Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Det är snarare så att hindret ska vara tillräckligt långt bort så synlinjen är i princip i linje med underlaget. Se återigen: 2B:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSd-F8mqmqh3FguGj2JrrGfJPXpBlF6WrWUBA&usqp=CAU
Då kommer det hindret att skymma allt längre bort som upplevs mindre än hindret pga avståndet.
Nu har jag hittat tumstocken och gjort ett försök. Alla avståndsmått är i enheten centimeter.
På köksbordet här hemma riggade jag upp telefonen med kameralinsens centrum 1,6 cm upp från bordsytan. Jag stöttade upp bakom telefonen med en vinkelhake så att telefonen står i 90 graders vinkel mot bordet.
I andra ändan av bordet ställde jag en 24 cm hög tomte. Avståndet mellan linsen och tomten är 210 cm.
Som hinder använde jag korken från en kaviartub, 1,4 cm hög.
För att inte rubba kameralinsen när jag tar bilder hade jag en fjärravtryckare.
Jag placerade kaviarkorken på olika avstånd från tomten och tog bilder. De enda tillfällen som korken i viss mån dolde tomten var när korken befann sig väldigt nära linsen. Då skymdes nedre delen av tomten, men övre delen var fortfarande synlig.
Korkens övre kant var ju då endast 0,2 cm lägre än linsens centrum.
Däremot när jag använde ett 6,7 cm högt lypsylstift kunde tomten döljas när stiftet stod reltivt nära linsen. Men ju närmare tomten jag placerade stiftet, desto mer av tomten kunde kameran "se".
Vad gör jag för fel?