2024-12-18, 23:36
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Helt rätt, varför ska företag i eu o Sverige följa massor av miljölagar för att få sälja i EU medans kinesen får skeppa sitt giftiga skräp son håller en tvätt?
Citera
2024-12-18, 23:43
Medlem
Jag köpte en rund matta på temu för 95kr. Men i Sverige hade den kostat mig runt 200-300kr. Detta var förra veckan.
Citera
2024-12-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumanComputer
Liberalerna vill införa importförbud mot varor från kinesiska shoppingplattformar som Shein och Temu. I praktiken skulle företagen förbjudas i Sverige, skriver Aftonbladet.

Är detta i linje med liberalismen?

Troligtvis får liberalerna betalt av konkurrenter till kinesernas verksamhet. Även om våra europeiska pissliberaler är för marknadsliberalism så hatar de kina och om de dessutom tjänar pengar på att stoppa kinesiska företag så är det inte så otroligt att de skulle lägga ett sånt här förslag
Citera
2024-12-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Bra idé men det är mycket märkligt med L. Jag trodde de gillade marknadsekonomi? Vilka röstar egentligen på dem? Finns ingen ideologi kvar riktigt?

En grundpelare i liberalismen är att bara bry sig om sig själv. Om konkurrenter som jula och rusta som någon nämnde sponsrar liberalerna i utbyte mot ett sånt här förslag så tar liberaler gladeligen emot de pengarna i sann liberal anda
Citera
2024-12-19, 00:21
Medlem
IceEyess avatar
Och detta signerat ett parti som heter "Liberalerna"

Kommer själv att fortsätta handlar från Shein.
Citera
2024-12-19, 01:15
Medlem
De gamla folkpartisterna kommer från godtemplare, nykteriströrelser och är allt annat än "liberaler" men kan sympatisera med att väst bör ta avstånd från Kina även om jag själv beställt váror från Temu.
Citera
2024-12-19, 01:27
Medlem
Sätter en hunka på att Made in China är så gott som borta om 10 år. Det kommer gå åt inhemsk produktion igen och second hand m.m/återbruk lär ta över. Tycker mig se dom trenderna.
Citera
2024-12-19, 01:32
Medlem
Svärjes avatar
Jag bojkottar Kina till varje pris. Bokstavligen.
Citera
2024-12-19, 01:53
Medlem
Liberalt eller inte, dumma människor behöver styrning.
Ingen kommer att lida av att inte få köpa skitprodukter från Kina.
Citera
2024-12-19, 02:04
Medlem
Inte en dag för tidigt
Citera
2024-12-19, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Helt rätt, varför ska företag i eu o Sverige följa massor av miljölagar för att få sälja i EU medans kinesen får skeppa sitt giftiga skräp son håller en tvätt?
Det är inte kinesen som skeppar gods till Europa utan det är europiska konsumenter som ska hållas skyldiga. Det finns lagar och regler i Kina men som i alla länder så följs det inte alltid. Titta på Svenska företag som använder gifter som drabbar tredjeman. Vi behöver Kina mer än Kina behöver oss. Exporten till Kina ligger på nära 60 miljarder kronor per år. Tycker istället att man bör införa förhöjda avgifter på varor med lågt värde/skrymme.
Citera
2024-12-19, 02:53
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar

Så du menar att Rusta, Biltema, ÖoB, Ica Maxi, dollarstore och typ 99.9% av alla svenska butiker mm säljer giftig skräp från Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in