2024-12-27, 00:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coffeez
Varför måste ni göra separat potatis samt sås? Ska inte övriga äta potatis och sås?

Vi hade i grönsaksfond i rödvinssåsen istället för kalvfond förra året. Det blev riktigt gott. Likadant potatis kan vegetarianer med äta, om ni ska göra potatisgratäng finns det också vegetarisk sådan som alla kanske kan äta.

Efterrätt är ju klassisk creme caramell gott, det kan ju alla med äta. Annars kan man göra vegansk chokladpudding med veganchocklad och vegansk grädde.

Förrätt är ju toast skagen gott. Går att göra veganskt med bland annat tångrom, rödlöd, citron, avokado, dill osv.

Tack för tipsen. Men är tångkaviar gott??

Och ni andra, visst är det irriterande med veggosar, men man får ändå respektera folks livsval. Det kommer ju inte bli samma finlir på huvudrätten dock.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-12-27 kl. 00:57.
Citera
2024-12-27, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie

Och ni andra, visst är det irriterande med veggosar, men man får ändå respektera folks livsval. Det kommer ju inte bli samma finlir på huvudrätten dock.
Jag var på ett judiskt museum och där åt vi buffé som innehöll många nya rätter. En var friterad blomkål som var bra mycket godare än jag kunde föreställa mig. Gjorde det lite annorlunda hemma genom att panera blomkålen men en panering där sjögräs ingick för att förstärka fisksmaken. Sen kan du servera samma såser till och kanske tångkaviar.

När jag ska laga veganskt eller vegetariskt så vänder jag mig till kulturer som inte konstrar till det.

Vänder mig ofta till Zeina men även hon lyckas konstra till det med halv/helfabrikat ibland.

https://zeinaskitchen.se/friterad-blomkal-med-libanesisk-tahinisas/
Citera
2024-12-27, 02:45
Medlem
makuhiras avatar
Om man har tångkaviar i någon röra eller till chips o gräddfil så smakar det som standard rom som köps på Ica.

Du skulle kunna göra en schnitzel på rotselleri. Då kan du koka skivor i förväg och panera för att sedan bara steka vid middagen.
Citera
2024-12-27, 03:02
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vegetarianism ska inte förväxlas med matallergi. Allergikern kan inte äta en specifik produkt eftersom hen blir sjuk då. Vegetarianen/veganen VÄLJER att inte äta specifik mat. Det är inte samma sak. Man behöver därför inte ta hänsyn till vegetarianen på samma sätt. Denne får helt enkelt fixa sitt eget käk att ha med i en plastlåda. Att värden ska stå och göra dubbla rätter för att en gäst VÄLJER att konstra med maten är inget man kan ta för givet.

Sedan kan man givetvis invända att det handlar om respekt för andras övertygelse, men respekt går åt båda håll. Isåfall kunde vegetarianen äta åtminstone lite kött vid detta enda tillfälle av respekt för värden och för att ha blivit inbjuden. Eller, som sagt, ha med sig sin egen mat.

Jag skulle aldrig stå och göra dubbla huvudrätter för att en i sällskapet ska leka märkvärdig. Då är det bättre att inte bjuda hen alls.

Nej, det behöver inte alls vara något märkvärdigt med den risotton. Kom ihåg att det här är en eftergift för att den här enskilde individen väljer att inte äta vad resten av sällskapet äter pga inbillning. Hen ska vara glad att värden alls gör sig besvär med att laga dubbla rätter. Att ha krav på att utbytesrätten ska hålla en viss standard pga att det är nyår är att förolämpa TS ovanpå dietkravet.
Word! Jag håller sällan med dig i något du skriver men här har du helt rätt! Skulle aldrig idas stå och laga två huvudrätter för att någon "väljer att den inte vill äta vissa saker" Allergier det har jag överseende med och kan anstränga mig, men inte veganism, de får äta sallad eller ta med eget.
Citera
2024-12-27, 03:16
Medlem
Smygknullarns avatar
Bästa jag kan komma på är att slänga fram en kungmussling, påminner vegetarianen om den dase, som hon säkert normalt inte har några problem att snaska.
Citera
2024-12-27, 03:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Jag var på ett judiskt museum och där åt vi buffé som innehöll många nya rätter. En var friterad blomkål som var bra mycket godare än jag kunde föreställa mig. Gjorde det lite annorlunda hemma genom att panera blomkålen men en panering där sjögräs ingick för att förstärka fisksmaken. Sen kan du servera samma såser till och kanske tångkaviar.

