2024-12-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Ja, det tror jag vi har. Problemet ligger i att det enligt dig är hittepå, eftersom det går emot vad du tror är anledningen till horisonten. Återigen är du helt omöjlig att resonera med. Varför?

Är jag omöjlig att resonera med? Det enda jag säger är om jorden är platt så har vi massor med empiri på hur horisonter uppstår över platta ytor.

Citat:
Vilken erfarenhet menar du att vi har när det kommer till förklaringar till hur horisonter bildas på platta ytor...

Om jorden är platt så baseras all erfarenhet på platta ytor.
Citera
2024-12-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om jorden är platt så baseras all erfarenhet på platta ytor.

Fast du har ju valt att säga att horisonten är ett resultat av att jorden är en boll. Ingenstans genom livet har du utforskat ämnet "horisonter på platta ytor".

Jag kan inte för mig liv förstå hur du kan tro dig ha någon sorts auktoritet i frågan?
Citera
2024-12-26, 23:50
Medlem
Citat:
Fast du har ju valt att säga att horisonten är ett resultat av att jorden är en boll. Ingenstans genom livet har du utforskat ämnet "horisonter på platta ytor".

Jag kan inte för mig liv förstå hur du kan tro dig ha någon sorts auktoritet i frågan?

Jag och alla i hela världen har utforskat horisonter över ytor oavsett om ytan under siktlinjen är platt, hackig eller bollig.

Citat:
F

Så du känner att ingen tar dig på allvar när du påstår att jorden är platt? Och tycker det är taskigt och orättvist?

För övrigt är det inte bara jag som är auktoriteten, jag är bara talesperson för alla som förstår lite mer än dig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-12-26 kl. 23:58.
Citera
2024-12-27, 00:05
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Finns det någon som utforskat ämnet "Horisonter på platta ytor"?
Deras forskningsresultat skulle vara mycket intressant att ta del av.
Citera
2024-12-27, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Finns det någon som utforskat ämnet "Horisonter på platta ytor"?
Deras forskningsresultat skulle vara mycket intressant att ta del av.

Jag håller helt med dig. Det vore intressant.
Citera
2024-12-27, 00:13
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag håller helt med dig. Det vore intressant.
Du har alltså inte heller sett något om att någon forskat i det ämnet.
Kanske för att ingen varit dum nog att ge sig på ett ämne som inte finns.
Citera
2024-12-27, 00:54
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
När du påstår att anledningen till varför Antarktis är hårt bevakat inte beror på några hemligheter, så kliver du rakt ner i skiten du ber andra akta sig för. Hade anledningen till bevakningen berott på hemligheter så hade det såklart inte yppats något om det överhuvudtaget. Så vad som döljs bakom bevakningen och anledningen till det vet såklart bara de högst inblandade. Att Antarktis är viktigt ur forskningssynpunkt råder det inget tvivel om och det är ju favoritresmålet numera för att "bevisa" att jorden är rund.

Här är ett utdrag som berättar lite kring pågående om hans upptäckter:

Vad gäller skepsismen mot hans färd över Nordpolen som i själva verket möjligtvis var över Svalbard, förändrar ju inte saken att han var en sann upptäcktsman som ändå skildrat sina upptäckter väl, även om han misstog sig geografiskt 1926 i sin första polarresa. Hans iver att utforska polerna kan ju ha att göra med hur hans teorier gick om huruvida jorden är sfärisk eller inte.

Och precis som du skriver så behöver man ju inte krydda hans CV direkt, så frågan är vem som skulle tjänat på att lyfta fram detta med nytt land och högre civilisationer om det inte fanns någon uns sanning alls. Förmodligen såg han betydlig mer av världen än vad vi kommer få reda på.

Det enda sättet att få reda på något är ju att åka dit och utforska, men som sagts tidigare så är det omöjligt pga den strikt militära bevakningen som bestämmer vem och var man får röra sig i Antarktis, och likadant gäller resor till rymden för att se om jorden är platt eller sfärisk. Att faktiskt även få utforska Antarktis och Nordpolen är ju en del i att kunna kartlägga hur världen egentligen ser ut, och då blir det ju märkligt när det endast är några få utvalda som tillåts göra det.

