2024-12-15, 10:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är klart att saker kan vända. Men vad verkar mest sannolikt? Det är där resonemang brukar börja efter att tillgänglig information bedömts. Att allt kan vända är en banal iakttagelse, liksom tillägget "på sikt". På riktigt lång sikt vet ju ingen hur saker gestaltar sig.

Men att Hitler skulle vara fredspristagare, hur banalt och felaktigt är inte det?

Citat:
Nej och nej.

Jag svarade på ett inlägg där skribenten ansåg att ukrainas president skulle få fredspriset. Jag skrev upplysningsvis att även Hitler fått det.
Citera
2024-12-15, 10:36
Bannlyst
Den ena ryzzfittan tycker att vapen från väst ”inte har funkat överhuvudtaget”.

Citat:
Ursprungligen postat av Somchai-31
Lite underligt att alla sk, Gamechangers inte har funkat överhuvudtaget. Jag tänker på Leopard samt Abrahams tanks. F16 planen och nu senast ATACMS. Vad blir nästa Gamechange?

Nästa ryzzfitta påstår att det enbart är vapen från väst som håller Ukraina kvar i kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Och utan stödet från NATO hade Ukraina inte klarat många veckor - det medger t o m en del tunga politiker inom EU och NATO, som själva är för Ukraina.

Ryzzfittorna argumemtar alltså egentligen emot varandra.
Citera
2024-12-15, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Video

https://bsky.app/profile/pstyleone1.bsky.social/post/3lddgbufr3k2g

Fan. Ett nytt ukrainskt wunderwaffe! En solid betongvägg!

Stoppar det mesta i ryzzkt soldatväg!
Citera
2024-12-15, 10:43
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Förlora är väl att offra så mycket av en möjlig bättre framtid på den här skiten.

En möjlighet att existera som eget land. Om du tycker att t ex Belarus är bra exempel på land som åtnjuter relativt stort självstyre så tycker nog många annorlunda än du.

Självstyre är någonting trevligt, jag håller med. Men om jag för dagen jämför förhållandena i Ukraina och Vitryssland så skulle inte nationellt självstyre var någon avgörande faktor. Som man får man inte lämna Ukraina på grund av krigstillstånd utan väntas att kura i en skyttegrav. Så är det inte i Vitryssland. För mig är den mindre konfrontativa politiken att föredra, även om den inte är så heroisk. Allt förändras vare sig man vill eller inte. Att ge sig ut i strid är ofta något man i backspegeln verkligen behöver fråga sig vikten av, tyvärr.
Citera
2024-12-15, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
"Russian economy is growing despite unprecedented sanctions" Putin said today.

What is really growing in unprecedented terms under Putin's rule: cemeteries of Russian soldiers and the ruble-dollar exchange rate.

"Here are these boys, just a month ago, there were only nine graves here. That was a month ago, and today they lie in two rows already," - a Russian volunteer Yekaterina Dvoryankina filmed this in Tolyatti, Samara region. She showed a huge number of Russian soldiers buried at one of the local cemeteries. And that's just a small part. The rest will stay forever in Ukrainian fields.

https://x.com/i/status/1867976181191938399

Fast. Där har hon fel.

Dom kommer inte att stanna ”för evigt”.

Det tar maximalt en vecka för rävar, vildhundar och kråkor att göra slut på vad som var en ryzk soldat i ett stridsfordon som sprängs i småbitar av en ukrainsk drönargranat.

Ännu kortare tid om de åkte omkring i en avskalad Lada Classic eller en kinesisk golfbil.

Åkte de på en elsparkscykel är det ingen idé att leta efter dem, överhuvudtaget.
Citera
2024-12-15, 10:51
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Självstyre är någonting trevligt, jag håller med. Men om jag för dagen jämför förhållandena i Ukraina och Vitryssland så skulle inte nationellt självstyre var någon avgörande faktor. Som man får man inte lämna Ukraina på grund av krigstillstånd utan väntas att kura i en skyttegrav. Så är det inte i Vitryssland. För mig är den mindre konfrontativa politiken att föredra, även om den inte är så heroisk. Allt förändras vare sig man vill eller inte. Att ge sig ut i strid är ofta något man i backspegeln verkligen behöver fråga sig vikten av, tyvärr.

Belarus och självstyre! Vi pratar om ett land som inte vågar göra något utan att fråga diktatorn Putin!
Citera
2024-12-15, 10:51
Medlem
Hinner inte fördjupa mig idag i detta men det verkar som om Ukraina angrep Kertj och träffade en tankbåt med 13 mans bög-besättning.

Skall ha skett med drönare troligen.

