2024-12-26, 18:22
Medlem
Scenario:

Jag bestrider krav från KFM.
Personen överklagar till TR.

Under vilka omständigheter kan TR avvisa målet, och ifall målet avvisas, meddelas dom?

Jag antar ifall dom meddelas så syns det på Lexbase?

Vad sker om jag ” vinner ” respektive
” förlorar ” tvistemålet i TR?

Kommer jag och den andre personen med kravet att synas på Lexbase eller är det bara den som ” förlorat ” målet i TR som kommer synas eller kommer bägge synas på Lexbase oavsett vem som vinner eller förlorar det förenklade tvistemålet ?
Citera
2024-12-26, 19:25
Medlem
Det enda jag hittar när man Googlar är att förloraren i ett förenklat tvistemål syns på Lexbase?

Men om jag vinner då TR anser att kravet är ogiltigt - syns bara då han som framförde kravet från början på Lexbase (då han förlorade)?

Väldigt oklart..
Citera
2024-12-26, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Scenario:

Jag bestrider krav från KFM.
Personen överklagar till TR.

Under vilka omständigheter kan TR avvisa målet, och ifall målet avvisas, meddelas dom?

Jag antar ifall dom meddelas så syns det på Lexbase?

Vad sker om jag ” vinner ” respektive
” förlorar ” tvistemålet i TR?

Kommer jag och den andre personen med kravet att synas på Lexbase eller är det bara den som ” förlorat ” målet i TR som kommer synas eller kommer bägge synas på Lexbase oavsett vem som vinner eller förlorar det förenklade tvistemålet ?
Avvisning sker om det är fel motpart, krav på flera kärande i samförstånd, fel domstol, uppenbart oseriös stämningsansökan m.m.
Det är alltså en processuell omständighet som leder till ett domstolsbeslut (ej att förväxla med ett domslut) därför att målet inte kan behandlas i den domstolen. När ett mål avvisas meddelas ingen dom.

Om dom meddelas kommer det att synas på Lexbase oavsett utgång i målet. Jag vet det därför att jag har vunnit samtliga mina civilrättsliga processer och får tyvärr leva med att jag är uthängd på Lexbase som en kriminell.

Citat:
Det enda jag hittar när man Googlar är att förloraren i ett förenklat tvistemål syns på Lexbase?

Men om jag vinner då TR anser att kravet är ogiltigt - syns bara då han som framförde kravet från början på Lexbase (då han förlorade)?

Väldigt oklart..
Båda parter i målet kommer att synas på Lexbase. Dock inte om det är ett företag eftersom Lexbase bara behandlar privatpersoner.

Hoppas du fick svar på dina frågor.
Senast redigerad av FemKiloGuld 2024-12-26 kl. 21:19.
Citera
2024-12-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemKiloGuld
Avvisning sker om det är fel motpart, krav på flera kärande i samförstånd, fel domstol, uppenbart oseriös stämningsansökan m.m.
Det är alltså en processuell omständighet som leder till ett domstolsbeslut (ej att förväxla med ett domslut) därför att målet inte kan behandlas i den domstolen. När ett mål avvisas meddelas ingen dom.

Om dom meddelas kommer det att synas på Lexbase oavsett utgång i målet. Jag vet det därför att jag har vunnit samtliga mina civilrättsliga processer och får tyvärr leva med att jag är uthängd på Lexbase som en kriminell.

Båda parter i målet kommer att synas på Lexbase. Dock inte om det är ett företag eftersom Lexbase bara behandlar privatpersoner.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Det finns ingen möjlighet att begära sekretess från domstolen med motivering om att det kan vara integritetskränkande alternativt sabotera framtida rekryteringsprocesser vid arbetssökande?

Hur ser sannolikheten ut för att man får det sekretessbelagt mot bakgrund av den motiveringen?

Problemet är att jag är säker på att jag lär vinna ifall det blir ett förenklat tvistemål men det är helt absurt att jag är mer rädd för konsekvensen ifall det dyker upp på Lexbase.

Tycker det här systemet Sverige har är extremt problematiskt.

Saken görs inte bättre genom att tvistemål inte gallras förrän på förrän efter 20 år har förflutit.
Senast redigerad av 8686 2024-12-26 kl. 21:39.
Citera
2024-12-26, 21:39
Avslutad
Citat:
Det finns ingen möjlighet att begära sekretess från domstolen med motivering om att det kan vara integritetskränkande alternativt sabotera framtida rekryteringsprocesser vid arbetssökande?

Hur ser sannolikheten ut för att man får det sekretessbelagt mot bakgrund av den motiveringen?

Problemet är att jag är säker på att jag lär vinna ifall det blir ett förenklat tvistemål men det är helt absurt att jag är mer rädd för konsekvensen ifall det dyker upp på Lexbase.

Tycker det här systemet Sverige har är extremt problematiskt.
Nej du kommer inte att kunna begära ett sekretessförordnande på en enkel fordran. Dessutom kan inte en hel dom sekretessbeläggas, utan domar är alltid offentliga. Däremot kan vissa bevis beläggas med sekretess.

Sannolikheten är alltså lika med noll.

