2024-12-27, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja om hindret är tillräckligt nära betraktaren och tornet tillräckligt långt bort så borde det kunna det men då pratar vi om avstånd hundratals gånger längre bort än t ex Turning Torso. På dessa bilder finns inga andra hinder än Jordens kurvatur som skulle kunna få tornet att försvinna.

Det är snarare så att hindret ska vara tillräckligt långt bort så synlinjen är i princip i linje med underlaget. Se återigen: 2B: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSd-F8mqmqh3FguGj2JrrGfJPXpBlF6WrWUBA&usqp=CAU

Då kommer det hindret att skymma allt längre bort som upplevs mindre än hindret pga avståndet.
Citera
2024-12-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det är ingen som påstått att vinkeln blir noll eller negativ, det är du som hittar på.

När objektet är tillräckligt långt bort så kommer synlinjen att plana ut så pass mycket (nära noll) att det kommer uppstå en punkt vid ett hinder (ex en våg) där allt längre bort än den punkten, kommer försvinna bakom den punken när de objekten upplevs som mindre än den vågen där punkten är.
Vinkeln blir nära noll, men aldrig helt noll. På en plan yta kan den 2 cm höga papperstussen omöjligen dölja ett 10 cm högt glas när betraktaren/kameran befinner sig på 2 cm höjd.

Citat:
2 cm ihopknycklat papper, glaset 10 cm och kamerahöjden 2 cm och ca 15 meter mellan varje "station"
Citat:
Jag har redan gjort det, och pappret täckte hela glaset.
Rita en egen skiss på det här exemplet och visa hur pappret täcker hela glaset i exakt den uppsättningen.
Citera
2024-12-27, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Vinkeln blir nära noll, men aldrig helt noll. På en plan yta kan den 2 cm höga papperstussen omöjligen dölja ett 10 cm högt glas när betraktaren/kameran befinner sig på 2 cm höjd.

Rita en egen skiss på det här exemplet och visa hur pappret täcker hela glaset i exakt den uppsättningen.

Har du ens utfört experimentet?

Du kan annars gå ut och ställa dig i samma riktning som ett två meter högt träd och ett hus på fem meter som är ännu längre bort. Vid rätt avstånd kommer trädet ganska omgående skymma det större huset.

Backar man från ett hus på fem meter så krymper den upplevda storleken på huset väldigt snabbt, så det är inte så svårt att förstå att ett litet hinder kan skymma ett betydligt större objekt.
Citera
2024-12-27, 12:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är snarare så att hindret ska vara tillräckligt långt bort så synlinjen är i princip i linje med underlaget. Se återigen: 2B: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSd-F8mqmqh3FguGj2JrrGfJPXpBlF6WrWUBA&usqp=CAU

Då kommer det hindret att skymma allt längre bort som upplevs mindre än hindret pga avståndet.
Hindret skymmer ju mindre och mindre desto längre bort det är. Hindret måste vara nära medan objektet måste ligga extremt långt bort.
Ointressant för jordens form eftersom inga vågor kan skymma så mycket av Turning Torso som på bilderna.
Citera
2024-12-27, 12:54
Avslutad
Citat:
Hindret skymmer ju mindre och mindre desto längre bort det är. Hindret måste vara nära medan objektet måste ligga extremt långt bort.
Ointressant för jordens form eftersom inga vågor kan skymma så mycket av Turning Torso som på bilderna.

Eftersom hindret befinner sig på samma punkt/avstånd hela tiden utifrån utplaningen, så förändras inte hindrets upplevda storlek, så när objektet/tornet kommit tillräckligt långt ifrån hindret så upplevs objektet tillslut som mindre än hindret.
Citera
2024-12-27, 13:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Nu har jag hittat tumstocken och gjort ett försök. Alla avståndsmått är i enheten centimeter.
På köksbordet här hemma riggade jag upp telefonen med kameralinsens centrum 1,6 cm upp från bordsytan. Jag stöttade upp bakom telefonen med en vinkelhake så att telefonen står i 90 graders vinkel mot bordet.
I andra ändan av bordet ställde jag en 24 cm hög tomte. Avståndet mellan linsen och tomten är 210 cm.
Som hinder använde jag korken från en kaviartub, 1,4 cm hög.
För att inte rubba kameralinsen när jag tar bilder hade jag en fjärravtryckare.

Jag placerade kaviarkorken på olika avstånd från tomten och tog bilder. De enda tillfällen som korken i viss mån dolde tomten var när korken befann sig väldigt nära linsen. Då skymdes nedre delen av tomten, men övre delen var fortfarande synlig.
Korkens övre kant var ju då endast 0,2 cm lägre än linsens centrum.