När jag ska laga veganskt eller vegetariskt så vänder jag mig till kulturer som inte konstrar till det.

Vänder mig ofta till Zeina men även hon lyckas konstra till det med halv/helfabrikat ibland.

https://zeinaskitchen.se/friterad-blomkal-med-libanesisk-tahinisas/
Jättebra tips. Jag tror jag ska göra det - panerad friterad blomkål, till förrätten. Jag har en kaffekvarn här hemma som används till t ex torkad svamp med bravur. Skulle kunna tänka mig att den gör pulver av ett ark nori (sushi-wrapper av sjögräs) som jag sen kan krydda paneringen med.
Citera
2024-12-27, 04:54
Medlem
AkeTheSnakes avatar
Vet inte om veggon äter ägg? ☺️
Går säkert bra att annars bara smälta ost och lite smör över blomkålen.
Hursomhelst, se till att hetsa veggot hela tiden med att - Oj! Det är bäst du äter upp innan käket vissnar! ☝️😆

https://www.lchfarkivet.se/recept/pizza-blomkalsbotten/
Citera
2024-12-27, 06:39
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Tack jag tror det kommer gå att ordna, vegetarianen är van vid att fixa egen mat.

Har du smakat Tångcaviar? Är det ens gott? Rek/rek. Ej?
IMO fungerar tångcaviar lika bra som andra sorters caviar som går att köpa på burk från Abba. Brukar köra med den när det rycker i snålnerven, främst då i skagenröror osv.

Brukar köpa finsk eller amerikansk löjrom om jag gör toast, dessa smakar exakt likadant som Kalix-varianten.
Citera
2024-12-27, 06:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
IMO fungerar tångcaviar lika bra som andra sorters caviar som går att köpa på burk från Abba. Brukar köra med den när det rycker i snålnerven, främst då i skagenröror osv.

Brukar köpa finsk eller amerikansk löjrom om jag gör toast, dessa smakar exakt likadant som Kalix-varianten.
Mja, nja. Finsk går säkert an, men amerikansk och Kalix-löjrom är som om de inte vore på samma planet.
Tack för info om tångcavven!
Citera
2024-12-27, 06:43
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Mja, nja. Finsk går säkert an, men amerikansk och Kalix-löjrom är som om de inte vore på samma planet.
Tack för info om tångcavven!
Skumt, köpt 500g-varianter från Martin och Servera, det var verkligen ingen skillnad. Men alla är vi olika
Citera
2024-12-27, 07:23
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:

Tångcaviar är totalt oätligt. Köp inte det. Jag hade nog stekt lite goda grönsaker istället, färsk sparris och zucchini kanske? Äter personen ost så hade jag satsat på några goda ostar med mycket smak. Det är ju sältan du vill åt så kanske någon parmesan i tunna skivor på bädden av sallad kan vara gott? Och ringla lite balsamicosås över.
Citera
2024-12-27, 07:54
Medlem
Citat:
Snälla ge mig tips på vad vi kan servera till vegetarianen på nyår. Vi ska äta hummerstjärtar på en bädd av sallad, avocado och lite citron med tillbehör som man duttar på själv, som tabasco, balsamico eller Rhode Island dressing. Eventuellt toppat med regnbågsrom.

Vad fan ska veggon äta? Tångcaviar?

Veggon har också sagt att denne kan äta vegobiff när vi äter kött-huvudrätt. Men då måste man ordna separat potatis och sås till denne. Hur fan gör man det gott?
Problemet för dig uppstår bara om veganen lagar till kött till dig ifall du besöker denne. Om inte. Servera en morot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in