Det borde inte spela någon roll på utgången huruvida det blir ett förenklat tvistemål eller vanligt T-mål. Enda skillnaden är att i förenklade tvistemål går handläggningen lite fortare därför att det som regel inte går till huvudförhandling.
Huruvida det kommer handläggas som ett FT eller T -mål beror på storleken på fordran eller värdet av den sak som tvisten gäller. Värdet ska då understiga ett halvt prisbasbelopp (57 300), vilket är 28 650kr, för att handläggas som FT.
Citera
2024-12-26, 21:53
Avslutad
Enda sättet för dig att slippa undan en dom är om du förlikar dig med motparten och att din motpart återkallar målet. Då kommer domstolen att genom beslut skriva av målet från den fortsatta handläggningen.

Man kan stadfästa en förlikning genom dom. Men vet tyvärr inte om detta hängs ut på Lexbase. Förvånar mig inte om så är fallet.
Citera
2024-12-26, 22:16
Medlem
Citat:
Nej du kommer inte att kunna begära ett sekretessförordnande på en enkel fordran. Dessutom kan inte en hel dom sekretessbeläggas, utan domar är alltid offentliga. Däremot kan vissa bevis beläggas med sekretess.

Sannolikheten är alltså lika med noll.

Det borde inte spela någon roll på utgången huruvida det blir ett förenklat tvistemål eller vanligt T-mål. Enda skillnaden är att i förenklade tvistemål går handläggningen lite fortare därför att det som regel inte går till huvudförhandling.
Huruvida det kommer handläggas som ett FT eller T -mål beror på storleken på fordran eller värdet av den sak som tvisten gäller. Värdet ska då understiga ett halvt prisbasbelopp (57 300), vilket är 28 650kr, för att handläggas som FT.

Det är runt 13 000.

Citat:
Enda sättet för dig att slippa undan en dom är om du förlikar dig med motparten och att din motpart återkallar målet. Då kommer domstolen att genom beslut skriva av målet från den fortsatta handläggningen.

Man kan stadfästa en förlikning genom dom. Men vet tyvärr inte om detta hängs ut på Lexbase. Förvånar mig inte om så är fallet.

Jag har försökt tala med partern ifråga flera gånger men jag blev dödshotad istället i text.. Det är inte en normal person.

Så min karriär är i praktiken över om det blir ett förenklat tvistemål i TR - oavsett utfall ?

Det finns ingen lagstiftning för nöd, att man agerar i nöd eller nåt?

Allt det här snacket om GDPR då - kan jag inte använda det som argument ?
Citera
2024-12-26, 22:35
Medlem
Citat:
Så min karriär är i praktiken över om det blir ett förenklat tvistemål i TR - oavsett utfall ?

Vad är det för karriär du har som är över iom att du deltar i en tvist?

Men du tyckte inte din karriär är värd 13000kr att rädda?
Citera
2024-12-26, 22:50
Avslutad
Citat:

så är fallet.
Citera
2024-12-26, 23:00
Medlem
Finns det verkligen ingenting annat jag kan göra rent rättsligt ?
Citera
2024-12-27, 00:06
Medlem
Citat:
Finns det verkligen ingenting annat jag kan göra rent rättsligt ?
Om det handlar om att undvika en dom, och det inte är några formella fel i stämningsansökan som gör att du kan få den avvisad, så är den enda möjligheten att få motparten att dra tillbaka sin stämningsansökan.

När det gäller tvistemål om högre belopp, som inte blir förenklade tvistemål, så är rättegångskostnaderna inte sällan ett bra sätt att nå en förlikning, men när det är förenklade tvistemål så är den ekonomiska risken att förlora inte större än att den sannolikt inte har någon effekt. Det är också en av syftena bakom förenklade tvistemål.

Så det korta svaret på din fråga (utifrån det du har beskrivit) är nej, det är sannolikt inget annat du kan göra rättsligt. Du kan såklart välja att betala den påstådda skulden även om du anser att den är felaktig, och på så sätt få motparten att dra tillbaka sin ansökan (se i sådant fall till att göra ett skriftligt avtal om detta - att din betalning är villkorad av att motparten återkallar din stämningsansökan - innan du genomför betalningen). Du får ju isåfall göra en bedömning av vad det är värt att undvika en dom.

Jag skulle också ha polisanmält dödshotet, speciellt om det går att koppla till tvisten. Av vad du beskrivit kan det nog tyvärr inte rubriceras som övergrepp i rättssak men det är fortfarande ett brott och om det gjorts i textform, som du skriver, torde bevisläget vara bra.
Senast redigerad av cjh 2024-12-27 kl. 00:09.
Citera
2024-12-27, 00:27
Medlem
Nu såg jag din andra tråd om att förhala eller undvika att bli delgiven. Jag antar att du har blivit delgiven nu då, eftersom du frågar om tips på vilka rättsliga möjligheter du har? För du kan ju, givetvis, inte agera juridiskt på en stämning som du undviker att bli delgiven…

Har du ännu inte blivit delgiven så finns ju den teoretiska möjligheten att fortsätta undvika delgivning, men om det är en privatperson tvisten är mot så är preskriptionstiden i de flesta fall 10 år så det blir en lång tid att hålla sig undan delgivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in