Tankskeppet forslade olja, vad fan tänker bögförbrytarna på? Det är absolut förbjudet att skeppa smutsig olja i detta sund.

Ryzzka ledarna måste ställas inför krigsförbrytartribunalen snarast.
Citera
2024-12-15, 10:54
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Den ena ryzzfittan tycker att vapen från väst ”inte har funkat överhuvudtaget”.

Nästa ryzzfitta påstår att det enbart är vapen från väst som håller Ukraina kvar i kriget.

Ryzzfittorna argumemtar alltså egentligen emot varandra.

Jag vet inte om du förväntat dig nån form av logik hos ryssar. Kan säga ärligt att från att ha betraktat ryssar som en nation så har det här kriget förvandlat mig till en tvättäkta rysshatare.
Har jag blivit rasist. Svar stort JA. Och jag är stolt över det, dessutom.
Frågar du mig så skall ryssar skura latiner i hundra år framöver. Gratis.
Jag är inte lika sadistisk som en ryss dock, så att medvetet orsaka onödigt fysiskt lidande eller på annat sätt utöva våld enbart för att göra illa bär mig emot, men om jag skulle se någon ge en ryss ett par rejäla örfilar i förebyggande syfte skulle jag inte ingripa.

Alla måste förstå det här. Hur vet du när en ryss ljuger? Jo, så fort de öppnar käften. De är klart de talar emot sig själv, för deras vodkamarinerade hjärna har väl ingen som helst aning om vad de ljög om igår.
Och de tror att alla andra funkar som de, att vi också lallar runt som alkoholdementa mongolider och inte minns vad som hände i förrgår.

Fick en fråga nyss av ett jävla ryssmongo. Hur går det på fronten. Det är väl för fan bara läsa innantill valfri någorlunda neutral källa.
Läser du rysk media däremot så står ju hästtdraget artilleri och T-54r och omringar Paris.
Supersoniska vapen som kan färdas genom solsystemet på 0.38 sekunder hotar hela världen och den amerikanska flottan har sänkts av en superubåt som ingen ännu har sett för den är så jävla hemlig att den bogserats långt in en gruva i Uralbergen

Satan vad ryssjävlar ljuger. Och de verkar faktiskt inbilla sig att vi ska tro på det. Bröderna Grim är ju rena vetenskapsmän i jämförelse?

De som varit i Ryssland vet precis som mig att inget är sant, allt är möjligt. Om du frågar dom
Citera
2024-12-15, 11:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Om du hade vågat krypa ut ur arslet då och jämföra Vitryssland med Estland. Hur känns det då?

Estland, till skillnad från Ukraina, hann ur den ryska sfären innan Ryssland var tillräckligt starka för att kunna invadera. Hade inte något land i Baltikum gått med i Nato så hade även Estländare fått sitta i en skyttegrav och frysa.

Fan, förstår du inte skillnaden?`

Kan du även jämföra med amerikanerna som stormade Normandie? Stackars jävlar. Utan dem så hade vi myst under nazismen just nu.
Citera
2024-12-15, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Hörde att Kursk befrias i vinter.

Samma med flera städer i Ukraina.

Och vad sa dina inre röster mer?

Att pokrovsk kommer att intas före vinteruppehållet? Att den ryska ekonomin växer? Att det bara kommer att ta sex månader efter en fredsuppgörelse innan alla ryzka övergrepp och mord är glömda och förlåtna? Att Putin kommer att kunna åka till Haag och ta en öl i vårsolen?
Citera
2024-12-15, 11:11
Medlem
Citat:
Man ska alltid bjuda motstånd, men man måste som stridande part inse styrkeförhållandena, och en stats politiska framtid är i inte främst en militär fråga utan en politisk. Man måste sörja för den bästa tänkbara och möjliga framtiden för medborgarna.

Jag vet inte hur du skulle se på en konflikt mellan Sverige och Ryssland. Tycker du att man på en enkel principiell grund alltid ska slåss till sista man och tills endast ruiner återstår för vilken skitsak som helst?

Ta exempelvis tvisten om den ekonomiska zonen mellan Gotland och Baltstaterna som löstes under Sovjettiden?

Man måste alltid ta strategiska beslut men jag skulle självfallet inte suga rysskuk som du gör, kära ryssluder. Ukraina håller verkligen inte på att strida till siste man. Det är snarare ryssarna som förlorar manskap i drivor.
Citera
2024-12-15, 11:12
Medlem
Citat:
Menar du att att Ukraina vinner på att de historiska ryska områdena hamnar utanför Ukraina? Varför löstes inte detta utan strid?

Toppen! Då är du helt med på att Sverige kan återta historiskt svenska områden utan strid t.ex. Sankt Petersburg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in