2024-12-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast jag tänker mig att Jonna är given i sprintstafettlaget och så tar man ut den andra åkaren efter sprinten på VM. Inför säsongen tyckte jag att Jonna och Linn var givna i laget men nu har vi inte sett så mycket av Linn så det är väl lite mera öppet just nu.

Vad gäller distans är ju Ebba och Frida redan uttagna och så tänker jag att Ilar tar den tredje distansplatsen (men frågan är om hon behöver prestera bättre resultat än vad hon gjort hittills för att bli uttagen i VM-truppen). Frågan är också om man bör ta ut en fjärde distansåkare i VM-truppen eller om man fyller ut distanslaget på de olika distanserna med åkare från sprintlaget. Inför säsongen sa ju Jonna att hon siktade på 10km klassiskt och Linn på skiathlonen. Sedan är det ju ingen nackdel om Ribom presterar bra i distans i världscupen inför VM för att visa att hon skall få åka en eller flera distanslopp på VM (samma sak gäller ju även för Linn och Maja).

Problemet är att INTE åkarna som skall bestämma vad de skall satsa på till VM. Först skall de visa att de skall vara i VM, sedan är det FK som bestämmer vilka som skall åka. Därför extremt viktigt att få bort Byström som FK. Omorganisera och börja om från noll.

Det är sådant här snack från du alla inser att längdlandslaget är ett vuxendagis. Byström har tappat omklädningsrummet. Åkarna hör lite som de vill, verkar själva ha makten att kunna stå över tävlingar som inte passar. Helt horribelt.

Jag har förklarat innan säsongen hur det kommer att gå under säsongen. Allting har fortgått enligt plan. Ett längdlandslag som är i kaos, som bryts sönder av en extremt svag FK, grupperingar som styr i laget som själva kan välja vilka tävlingar de kan åka.
Citera
2024-12-19, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Problemet är att INTE åkarna som skall bestämma vad de skall satsa på till VM. Först skall de visa att de skall vara i VM, sedan är det FK som bestämmer vilka som skall åka. Därför extremt viktigt att få bort Byström som FK. Omorganisera och börja om från noll.

Det är sådant här snack från du alla inser att längdlandslaget är ett vuxendagis. Byström har tappat omklädningsrummet. Åkarna hör lite som de vill, verkar själva ha makten att kunna stå över tävlingar som inte passar. Helt horribelt.

Jag har förklarat innan säsongen hur det kommer att gå under säsongen. Allting har fortgått enligt plan. Ett längdlandslag som är i kaos, som bryts sönder av en extremt svag FK, grupperingar som styr i laget som själva kan välja vilka tävlingar de kan åka.
Varför vill du ge makt till en förbundskapten när nuvarande och tidigare visat sig vara inkompetenta? Bättre att åkarna själva får lägga upp sin träning och tävling som de vill tillsammans med tränare de litar på och som känner dem.
Citera
2024-12-19, 11:10
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Bystrøm fortsetter med sin oppladning til frigjøringen av TdS-laget i dag med å skylle på Norge.
Det er jo som det bruker det, når saker ikke er bra. Ikke første gang , og blir neppe siste heller.

Men det hadde vært forfriskende om det for en gangs skyld hadde vært noe hold i det han slenger ut av seg.
Han drar på med noen løse påstander om at flere andre lag har blitt sjuke, og da spesielt Norge og Storbritania. Det er bare det at det ikke stemmer. Ingen andre lag melder om dette, og hans påstand om en sjukdomsdrabbet norsk tropp stemmer jo ikke, som alle har sett.

( Va gjelder hvorvidt en britt har blitt forkjølet, vet jeg ikke, så det kan jeg ikke uttale meg om. )

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/tvingades-till-mote-efter-svenska-kaoset/
Citera
2024-12-19, 11:36
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:

Byström har tappat omklädningsrummet.

Vad är det för omklädningsrum du svamlar om hela tiden?
Citera
2024-12-19, 11:42
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Bystrøm fortsetter med sin oppladning til frigjøringen av TdS-laget i dag med å skylle på Norge.
Det er jo som det bruker det, når saker ikke er bra. Ikke første gang , og blir neppe siste heller.

Men det hadde vært forfriskende om det for en gangs skyld hadde vært noe hold i det han slenger ut av seg.
Han drar på med noen løse påstander om at flere andre lag har blitt sjuke, og da spesielt Norge og Storbritania. Det er bare det at det ikke stemmer. Ingen andre lag melder om dette, og hans påstand om en sjukdomsdrabbet norsk tropp stemmer jo ikke, som alle har sett.