Däremot när jag använde ett 6,7 cm högt lypsylstift kunde tomten döljas när stiftet stod reltivt nära linsen. Men ju närmare tomten jag placerade stiftet, desto mer av tomten kunde kameran "se".

Vad gör jag för fel?
Citera
2024-12-27, 13:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Eftersom hindret befinner sig på samma punkt/avstånd hela tiden utifrån utplaningen, så förändras inte hindrets upplevda storlek, så när objektet/tornet kommit tillräckligt långt ifrån hindret så upplevs objektet tillslut som mindre än hindret.
Jo fast var finns hindret mellan Danmark och Sverige som skulle kunna dölja så många våningar som det gör om det inte finns någon kurvatur.
Att tro att vågorna på Öresund skulle kunna göra detta blir bara löjligt.
Det kan knappast vara något annat än kurvaturen här.
Citera
2024-12-27, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Nu har jag hittat tumstocken och gjort ett försök. Alla avståndsmått är i enheten centimeter.
På köksbordet här hemma riggade jag upp telefonen med kameralinsens centrum 1,6 cm upp från bordsytan. Jag stöttade upp bakom telefonen med en vinkelhake så att telefonen står i 90 graders vinkel mot bordet.
I andra ändan av bordet ställde jag en 24 cm hög tomte. Avståndet mellan linsen och tomten är 210 cm.
Som hinder använde jag korken från en kaviartub, 1,4 cm hög.
För att inte rubba kameralinsen när jag tar bilder hade jag en fjärravtryckare.

Jag placerade kaviarkorken på olika avstånd från tomten och tog bilder. De enda tillfällen som korken i viss mån dolde tomten var när korken befann sig väldigt nära linsen. Då skymdes nedre delen av tomten, men övre delen var fortfarande synlig.
Korkens övre kant var ju då endast 0,2 cm lägre än linsens centrum.

Däremot när jag använde ett 6,7 cm högt lypsylstift kunde tomten döljas när stiftet stod reltivt nära linsen. Men ju närmare tomten jag placerade stiftet, desto mer av tomten kunde kameran "se".

Vad gör jag för fel?

Vad du gör för fel är väldigt enkelt att besvara.

Du använder dig av för korta avstånd helt enkelt utifrån måtten på objekten. Avståndet mellan linsen och hindret måste vara så pass lång att utplaningen sker och avståndet mellan hindret och tomten måste vara så pass långt att tomten börjar upplevas som i samma storlek som hindret.

Det är bara för dig att installera din prylar på golvet och göra om det.
Citera
2024-12-27, 13:15
Avslutad
Citat:
Jo fast var finns hindret mellan Danmark och Sverige som skulle kunna dölja så många våningar som det gör om det inte finns någon kurvatur.
Att tro att vågorna på Öresund skulle kunna göra detta blir bara löjligt.
Det kan knappast vara något annat än kurvaturen här.

Det handlar återigen så enkelt som att avståndet till tornet. Håller du upp en linjal mot tornet och mäter det till 0.5mm, så är det väl inte så konstigt att det kan skymmas av en våg som upplevs som större pga att den är närmre.
Citera
2024-12-27, 13:27
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Vad du gör för fel är väldigt enkelt att besvara.

Du använder dig av för korta avstånd helt enkelt utifrån måtten på objekten. Avståndet mellan linsen och hindret måste vara så pass lång att utplaningen sker och avståndet mellan hindret och tomten måste vara så pass långt att tomten börjar upplevas som i samma storlek som hindret.

Det är bara för dig att installera din prylar på golvet och göra om det.
Vill du hjälpa mig att räkna ut hur långt från linsen tomten måste placeras för att det du beskriver ska inträffa?
Det måste väl gå lista ut med trigonometriska beräkningar. Kaviarkorken är som sagt 1,4 cm och tomten 24 cm hög.
Vid vilket avstånd blir tomten skenbart lika hög som korken?
Citera
2024-12-27, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vill du hjälpa mig att räkna ut hur långt från linsen tomten måste placeras för att det du beskriver ska inträffa?
Det måste väl gå lista ut med trigonometriska beräkningar. Kaviarkorken är som sagt 1,4 cm och tomten 24 cm hög.
Vid vilket avstånd blir tomten skenbart lika hög som korken?

Vad var det du inte förstod? Placera objekten så att tomten upplevs som lika stora som hindret, vad är det svåra?
Citera
2024-12-27, 13:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Vad var det du inte förstod? Placera objekten så att tomten upplevs som lika stora som hindret, vad är det svåra?
Jag tror inte att jag har tillräckligt stor golvyta.
Om du hjälper mig att lista ut hur stort avståndet måste vara kan jag kanske göra om det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in