2024-12-15, 11:38
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är klart att saker kan vända. Men vad verkar mest sannolikt? Det är där resonemang brukar börja efter att tillgänglig information bedömts. Att allt kan vända är en banal iakttagelse, liksom tillägget "på sikt". På riktigt lång sikt vet ju ingen hur saker gestaltar sig.

Jag tror inte du är i position att vare sig förstå eller veta vad som är rimligt för Ukraina.
För oss vid sidan av, med en moralisk kompass som styrs av lagar och regler.
Något som ryssarna saknar. Ni har något gemensamt där 👍

Vi som tittar på, är sörjande med allt det lidande som ryssarna utsätter Ukraina för.
Samtidigt stolt och glad över att de inte ger bort någonting gratis till Ryssland.

Eftersom experter säger att en militär seger är omöjlig, för bägge parter. Gör vi inte bokslut å Rysslands vägnar, för varje dike som ryssarna offrar 1000 tals soldater för.
Vi bidar vår tid och förstår att sammantaget är framtiden inte ljus för Ryssland. Om man lyckas lägga samman hela bilden.
Citera
2024-12-15, 11:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wannabejurist
Uppenbarligen anser Ukraina det, eftersom de är beredda att offra ALLT för att slippa Ryzzkt styre.

Vad du tycker är irrelevant.

Varför håller du inte med om att det vore bättre att skona Ryzzka liv än att låta dom slaktas som grisar I ett grannland som bevisligen inte vill veta av dom?

Ännu ett svårbegripligt inlägg ovan. Det ukrainska styret anser att det är värt att offra allt. Jag tycker det verkar korkat. Du tycker att mina synpunkter är irrelevanta. De är väl vare sig mer eller mindre relevanta än någon annans här i tråden?

Det sista förstår jag inte riktigt.
Senast redigerad av Arnstad 2024-12-15 kl. 11:52.
Citera
2024-12-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russofob
Och Ryssland har fått massivt stöd av Nordkorea och Iran men lyckas ändå inte med sin invasion. Hur känns det, lilla ryssfitta?
Dösnack, det är inte på något vis jämförbart med de resurser Väst har satsat i kriget.

Jag hoppas att när Zelensky är krossad (hängd av sina egna?), USA under Trump har backat ur och Kiev måste skriva under ett fredsavtal där man snyggt och prydligt avträder Krim, de fyra ny-ryska regionerna och kanske litet mer samt förbinder sig till att aldrig gå med i NATO, så kommer betydligt fler i Europa också att ställa en del obekväma frågor om EU:s upptrummade, vettlösa och gravt överdimensionerade stöd till Ukraina, Folk som Urusla von der Lying , Josip Borrell, Annalena Beerbock, Sanna Marin och Kaja Kallas förtjänar att ifrågasättas som krigshetsande eurokrater.
Citera
2024-12-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Inte alls, vad som har sagts gentemot NATO-runkarna är att

1) Västs vapen, pengar och logistiska stöd är det som håller Ukraina på benen men
2) detta stöd har i grunden mest förlängt kriget, det har inte visat sig tillräckligt för att *vända* det i någon avgörande mening.

Ukraina har, trots en lavin av vapen, missiler och ammunition från Väst och NATO, inte lyckats med att ta tilbaka och behålla några väsentliga markplättar inom sina egna gamla gränser sedan januari 2023, alltså på de senaste två åren. Boxaren Little Kiev är fullproppad med västliga steroider som pumpas in via slangar i ryggen, men han lyckas inte rubba motstånaren Ryssland. Tvärtom är det Ryssland som tar över mer och mer territorium i vad som tidigare kallades östra Ukraina (Donbass). Ryssland lyckas med det som Ukraina hade behövt göra. Frågor på det?

Varken Ukrainas stora och misslyckade motoffensiv förra sommaren eler framstöten in över den ryska gränsen vid Kursk i augusti har på något sätt ens lett till en öppning för att Ukraina skulle vända kriget, tvärtom körde man fast. Strategiskt och miltärt är det misslyckanden och den Store Koksmånglaren i Kiev slänger massvis av sina egna trupper in i köttkvarnen som kanonmat, uatn att lyckas uppnå något,

De små landvinster man gjorde under förra årets upphajpade motoffensiv - långt mindre än vad Zelensky, Kuleba och deras västliga kompisar hade basunerat ut i förväg - är återtagna av Ryssland: Robotyne togs t ex tillbaka i somras. Kiev kom aldrig i närheten av sina målsättningar, t ex att lyckas skära av landförbindelsen mellan nordosthörnet av Azovska sjön och Krim. Allt man gjort (eller rättare sagt NATO har möjliggjort det) är att förlänga kriget.

Jag visste f ö redan på förhand, i maj/början av juni 2023, ungefär hur Ukrainas motoffensiv skulle gestalta sig, att de skulle komma att flörlora och en del av de tunga orsakerna (t ex bristen på kontrollerande flygunderstöd från NATO), Det var inte så väldigt svrt att räkna ut om man kan tänka själv - nej, jag hade inte tillgång till någon hemlig information. Det enda jag inte visste var hur grovt fiaskot för Kiev skulle komma att bli. I år hade de formellt sett kunnat vlja at repetera samma slags motoffensiv med nya fräscha vapen, men istället valde man att invadera ett glest befolkat avsnitt av den ryska gränsen vid Kursk. Inte heller där kom man särskilt långt och nu går det åt pipan för Ukraina och NATO där igen.