( Va gjelder hvorvidt en britt har blitt forkjølet, vet jeg ikke, så det kan jeg ikke uttale meg om. )

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/tvingades-till-mote-efter-svenska-kaoset/

Nu får du väl ge dig. Han nämner ju exempelvis att dom i ledningen haft ett möte för att diskutera hur Sverige som lag kan förbättra saker för att inte bli sjuka. Han nämner även att andra nationer, inte åkare har haft sjukdomsfall. Kan ju lika gärna vara ledare eller vallare.

Intressant förövrigt att Jonna tydligen blev sjuk efter helgen i Davos (enligt artikeln ovan), ändå var det många här inne som hävdade att hon stod över för att hon inte hade lust att åka eller vad det nu var.
Citera
2024-12-19, 11:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det kommer ju att bli en världscup i sprintstafett i Cogne den 31 jan 2025 som går i klassisk stil. Det lär väl vara resultatet i denna tävling som väger tyngst vid uttagning till VM-laget i sprintstafett och inte resultatet i sprinten i VM som går i fri stil.

Jonna är inte självskriven i sprintstafett i klassisk stil heller.

Vid förra VM fick väl Ribom åka sprintstafetten för att hon var tvåa i VM-sprinten. Och jag tycker formen på VM är viktigare än vad man gör en månad innan VM.

Och jag tycker Jonna är självskriven i sprintstafetten på VM

Så här tycker vi olika.
Citera
2024-12-19, 11:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Jag håller inte med dig på en enda punkt. Jag tror på ett tillitsbaserat ledarskap, inte på ett auktoritärt ledarskap.
Citera
2024-12-19, 11:58
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Så har jag inte alls tolkat Byström. Du kanske läser in vad du vill höra?
Senast redigerad av Alkibiades 2024-12-19 kl. 12:05.
Citera
2024-12-19, 12:12
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Så har jag inte alls tolkat Byström. Du kanske läser in vad du vill höra?
Verken jeg eller andre behøver å lese inn noe her Alki. Det ser du nog selv også om jeg kjenner deg rett

"Han pekar ut världscupen i Lillehammer som en anledning till sjukdomskaoset. Där bodde det svenska laget på ett stort hotellkomplex tillsammans med andra landslag.

– Det är lätt att se det som en smältdegel för sjukdomar. Vi kan inte göra något åt det nu, men framöver ska vi vara noga kring vilka boenden vi har. Vi ska hålla oss så pass isolerade som det går för att undvika sjukdomar.

Hur hårt är ni i det svenska laget drabbade jämfört med andra landslag?

– Jag har hört att många andra nationer också har drabbats, bland andra Storbritannien och Norge."
Citera
2024-12-19, 12:13
Medlem
Inför tour de Ski 2024 så drabbades Sverige av sjukdom..efter att Calle tagit med sig smittan från just Lillehammer..Det finns inte ord..att ingen gör något åt detta på Svenska Skidförbundet. Hur i hvete kan Byström får vara kvar? Han har inte koll på något. Det är något som inte är sjukt i detta landslag utan SINNESSJUKT!

https://www.svt.se/sport/langdskidor/calle-halfvarsson-tar-pa-sig-smittspridningen-visste-inte
Senast redigerad av TenBagger69 2024-12-19 kl. 12:16.
Citera
2024-12-19, 12:14
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Verken jeg eller andre behøver å lese inn noe her Alki. Det ser du nog selv også om jeg kjenner deg rett

"Han pekar ut världscupen i Lillehammer som en anledning till sjukdomskaoset. Där bodde det svenska laget på ett stort hotellkomplex tillsammans med andra landslag.

– Det är lätt att se det som en smältdegel för sjukdomar. Vi kan inte göra något åt det nu, men framöver ska vi vara noga kring vilka boenden vi har. Vi ska hålla oss så pass isolerade som det går för att undvika sjukdomar.

Hur hårt är ni i det svenska laget drabbade jämfört med andra landslag?

– Jag har hört att många andra nationer också har drabbats, bland andra Storbritannien och Norge."

Och vad är det för anmärkningsvärt med det? Jag skall komma ihåg det när Norge väljer att bo på ett eget hotell när det är mästerskap.
Citera
2024-12-19, 12:19
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig på en enda punkt. Jag tror på ett tillitsbaserat ledarskap, inte på ett auktoritärt ledarskap.

Du är naiv och ser inte det jag sett i flera år. Jag har tom sagt innan säsongen vad som kommer att hända med detta vuxendagis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in