2024-12-16, 19:59
Medlem
paradispolisens avatar
Ja, när fick du/din tjej tillbaka sin mens efter förlossningen? Hade varit mysigt att ha två barn tätt, gärna 1-1,5 år mellan så nu är jag nyfiken på hur snabbt man kan få tillbaka den.

Och kan man skynda på det? Förutom att sluta amma. Hört några som inte fått mens på nästan ett år…
Senast redigerad av paradispolisen 2024-12-16 kl. 20:03.
Citera
2024-12-16, 20:17
Moderator
Maviels avatar
Nej du kan nog inte göra så mkt för att skynda på det. Amningen ger heller inte ett fullgott skydd mot graviditet så att sluta amma av den anledningen är kanske onödigt. Jag blev gravid fastän jag inte fått tillbaka min mens så det händer ju.
Citera
2024-12-16, 21:28
Medlem
Det man kan göra är väl att se till att man äter bra, är utvilad, att järnvärdet är tillbaka på normalt o.s.v., så att kroppen anser att ens näringsstatus medger ett till barn.
Citera
2024-12-16, 22:30
Medlem
paradispolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Det man kan göra är väl att se till att man äter bra, är utvilad, att järnvärdet är tillbaka på normalt o.s.v., så att kroppen anser att ens näringsstatus medger ett till barn.

Okej jag förlorade rätt mycket blod. Tror du att jag kanske kan få blodtransfusion eller gör dom inte så? Ska på uppföljning i veckan
Citera
2024-12-16, 22:30
Medlem
paradispolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nej du kan nog inte göra så mkt för att skynda på det. Amningen ger heller inte ett fullgott skydd mot graviditet så att sluta amma av den anledningen är kanske onödigt. Jag blev gravid fastän jag inte fått tillbaka min mens så det händer ju.

Jag vill ju bli gravid relativt snart igen så hoppas inte amningen är något skydd haha..

Okej vad kul för dig, grattis ❤️
Citera
2024-12-16, 23:33
Medlem
Jag fick min mens tillbaka 3-4 veckor efter förlossningen.
Citera
2024-12-17, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paradispolisen
Okej jag förlorade rätt mycket blod. Tror du att jag kanske kan få blodtransfusion eller gör dom inte så? Ska på uppföljning i veckan

Om man behöver transfusion får man nog oftast det akut- en vän till mig fick två påsar direkt i samband med förlossningen då hon hade låga värden och även blödde mycket.

Men man kan få järninjektioner eller tabletter också, det beror på dina värden.

Jag har alltid funnit det lättare och godare att äta järnrik mat än att ta tabletter, de är inte snälla mot magen. Blutsaft (säljs i hälsokosten) mår man bättre på också men det är klart dyrt i jämförelse med en karta piller.

Järnbrist gör en även väldigt trött så bara för att orka med och skona sin relation är det smart att inte gå runt med för låga värden.
Citera
2024-12-17, 14:11
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det har gått 8-10 månader varje gång.
Citera
2024-12-17, 20:33
Medlem
Incendios avatar
Tyvärr redan efter bara runt två veckor... Trots att jag ammade både mycket , ofta och länge. Det är individuellt och gör lite som det vill. Stannar mensen borta väldigt länge kan en läkare behandla det, men det handlar inte om det korta tidsperspektivet eller anledningen du talar om.
Citera
2024-12-20, 23:07
Medlem
paradispolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Tyvärr redan efter bara runt två veckor... Trots att jag ammade både mycket , ofta och länge. Det är individuellt och gör lite som det vill. Stannar mensen borta väldigt länge kan en läkare behandla det, men det handlar inte om det korta tidsperspektivet eller anledningen du talar om.

Omg bara två veckor efter? Då hade du ju typ ägglossning under förlossningen haha…
Citera
2024-12-20, 23:09
Medlem
paradispolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Om man behöver transfusion får man nog oftast det akut- en vän till mig fick två påsar direkt i samband med förlossningen då hon hade låga värden och även blödde mycket.

Men man kan få järninjektioner eller tabletter också, det beror på dina värden.

Jag har alltid funnit det lättare och godare att äta järnrik mat än att ta tabletter, de är inte snälla mot magen. Blutsaft (säljs i hälsokosten) mår man bättre på också men det är klart dyrt i jämförelse med en karta piller.

Järnbrist gör en även väldigt trött så bara för att orka med och skona sin relation är det smart att inte gå runt med för låga värden.

Okej tack älskling för så fint svar. Jag mådde inte alls bra av dom järntabletterna min barnmorska sa åt mig att äta under graviditeten så hade hoppats slippa det igen som icke-gravid men vi får väl se hur jag gör…
Citera
2024-12-20, 23:10
Medlem
paradispolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det har gått 8-10 månader varje gång.

Hur länge ammade du?❤️
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera