2024-08-11, 22:51
Medlem
Han nämner tidigt i dokumentären att han fått flera nigeriabrev tidigare och då förstått detta och lekt med avsändaren ett tag. Det gör det ännu mer sjukt att han går på skiten. Hans försvar var att just texten han fått inte gick att googla fram. Man blir mållös. Dokumentären var riktigt bra och jag lider enormt med Magnus och hans nära och kära. Bara för att man är korkad/ naiv så förtjänar man inte hamna i detta. Ni som tycker det är djupt obehagliga människor.
Citera
2024-08-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
Han var på permis. Hade träffat sin bror och bett om förlåtelse och efter det klappat ihop vid tågstationen på väg tillbaka till fängelset.

Denna pod-serie berörde mig mycket djupt och jag fällde tårar vid ratten. Hoppas hans exfru med barn finner frid.

lyssnade precis på podden på en bilresa genom europa. kan inte annat än hålla med dig. Dock tror jag inte vi får veta hela sanningen. det känns lite för dumt för en civilingenjör från kth att svälja allt med hull och hår. som folk tidigare i tråden skrivit finns det nog en hel del på den s.k gisela. Kan det varit hon som initierade hela scammen?
Citera
2024-08-12, 00:48
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det här fallet är ett bra exempel på att det är bra att vara fördomsfull.
I denna radiodokumentär upprepas flera gånger att Magnus är den mest ofördumsfulla människa de träffat. Numera lär vi oss redan som barn att det är fel och fult att ha fördomar mot människor. Men sanningen är att det vi kallar fördomar egentligen är en sund misstänksamhet som uppstår gentemot människor som är annorlunda oss, eller i situationer som är märkliga.
Utan fördomar sväljer man advokater med namn Vunga Vunga, drive by killings och annan fiktion med hull och hår.
Så sluta slå i era barn att fördomar är något fult!

Bra skrivet.

En människa utan fördomar har gett upp alla sina mänskliga försvar.
Det är ingenting fint med det eller något som ska lyftas fram mer än att beskriva galenskap och vad det kan leda till.
Det är extremt farligt att leva och tänka utan fördomar. Och jag tror faktiskt inte att många gör det, men däremot måste de bevisa för sig själva (och andra) att det är politiskt och moraliskt fel och går då väldigt långt för att utplåna och tysta sina intuitiva tankar. I dag har också allt sådant här utvecklats till ett slags krig så man går måhända längre än vad man skulle utan denna "identitet" i kroppen angående det. Eller om man kunde få prata öppet om detta egentligen okontroversiellt mänskliga inom oss.

Om man har autistiska drag är man ju också mer lättlurad överlag.
Citera
2024-08-12, 07:39
Medlem
-GGs avatar
Och varför skulle en okänd döende kärring i Afrika välja ut en svensk man för att ärva hennes förmögenhet?

Helt klart en fråga alla skulle ställa sig. Därför tror jag att det finns mycket mer bakom denna historia som inte kommit fram. Offret fanns redan på radarn hos bedragare och de visste således om hur mycket pengar han hade privat, att där fanns att ta.
Citera
2024-08-12, 09:51
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Han nämner tidigt i dokumentären att han fått flera nigeriabrev tidigare och då förstått detta och lekt med avsändaren ett tag. Det gör det ännu mer sjukt att han går på skiten. Hans försvar var att just texten han fått inte gick att googla fram. Man blir mållös. Dokumentären var riktigt bra och jag lider enormt med Magnus och hans nära och kära. Bara för att man är korkad/ naiv så förtjänar man inte hamna i detta. Ni som tycker det är djupt obehagliga människor.

