2024-12-21, 21:29
Medlem
Jag har länge funderat på det här med varför vissa människor har ett starkt rättspatos för rätt och fel. Och helt enkelt inte kan släppa taget eller låta saker rinna av en när någon ex gör fel, ljuger, inte är rätt osv.

Starkt rättspatos som påverkar ens liv så kraftigt. Vad kan det vara förenligt med för diagnos som exempel?

Någon här som har ett sånt starkt rättspatos så det påverkar ens liv och relationer emellanåt?
Citera
2024-12-21, 22:08
Medlem
Vill det sig illa blir dessa människor rättshaverister, som dock inte är en erkänd diagnos. Men väldigt handikappande såklart.
Citera
2024-12-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idagidag2
Jag har länge funderat på det här med varför vissa människor har ett starkt rättspatos för rätt och fel. Och helt enkelt inte kan släppa taget eller låta saker rinna av en när någon ex gör fel, ljuger, inte är rätt osv.

Starkt rättspatos som påverkar ens liv så kraftigt. Vad kan det vara förenligt med för diagnos som exempel?

Någon här som har ett sånt starkt rättspatos så det påverkar ens liv och relationer emellanåt?

Det är vanligt att personer med autism har ett starkt rättspatos. Många med autism kan ha en stark känsla för rätt och fel, och de kan uppleva stor frustration när de ser orättvisor eller oetiskt beteende. Detta kan bero på deras tendens att följa regler och normer noggrant, vilket kan leda till en djup känsla av att vilja upprätthålla rättvisa.
Citera
2024-12-21, 23:20
Medlem
Citat:

Bland rättshaverister är människor med autism starkt överrepresenterade. Detta antagligen på grund av kombinationerna inflexibelt tänkande (rigida tankemönster), tendens att fastna i saker och svårigheter att ta nya eller andras perspektiv. Autism brukar även ofta förknippas med stark känsla för rätt och fel, svårt med lögner och ja- rättspatos. Orkar inte leta fram källor men vet att jag hört/ läst detta flera gånger.
Citera
2024-12-21, 23:38
Medlem
Citat:

Bipolaritet helt klart, de kan ha rätt men kan inte känna av hur dom ska handskas med det längs vägen så dom är så jävla omöjliga att ha att göra med. Nyanser finns inte.
Det ligger inom aktismspektrakt för övrigt.
Citera
2024-12-21, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vill det sig illa blir dessa människor rättshaverister, som dock inte är en erkänd diagnos. Men väldigt handikappande såklart.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kverulansparanoia

Citat:

Fanns en ökänd flashbackare på det här temat.

Men jag tror inte det har så mycket att göra med rättspatos egentligen, utan mer att de fastnar i saker och får tvångstankar.
Citera
2024-12-22, 08:51
Medlem
Aciess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Bland rättshaverister är människor med autism starkt överrepresenterade. Detta antagligen på grund av kombinationerna inflexibelt tänkande (rigida tankemönster), tendens att fastna i saker och svårigheter att ta nya eller andras perspektiv. Autism brukar även ofta förknippas med stark känsla för rätt och fel, svårt med lögner och ja- rättspatos. Orkar inte leta fram källor men vet att jag hört/ läst detta flera gånger.

Jag har ingen diagnos, och det du skriver stämmer till stor del på mig, men så gjorde det också med de flesta nationalister och nazister som jag har umgåtts med.

De kommunister jag har umgåtts med, de ljuger för fullt, snackar skit, speciellt om vänner. De har absolut noll koll på vad de gör är fel, de tror allt de gör är rätt, hur sjukt det än är.
Citera
2024-12-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Oh, fick ett nytt favoritord nu!
Citera
2024-12-23, 03:06
Medlem
nonameds avatar
Undrar vad man lägger militär och polis? Hmm....
Citera
2024-12-23, 03:09
Medlem
zombie-nations avatar
Autister ser framförallt inte att det finns en social stege. De förstår inte att rika människor är mer värda och att dessa t ex har rätt att mörda andra. Normala förstår detta.
Citera
2024-12-23, 03:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katitzii
Det är vanligt att personer med autism har ett starkt rättspatos. Många med autism kan ha en stark känsla för rätt och fel, och de kan uppleva stor frustration när de ser orättvisor eller oetiskt beteende. Detta kan bero på deras tendens att följa regler och normer noggrant, vilket kan leda till en djup känsla av att vilja upprätthålla rättvisa.

Det centrala hos rättshaverister är väl ändå
att de vill ha upprättelse för en eller flera upplevda men ogiltiga oförrätter?
Citera
2024-12-23, 10:11
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642

Fanns en ökänd flashbackare på det här temat.

Men jag tror inte det har så mycket att göra med rättspatos egentligen, utan mer att de fastnar i saker och får tvångstankar.
En slags ptsd. Skadad identitet. En slags utvecklingsstörning. Man har hål i sin varelse. Tomrum. Man har fastnat i offerkoftan. Fult ord. Sen försöker man ta sig ur den vid lämpliga tillfällen och kryper i den igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in