Ja, Ukraiina har fått massivt stöd av NATO och detta stöd har varit helt avgörande för Kiev, MEN det har inte varit och kommer inte att bli tillräckligt för att ta dem till en punkt där de börjar kunna vända kriget. Det är sedan länge dags för NATO-kramarna att inse att Ukraina är en "lost cause" för dem, ett krig som ni realistiskt inte kan vinna. Iställlet är det Ryssland som avancerar.
Ukraina kom inte särskilt långt i Kurskregionen och nu försöker man bita sig kvar.
Det går som synes inte så bra.

De ukrainska soldaterna i Kursk saknar motivering och moralen är låg.

The tone is dark, even angry.

“The situation is getting worse every day.”

“We don’t see the goal. Our land is not here.”

Almost four months after Ukrainian troops launched a lightning offensive into the Russian region of Kursk, text messages from soldiers fighting there paint a dismal picture of a battle they don’t properly understand and fear they might be losing.

We’ve been in contact, via Telegram, with several soldiers serving in Kursk, one of whom has recently left. We’ve agreed not to identify any of them.

They speak of dire weather conditions and a chronic lack of sleep caused by Russia’s constant bombardment, which includes the use of terrifying, 3,000kg glide bombs.

They’re also in retreat, with Russian forces gradually retaking territory.

https://www.bbc.com/news/articles/cn4x9gz4ylwo
Senast redigerad av Frank.af.Danmark 2024-12-15 kl. 12:10.
Citera
2024-12-15, 11:45
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Vågor? Fan, jag har sett större vågor i badkaret hemma.

Och där sjönk en till.

https://bsky.app/profile/antongerashchenko.bsky.social/post/3lddmemay4s2i
Citat:
A second tanker, Volgoneft 239, has also been wrecked by waves just one hour after the 212, Russian Telegram channels report.

The storm is only getting stronger.
Citera
2024-12-15, 11:55
Medlem
leachs avatar
The Security Service of Ukraine
together with the Defense Forces destroyed an enemy Russian train with 40 fuel tanks in Zaporizhia region.
On December 14 Ukrainian units conducted a multi-stage special operation. The goal was to cut off the logistical routes for fuel supplies from Crimea to the territories of Zaporizhia region.

Initially, the SBU organized a sabotage operation to blow up the tracks while the train with fuel tanks was moving near the village of Oleksiyevka, Bilmatsky district. When it stopped and part of the tanks began to burn, the HIMARS MLRS entered the game.

The missiles hit the locomotive and the outer cars so that the enemy could not stretch the tanks and save some of the fuel.
As a result of the special operation, a locomotive and 40 tank cars were destroyed, and an important railway line that supplied Russian troops was put out of action for a long time.

https://x.com/bayraktar_1love/status/1868245758727573753
Citera
2024-12-15, 12:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Dösnack, det är inte på något vis jämförbart med de resurser Väst har satsat i kriget.

Jag hoppas att när Zelensky är krossad (hängd av sina egna?), USA under Trump har backat ur och Kiev måste skriva under ett fredsavtal där man snyggt och prydligt avträder Krim, de fyra ny-ryska regionerna och kanske litet mer samt förbinder sig till att aldrig gå med i NATO, så kommer betydligt fler i Europa också att ställa en del obekväma frågor om EU:s upptrummade, vettlösa och gravt överdimensionerade stöd till Ukraina, Folk som Urusla von der Lying , Josip Borrell, Annalena Beerbock, Sanna Marin och Kaja Kallas förtjänar att ifrågasättas som krigshetsande eurokrater.

Det klassiska tvärtomspråket. Kriget kan avslutas på ett dygn om Putin ger order om det. Det är Ryssland som startade kriget genom att anfalla.
Citera
2024-12-15, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Jag citerar dig så jag inte glömmer bort att gnida in vad som hände med Petrosk inom 3 veckor.

Vad hände då? Stadsfest?
Citera
2024-12-15, 12:11
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Rörde det sig om cigarettrökning? Precis som när Moskva sänktes

Ryktas att en våg träffade båda skeppen.

https://www.youtube.com/watch?v=3m5qxZm_JqM
Citat:
Clarke and Dawe - The Front Fell Off
Citera
2024-12-15, 12:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag håller inte med. Jag lever hellre under många olika styren som jag anser vara mindre bra än att dö. Ryskt styre är inte det värsta av dem.

Såklart. Du är av typen som gärna kröker rygg och ger upp utan motstånd. Men du bör inse att de flesta är beredda att gå långt när det kommer till att försvara sin frihet och sina barns framtid.
Citera
2024-12-15, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ja, och lägg till att Ryssland var den största donatorn av materiel till Ukraina de första två åren av kriget.

I år håller de väl ändå på att överträffas av Syrien?
Citera
2024-12-15, 12:15
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Regimen i Kiev är i stort sett en västlig marionettregim. även om Zelensky & co förvisso gick in i detta krig med öppna ögon.

"Det är bättre att en man dör istället för att hela folket dör, om den mannen heter Zelensky" (Joh. 11:50)

Ukrainas folkvalda president vann överlägset, på att närma sig Eu. Japp, du har rätt.✅
Regimen i Ryssland har primakovs doktrin, sedan 1996. Vet du vad det innebär?

Väst, mästare i att styra marionetter, erbjöd skjuts. Inte vapen.
Men Zelensky ville ha vapen och inte skjuts. Märkligt då med ditt resonemang.
Sedan har mästarna varit dåliga att förse sina marionetter med vad de vill ha. Märkligt också, med tanke på ditt resonemang.
Dina teorier krackelerar.
Men du fortsätter som en ståndaktig soldat, i ditt raseri mot myndigheterna och överstatlighet.
Usch och fy för EU, Nato och USA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in