Den gode Byrd dog som sagt året efter sista expeditionen till Antarktis och det var säkert ingen tillfällighet, han visste nog för mycket. Och det mest relevanta för att förstå livet och universum så behöver man inte låtsas-åka till månen eller zooma in stjärnor, det räcker nog gott och väl att utforska historien utifrån andra aspekter och utforska jorden som inte är utforskat på långa vägar.

Antarktis är reglerat genom ett internationellt fördrag för att skydda miljön och möjliggöra forskning. Det handlar inte om att dölja något. Forskarna där jobbar öppet, och det finns inga bevis för konspirationer.

Admiral Byrd gjorde betydelsefulla upptäckter, men teorierna om "högre civilisationer" är påhitt. Hans rapporter visar inget sådant. Han dog av naturliga orsaker året efter sin sista expedition, inget mystiskt.

Jordens form är inte en fråga. Den är bevisad med allt från satellitbilder till fysik och observationer. Att resa till Antarktis är möjligt, men kräver planering och resurser, inget mer än så.

Förstår dock att med ditt intellekt är det för svårt att förstå så att du måste hitta på en värld där du kan fungera normalt i. Inget att skämmas över, det gör många som inte mår psykiskt bra så du är inte ensam om det fenomenet. Men att påstå du har information som ingen annan har är bara genomkorkat då vem som helst kan söka tillstånd att resa dit och till i stort sett vilken plats som helst dessutom. Men du skulle inte klara dig ens 5 minuter i det klimatet och skulle således garanterat inte få tillstånd.
Citera
2024-12-27, 01:07
Medlem
ConspiracyHunters avatar
Citat:

Brukar du undersöka saker som är motbevisade i flera hundratals år?
Brukar som som lite fredagsmys sätt dig och leta förklaringar på varför delfiner inte kan flyga, för teoretiska delfiner kanske kan flyga?

Varför väljer du att leva i en fantasivärld, är det det enda stället där du känner att du kan fungera normalt och inte bli klassad som den dåre du faktiskt utmålar dig själv som?
Verkar som du måste hitta saker för att verka smartare än du är, just detta ämne är ett som får dig att verka precis så dum som du faktiskt utger dig för att vara.

Vill du igen förklara.

Dag/natt
Årstider
Varför vi på jorden kan göra 3st 90-graders svängar där sträckorna är lika långa och komma tillbaks till utgångspunkten? På en platt jord går det nämligen inte då plan geometri säger att vinkelsumman i en triangel är 180-grader medans den på jordytan kan bli 270-grader.

Förklara också varför du hela tiden säger teoretisk platt jord/yta, tror du inte ens själv på ditt barnsliga trams?
Citera
2024-12-27, 01:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyHunter
Antarktis är reglerat genom ett internationellt fördrag för att skydda miljön och möjliggöra forskning. Det handlar inte om att dölja något. Forskarna där jobbar öppet, och det finns inga bevis för konspirationer.

Admiral Byrd gjorde betydelsefulla upptäckter, men teorierna om "högre civilisationer" är påhitt. Hans rapporter visar inget sådant. Han dog av naturliga orsaker året efter sin sista expedition, inget mystiskt.

Jordens form är inte en fråga. Den är bevisad med allt från satellitbilder till fysik och observationer. Att resa till Antarktis är möjligt, men kräver planering och resurser, inget mer än så.

Förstår dock att med ditt intellekt är det för svårt att förstå så att du måste hitta på en värld där du kan fungera normalt i. Inget att skämmas över, det gör många som inte mår psykiskt bra så du är inte ensam om det fenomenet. Men att påstå du har information som ingen annan har är bara genomkorkat då vem som helst kan söka tillstånd att resa dit och till i stort sett vilken plats som helst dessutom. Men du skulle inte klara dig ens 5 minuter i det klimatet och skulle således garanterat inte få tillstånd.

