2024-12-25, 20:12
Avslutad
Låter märkligt att man skulle sorteras bort för att man presterar väl på begåvningstest. Jag trodde att de riktiga stjärnorna rekryterades till Tolkskolan.
Citera
2024-12-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crator
Låter märkligt att man skulle sorteras bort för att man presterar väl på begåvningstest. Jag trodde att de riktiga stjärnorna rekryterades till Tolkskolan.

Man sorteras naturligtvis inte bort för att man presterar väl på IQ-testet.
Citera
2024-12-25, 20:17
Medlem
Snuskdumriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man går efter normalbegåvad så börjar det vid 75. Jag tror dock inte mönstringen räknar i sådana poäng. De har en skala som man hamnar på som är väldigt kort, dvs trubbigt. Hamnar man långt ned finns det vissa saker man får göra, man diskas inte bara för det.

På IQ-skalan är en standardavvikelse om varsin sida av medianvärdet 100 ett spann mellan 85 och 115. Lätt förståndshandikapp börjar vid 70 varför 75 väl får anses vara tämligen onormalt.
Citera
2024-12-25, 20:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dörren
Man sorteras naturligtvis inte bort för att man presterar väl på IQ-testet.
Nä, det låter som trams. Jag är bekant med några rejält begåvade personer och de gjorde alla värnplikt.
Citera
2024-12-25, 20:37
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Eller så här: Hur högt IQ har man minst om man har gjort lumpen?

Normalbegåvad eller strax under.

Med tanke på de som var med på mönstringen och inte blev uttagna eller de som skickades hem under värnpliktens första vecka är den nog långt högre.
Glöm inte att varenda företagschef, egen företagare etc för 30 år sedan hade alla gjort värnplikt
De fysiskt och psykiskt klena idag som inte klarar något kom inte o säg att de är begåvade snarare bortklenade av sina föräldrar.
Citera
2024-12-25, 20:45
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
På min tid använde man Stanine (Standard Nine) skalan som hade 9 steg. Varje steg är en standardavvikelse högre än föregående värde. 5 är medel i befolkningen, 9 är högst och det är det 2-3% eller så som får. Polisen accepterade förut 4 vid antagning, numera är det sänkt till 3.

Under 3 passade du inte ens för att bära ammunition så då blev det handräckningstjänst.

Det kan inte stämma, det måste vara en halv standardavvikelse per siffra.

Jag hade 6 på inskrivningsprovet och är bara just över normalbegåvad. Jag har stött på otaliga med 7 på inskrivningsprovet, dessa är klart och tydligt smartare än jag, men de är inga genier. Var det en standardavvikelse per siffra skulle sjuorna vara Mensa-material hela bunten, vilket de inte är.
Citera
2024-12-25, 20:48
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
På min tid använde man Stanine (Standard Nine) skalan som hade 9 steg. Varje steg är en standardavvikelse högre än föregående värde. 5 är medel i befolkningen, 9 är högst och det är det 2-3% eller så som får. Polisen accepterade förut 4 vid antagning, numera är det sänkt till 3.

Under 3 passade du inte ens för att bära ammunition så då blev det handräckningstjänst.

Nästan rätt. Ett steg är en halv standardavvikelse. En 3:a motsvarar alltså en IQ kring 85 (givet den vanliga skalan med väntevärde på 100 och SD på 15), en 7:a 115 etc.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stanine

Till TS frågeställning: det är rätt stora frågebatterier under mönstringstestet, så skillnaden mot vad du presterade då och vad du eventuellt skulle kunna prestera senare bör vara låg (test-retest). Fick du en 5:a så ligger du kring 100. Fick du en 9:a skulle du kanske kunna passera Mensas inträdesprov (men normala människor skulle fråga sig varför).
Senast redigerad av tantalus 2024-12-25 kl. 20:52.
Citera
2024-12-25, 20:53
Medlem
zombie-nations avatar
Folk hittar på så mycket. Som man inte gör lumpen under 90 i IQ. Bevisligen gör man det, men kanske inte på en plats som kräver mycket. Självklart får även smarta göra lumpen.
Citera
2024-12-25, 20:57
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om man går efter normalbegåvad så börjar det vid 75. Jag tror dock inte mönstringen räknar i sådana poäng. De har en skala som man hamnar på som är väldigt kort, dvs trubbigt. Hamnar man långt ned finns det vissa saker man får göra, man diskas inte bara för det.
Sant. Ingen fastlagd nedre gräns. Men man kan frikallas om man allmänt sett tycks vara oduglig. Psykologen avgör.
Citera
2024-12-25, 21:00
Medlem
Storstaffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det kan inte stämma, det måste vara en halv standardavvikelse per siffra.

Jag hade 6 på inskrivningsprovet och är bara just över normalbegåvad. Jag har stött på otaliga med 7 på inskrivningsprovet, dessa är klart och tydligt smartare än jag, men de är inga genier. Var det en standardavvikelse per siffra skulle sjuorna vara Mensa-material hela bunten, vilket de inte är.

Korrekt, med undantag av ytterklasserna motsvarar varje stanine-klass en halv standardavvikelse https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=stanineskala.
Bra observation där! Skulle nog skatta dig mer än normalbegåvad!
Citera
2024-12-25, 21:15
Medlem
När jag mönstrade så fick de intelligentaste göra telegrafisttestet, dock många år sedan och jag, jag fick göra det...
Citera
2024-12-25, 21:31
Medlem
Jag fick högsta eller näst högsta på ”intelligens” testet.

Slapp göra resterande delar och blev hemskickad.

Men för att svara på din fråga. Finns nog både väldigt intelligenta och rätt hjärndöda i lumpen. Misstänker att de flesta är normalbegåvade eller strax under normalt.

Min gissning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in