vad han tolkar.
Citera
2024-12-27, 13:50
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Beslagtogs fartyget?
Är det förverkat?

Inte än. Snack pågår för tillfället.
Polisen har inlett förhör med besättningen på lastfartyget Eagle S, som misstänks ha skadat sin vajer i Finska viken. Chefen för utredningen, kriminalkommissarie Sami Paila, berättar för Ilta-Sanomat att det finns över 20 besättningsmedlemmar ombord. De är georgiska och indiska medborgare. Enligt Paila är flera av dem misstänkta för brott, men deras roll kan förändras i takt med att utredningen framskrider. De brott som utreds är för närvarande grov sabotage och grov sanktionsbrott.
[...]
Det är fortfarande oklart vad som kommer att hända med fartyget. Den har inte konfiskerats, åtminstone inte för tillfället.
- Vi planerar flera olika scenarier och olika typer av alternativ, säger Paila.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010928892.html

Observera att denna skrotbalja ska ha varit på väg till Haishenwai (Vladivostok) från (de facto svenska staden) Petrograd.
Citera
2024-12-27, 13:54
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ända sen detta började, har jag väntat på en uppgift i pressen men det skriver man inte om : Besättningen på Eagle S, varifrån kommer de..och vilken nationalitet har skepparen ?

Indier och georgier enligt finsk media. Se även inlägget ovan din.
Citera
2024-12-27, 13:56
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Dessutom har Ukraina inte en enda anmärkning eller en enda incident emot sig vad gäller ryssar och Ryssland. Låt det sjunka in, efter över 1000 dagars krig och ännu inte en enda anmärkning eller inrapporterad felaktighet av Ukraina. Helt tydligt ett krig av den onda ryssen mot dom goda.
Utmärkt jobb av WHO.

https://extranet.who.int/ssa/LeftMenu/PublicReportList.aspx?start=2022-01-01&end=2024-12-27&countryList=229&typeList=0

Jag ska hjälpa dig. Din läs och tolkningsförmåga verkar vara begränsad eller rent av ensidig.
Rubriken på det du länkar till: SURVEILLANCE SYSTEM FOR ATTACKS ON HEALTH CARE (SSA)

Du länkar alltså till en organisation som övervakar attacker mot hälsosjukvården.
Något som klingar till i ekot mellan dina öron?

Har Ukraina attackerat någon sjukvårdsinrättning?
Det har du väl kollat upp, eller?
Eller nej. Du begrep troligen inte vad du länkade till.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2024-12-27 kl. 14:10.
Citera
2024-12-27, 14:07
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
På en skala 1 till 10, hur störda är ryssarna egentligen? Jag ger ryssarna en stark 11:a på den tiogradiga skalan.

Ryssarnas "julvideo" för att få ryska folket i "julstämning". Rysk luftvärn-personal tillsammans med frostgubben skjuter ner Sankt Nicolaus (jultomten) som precis ska landa med sin släde full med julklappar till ryska folket.

Grav psykisk störning de luxe.

After Russia shot down an Azerbaijani airliner, Russian propagandists released a video of Santa being shot down, with Ded Moroz (Russian 'Santa') declaring "We don't need anything foreign."

The only language Russia speaks is violence.

https://bsky.app/profile/united24media.com/post/3lebxypc64g2n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in