Haha ja självklart är det toppstyrd militär bevakning på Antarktis för att skydda pingviner, självklart är det därför USA är där med enorm militär styrka. 😄

Och du har sett lite satellitbilder från NASA på att jorden är rund, samma NASA som bluffade om månlandningarna, de klippen och bilderna tycker du också ser tillförlitliga ut eller?

Vad gäller högre civilisationer på Antarktis så är det varken bevisat eller mobevisat, så att du sitter där bestämt och dementerar något tyder ju på att du bara häver ut dig grundlös dynga titt som tätt.

Och nej vem som helst får inte besöka vilken plats som helst på Antarktis: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antarctic_Specially_Protected_Area

Jag måste gratulera till ett inägg där du hade fel om precis allt, men det är väl lite din grej, att vara allmänt efterbliven och godtrogen.
Citera
2024-12-27, 01:17
Medlem
Citat:
Förklara också varför du hela tiden säger teoretisk platt jord/yta, tror du inte ens själv på ditt barnsliga trams?

Därför att det är det vi pratar om här. En teoretiskt platt jord.

Är du också autistisk?
Citera
2024-12-27, 01:19
Avslutad
Citat:
Brukar du undersöka saker som är motbevisade i flera hundratals år?
Brukar som som lite fredagsmys sätt dig och leta förklaringar på varför delfiner inte kan flyga, för teoretiska delfiner kanske kan flyga?

Varför väljer du att leva i en fantasivärld, är det det enda stället där du känner att du kan fungera normalt och inte bli klassad som den dåre du faktiskt utmålar dig själv som?
Verkar som du måste hitta saker för att verka smartare än du är, just detta ämne är ett som får dig att verka precis så dum som du faktiskt utger dig för att vara.

Vill du igen förklara.

Dag/natt
Årstider
Varför vi på jorden kan göra 3st 90-graders svängar där sträckorna är lika långa och komma tillbaks till utgångspunkten? På en platt jord går det nämligen inte då plan geometri säger att vinkelsumman i en triangel är 180-grader medans den på jordytan kan bli 270-grader.

Man kan besvara ditt totalt värdelösa inlägg med att det är bara att ställa sig vid havet och blicka ut mot horisonten och inse att den är spikrak i 180 grader, hade horisonten berott på att jorden varit ett klot hade såklart horisonten i 180 grader, också varit böjd eftersom den är mångdubbelt så bred som avståndet är till horisonten.

Jag ser fram emot ditt nya inlägg där du ska berätta hur dåligt jag mår och att jag söker en ny värld jag kan trivas i, bla bla.

Jag föreslår att du lämnar tråden för ingen kommer sakna din äckliga närvaro.
Citera
2024-12-27, 01:26
Medlem
Citat:
De som läser tråden har sett vad vi har skrivit, har fått mina mått, kan själv utföra experimentet
Citat:
2 cm ihopknycklat papper, glaset 10 cm och kamerahöjden 2 cm och ca 15 meter mellan varje "station"
Citat:
Jag har redan gjort det, och pappret täckte hela glaset.

1. Spänn en sytråd från kameralinsens centrum (2 cm över golvet) via papperstussens högsta punkt (2 cm över golvet) och fäst 2 cm upp på glaset.

2. Spänn en sytråd från kameralinsens centrum (2 cm över golvet) till glasets överkant (10 cm över golvet).

På en platt och horisontell yta kommer sytråd 1 löpa perfekt horisontellt från kameran, via papperstussen fram till glaset.
I förhållande till sytråd 1 kommer sytråd 2 gå uppåt med 0,15 graders vinkel.
Allt ovanför sytråd 1 är givetvis fullt synligt för kameran, både framför och bortom papperstussen.
Pappret täcker endast nedersta 2 cm av glaset resterande 8 cm är fullt synliga.

Papperstussen kommer inte täcka hela glaset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in