Jag lider mest med Magnus granne som, i sin godhet, lånade ut 500,000 kr på falska premisser. Och alla andra han har lurat. Magnus var superkorkad och blev utsatt för bedrägeri men han kunde gett fan i att själv utsätta sin omgivning för bedrägeri, det sänker honom till samma nivå som Nigerianerna.
Citera
2024-08-12, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yogsothoth
(Man tror ju inte det är sant nästan när man lyssnar på dokumentären, men jag har personligen sett en person bli tvärblåst av nigerianska scammers, så jag vet att det finns folk som går på detta på riktigt.)

Att vissa människor går på en Nigeriascam är ingenstans förbluffande, finns alla typer. Att en till synes klipsk och robust utbildad person som jobbat med IT-säkerhet gör det, är dock något som vid en första anblick känns som en artikel från skämttidnigen En Ding-Ding-Värld från 90-talet. Det är oerhört bisarrt.
Citera
2024-09-13, 20:09
Medlem
vet man hans döds orsak? hörde nått via cluenews men fick inte veta så mycket
Citera
2024-10-10, 10:14
Medlem
darknecessitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daciansolgen
vet man hans döds orsak? hörde nått via cluenews men fick inte veta så mycket

Han hade bråck på kroppspulsådern, i dokumentären pratar man också om att han hade problem med högt blodtryck. Sen sprack aortan när han var påväg hem från permission.

Källa : https://www.tv4.se/artikel/4c0iaCb9KPlFo5WD9AZioB/miljonbedraegeriet-mot-magnus-foerlorade-allt-och-hamnade-i-faengelse
Citera
2024-12-20, 22:18
Medlem
Och han ska vara ”it-säkerhetsexpert”. Man blir så jävla mållös av naiviteten.
Citera
2025-01-02, 18:40
Medlem
Suecotes avatar
Det måste vara någon form av mental personlighetsstörning bakom ett sådant beteende. Man skulle vilja veta hur han betett sig genom livet innan den här psykosen. Det lät som att frugan hade koll på hans ekonomi, när han dumpade henne började det visst gå utför. En fråga som uppstod hos mig är vilka landsnummer han använt för att prata med alla dessa nigerianer?! Det har genomgående varit negrer han haft kontakt med, bara det...

Att dumpa frugan och modern till barnen efter 40 års äktenskap för en tysk fjälla - som det heller inte blev något med - tyder på en enorm själviskhet. "Gisela" hade kanske inget med nigerianerna att göra, hon kan ju ha kört sin egen scam. Hon ville ju inte heller ha honom när pengarna tog slut.

Förstår att barnen inte ville ta hand om honom, efter att han gett bort deras arvegods och vägrat lyssna på varningar. Han var ju över 60, men kanske var det ändå en begynnande demens? Hans beteende var ju som en skopolamindrogad, som bara lyder order.

Han hade ju förlorat en del av arvet han fick på falska investeringar, kanske var det där som det slog slint i huvudet på honom? "Gisela" var väl inte heller billig i drift...

I senare samtal med SR verkade han bara intresserad av att komma ut ur fängelset, fortfarande ingen insikt i vad han gjort.

Som någon skrev, pengarna gick ju till Afrika som han ville...
Senast redigerad av Suecote 2025-01-02 kl. 18:55.
Citera
2025-01-05, 20:18
Avslutad
Ja han måste ju ha drabbats av någon mental kollaps som gjorde att han gick på denna scam.

Bara det faktum att kontaktpersonen, den här Wunga-Wunga, har ett falskt pass, vilket Magnus får veta svart på vitt, men att han struntar i det, är bara en i raden av ofattbara ageranden från Magnus sida.

Stackars hans barn och barnbarn. De skulle ha ärvt flera miljoner men nu blir det väl ingenting och alla pengar är hos något afrikanskt brottssyndikat.
Citera
2025-05-12, 10:29
Medlem
Anniaras avatar
Lyssnar på podden om Magnus på SR p3 dokumentär.
Jag skäms på hans vägnar… fattar inte hur han kunde gå på det.
Han måste varit i en svacka i livet.
Behöver en skämskudde!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in