2024-12-21, 19:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansquelcas
En hittills av BBC
Jag menar en intervju med någon bekant efter dådet. Media brukar leta upp och intervjua.
Citera
2024-12-21, 19:01
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
En gång muslim alltid muslim! Terrordådet han har gjort säger väl allt! Han har mejat ner julfirande människor.

Han är troligen ingen psykiatriker heller.
Citera
2024-12-21, 19:04
Avstängd
dansquelcass avatar
Anti Terrorist Polisen griper Saudern i samband med attentatet:

https://nypost.com/2024/12/21/world-news/saudi-doctor-peddled-anti-german-anti-islam-rhetoric-for-years-before-christmas-market-attack/
Citera
2024-12-21, 19:04
Medlem
PeterJihadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nu har jag läst på om båda trosinriktningarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Salafism#Frankrike

Salafister
Salafistjihadisterna drivs av en militant radikalism och deras mål är en global islamisk stat, ett nytt kalifat. Bland företrädarna för militant islamism, salafijihadism, märks bland andra al-Qaida, Boko Haram och Islamiska Staten (IS).
Salafistiska missionärer verkar främst på internet på sociala medier för att kunna nå unga människor. Internet är förutom ett verktyg för mission även det centrala kommunikationsmediet salafister emellan. Salafister benämner ofta sin egen verksamhet som "missionerande" vilken dock uppfattas av utomstående som en systematisk indoktrinering där anhängare inpräntas uppfattningen att de tillhör en moralisk elit.[15]

Så visst är Salafister ofta terrorister. Inte alla dock, bara de som blir radikaliserade.

Enligt salafistisk lära skall icke-muslimer och muslimer segregeras där muslimer inte skall bli vän med icke-muslimer och ta avstånd ifrån icke-muslimers kultur.[7]

Men radikaliserade Salafister (Salafistjiasister) tar det ett steg längre och tycker att det ska tolkas som jihad om jag förstår det rätt.

KHWARIJ
Under modern tid brukar terroristgrupper som propagerar för takfir ibland kallas nykharijiter, till exempel Groupe Islamique Armée i Algeriet och Takfir wal-Hijra i Egypten. Även gruppen al-Qaida, ledd av Usama Bin Laden, kan ibland i arabisk media framställas som kharijiter/nykharijiter. al-Qaida själva anser sig inte vara kharijitliknande trots att de, liksom kharijiterna, anklagar andra muslimer för att vara otrogna

De mest extrema kharijiterna betraktade alla moderata muslimer som otrogna kafirer och hycklare som kunde dödas ostraffat (en sed som brukar kallas takfir).

Det här är en muslimsk sekt från slutet på 600-talet. Och ovannämda "takfir" tillämpades för länge sedan.
Vad jag tror så finns det inga andra hållningar inom Islam som går med på dessa skruvade tolkningar.

Bevara oss från Salafist Jihadister och Kharijiterna. De är inte samma men har extremt fundamentala tolkningar av koranen.
Jag har inget emot vanliga muslimer men Salafister förstår jag inte varför vi tar emot.
Det finns inget som är attraktivt för dem i Sverige alls. Allt är stick i stäv mot deras tro och levnadssätt och de kan aldrig acceptera oss heller. Även om inte alla Salafister är terrorister så förstår jag inte att de vill slå ner sina bopålar i ett samhälle de föraktar så.

Där har du fel, svenska bidrag är mycket attraktivt för dem. Annars håller jag med dig.
Citera
2024-12-21, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Det är inte bara sociala medier-poster. Han sökte asyl i Tyskland på grunderna att han var ateist, han har länge varit engagerad i sådana föreningar, till och med intervjuad i BBC i den egenskapen.
Bara för att arrangemanget går djupare betyder inte att det blir sanning.
Återigen - om motsvarande arrangemang hade funnits i Christianchurch i Nya Zeeland-fallet, Hade det tagits på allvar av ljugmedia?
Citera
2024-12-21, 19:08
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Han är troligen ingen psykiatriker heller.

Han jobbade för den tyska kriminalvården som psykiatriker.
Citera
2024-12-21, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amram
Bilen bör nog kontrolleras också kan vara en Tesla är ju känt att den kan fastna i fullgasläge vilket skulle kunna förklara den höga hastigheten.
Sedan kan ju även en vanlig bil få problem som orsakar att gasen fastnar i fullgasläge så hitta bilen o in med den för teknisk undersökning.

Sägs att det är en arabisk läkare som kör bilen så då uppstår ju frågan om var han jobbar...
privat sjukhus/statligt ??
Privatsjukhus ja då är det nog läge att kolla status o ekonomi på detta privatsjukhus.. konkursmässigt...?? finns ju då en risk att läkaren behöver få in patienter till sitt sjukhus för att styra upp ekonomin..

Eftersom läkaren arbetar inom psykiatrin, skulle han nog få många nya traumatiserade anhöriga till offren för hans illdåd.
Citera
2024-12-21, 19:09
Avslutad
Kanske blev psykatern själv påverkad av alla sjuka människor han behandla att han själv blev "smittad" av dem. Är detta möjligt?
Citera
2024-12-21, 19:09
Avstängd
dansquelcass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag menar en intervju med någon bekant efter dådet. Media brukar leta upp och intervjua.

Isåfall hans kollegor inom den tyska kriminalvården men de kommer inte att uttala sig.
Citera
2024-12-21, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
En bil har kör in i människor på en julmarknad i Magdeburg.
Oklart ännu hur många som skadats, men det finns uppgifter om 11 döda och 60 skadade på Twitter.
Föraren är gripen av polis.

Myndigheterna säger att det itne är klarlagt om det är en olycka eller en terroristattack...

https://x.com/RawsGlobal/status/1870185221401804992
En neddrogad galning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AaronBurr
Bara för att arrangemanget går djupare betyder inte att det blir sanning.
Återigen - om motsvarande arrangemang hade funnits i Christianchurch i Nya Zeeland-fallet, Hade det tagits på allvar av ljugmedia?

Ja, om det fanns 18 års historia av att han var engagerad i en viss fråga och dessutom uttryckt hot mot moskéer baserat på att han upplevde att de motarbetade honom i frågan, så hade media nämnt det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Det är inte vad folk säger som har betydelse utan vad de gör. Min teori är att psykdoktorn/mördaren inte alls är AFD-supporter. Det är bara en täckmantel. I själva verket är han en övertygad muselman och s.k. islamist. Det handlar så klart om en arab från Saudiarabien som vill mörda de otrogna. Allahu Akbar! Mördaren har tydligen också varit sur över hur saudier behandlas i Tyskland. Motivet är klart som korvspad.

Kanske en täckmantel för att få folk att inte rösta på AFD, utan fortsatt öppna gränser, så fler av hans psykologkollegor kan komma in i Tyskland och göra kaos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in