2024-12-14, 13:58
Medlem
Man har rätt till 30 minuters (obetald) rast efter att ha arbetat 5 timmar enligt arbetsmiljölagen. Arbetsmiljöverket säger att rasten BÖR vara 30-45 min men får inte vara mindre än 10 min. Kollektivavtal kan dock åsidosätta arbetsmiljölagen gällande raster.

https://lawline.se/answers/hur-lang-lunch-har-jag-ratt-till

Om jag vore TS så skulle jag kontrollera så att det bara är lunchrasten som är obetald och att arbetsgivaren inte kräver närvaro på obetald frukostrast. Och om inte arbetsgivaren tillåter att man tar längre (obetald) lunchrast så kan TS kolla upp om det finns kollektivavtal och vad det säger, och eventuellt prata med facket.
Citera
2024-12-14, 14:16
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banxs
Jag ska kolla vad där står. Vill inte lägga ut det här..Detta är ett stort företag så de har säkert redan kollat att jag är körd. Men ska självklart kolla själv med

Förståelsen flödar starkt.

Men så är det, har du helt ledigt på din rast så får du åka till Syrien och skjuta handduksskallar om du vill. Eller träna. Men annars är det bossen som äger och du får nöja dig med att kallprata i fikarummet.
Citera
2024-12-14, 14:20
Medlem
immenhusens avatar
Du arbetar alltså när det officiellt inte finns något att göra på arbetet, d.v.s. när alla har gemensam frukost. Har jag förstått dig rätt?

/AI
Citera
2024-12-14, 14:31
Medlem
Citat:
Men detta är inte min arbetstid detta är min rast. Mupp
Ja du kan träna och , för dina arbetskamraters skull duscha på den halvtimme du har till lunch, no problem.
Den där mupp-kommentaren, liksom din ego inställning i övrigt, visar att du kommer gnälla dig genom hela arbetslivet.
Varför får inte JAG, varför kan inte JAG, det stör väl ingen så så då kan JAG, osv
Du har skrivit på ett anställningsavtal. Om din arbetsgivare brutit mot det är jag säker att du gnällt. Så honorera din överenskommelse.
Ha ett fint liv.
Citera
2024-12-14, 15:13
Medlem
På obetald rast har du rätt att göra vad du vill, inklusive att träna. Arbetsgivaren har dock beslutanderätten över när dessa raster förläggs under arbetstiden, det finns även regler som styr att de måste se till att rast tas med vissa intervall och av viss längd.

För din ståndpunkt talar att ni inte har en fast tid för lunchen, då kan man starkt argumentera för att det bör vara fullt möjligt att resonera som du gör och önska kortare frukost och längre lunch.

Argumentet att det kan komma viktig information under frukosten är helfel från arbetsgivaren och du har där helt rätt att det ska vara på betald arbetstid.

Även om arbetsgivaren inte kan styra vad du gör på lunchen så har man kanske goda skäl till att du presterar sämre om du inte äter och därför vill göra det svårt för dig att hoppa över.

Min erfarenhet är tyvärr att de som väljer att hoppa över lunchen istället behöver ta matpauser och att dessa då blir längre än de betalda pauser man har rätt till, istället för en kopp kaffe på 5 minuter så ska den anställde då ta fram mackor och avbrottet blir 10 minuter.

Citat:
Min arbetsgivare neckar mig rätten att träna på min lunch.

Vi har 30 minuter frukost och 30 minuter lunch.
Jag äter inte frukost och vill slå ihop dom 30 minuter till 1 timmes lunch. Jag äter alltså inte alls utan bara tränar, 40 minuter sen duschar.

Detta säger min arbetsgivare att jag inte får. Har de rätt att göra så här? Vi har ingen fast tid där lunchen är, lunchen är runt 12 men beror på vad man har att göra.

Mitt jobb är fritt och detta påverkar inte arbetsgivare eller kunder överhuvudtaget.

Jag har gjort så här i 4 månader utan att någon har märkt något, jag tog upp de på samtal för vara reko, om någon ser mig så vill jag att de ska veta.

Jag kommer fortsätta träna, skiter i vilket. Men jag undrar om de ens kan necka vad jag gör på min lediga tid.
Citera
2024-12-14, 15:20
Medlem
Med ts tänk så kan alltså alla skippa lunchen och gå hem från jobbet en timme tidigare? Utmärkt.
Citera
2024-12-14, 15:37
Medlem
banxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Man har rätt till 30 minuters (obetald) rast efter att ha arbetat 5 timmar enligt arbetsmiljölagen. Arbetsmiljöverket säger att rasten BÖR vara 30-45 min men får inte vara mindre än 10 min. Kollektivavtal kan dock åsidosätta arbetsmiljölagen gällande raster.

https://lawline.se/answers/hur-lang-lunch-har-jag-ratt-till

Om jag vore TS så skulle jag kontrollera så att det bara är lunchrasten som är obetald och att arbetsgivaren inte kräver närvaro på obetald frukostrast. Och om inte arbetsgivaren tillåter att man tar längre (obetald) lunchrast så kan TS kolla upp om det finns kollektivavtal och vad det säger, och eventuellt prata med facket.

Både frukost och lunch är obetald. Jag har 1 timmes obetald rast om dagen. Tydligen måste den delas upp på 2 tillfällen enligt min arbetsgivare
Citera
2024-12-14, 15:38
Medlem
banxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du arbetar alltså när det officiellt inte finns något att göra på arbetet, d.v.s. när alla har gemensam frukost. Har jag förstått dig rätt?

/AI

Precis. Finns att göra, finns det hela tiden. Men folk tar frukost. Jag bara fortsätter jobba.
Citera
2024-12-14, 15:42
Medlem
banxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Med ts tänk så kan alltså alla skippa lunchen och gå hem från jobbet en timme tidigare? Utmärkt.

Stor skillnad på min arbetstid och min obetalda rast. Självklart kan jag inte gå tidigare.
Citera
2024-12-14, 15:44
Medlem
banxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Förståelsen flödar starkt.

Men så är det, har du helt ledigt på din rast så får du åka till Syrien och skjuta handduksskallar om du vill. Eller träna. Men annars är det bossen som äger och du får nöja dig med att kallprata i fikarummet.

Jag är helt ledig, obetald tid. Men jag får inte klumpa ihop tiden. Av någon konstig anledning som jag inte förstår. Förstår inte hur det kan vara ett problem. Jag gör mitt jobb
Citera
2024-12-14, 15:55
Medlem
banxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
På obetald rast har du rätt att göra vad du vill, inklusive att träna. Arbetsgivaren har dock beslutanderätten över när dessa raster förläggs under arbetstiden, det finns även regler som styr att de måste se till att rast tas med vissa intervall och av viss längd.

För din ståndpunkt talar att ni inte har en fast tid för lunchen, då kan man starkt argumentera för att det bör vara fullt möjligt att resonera som du gör och önska kortare frukost och längre lunch.

Argumentet att det kan komma viktig information under frukosten är helfel från arbetsgivaren och du har där helt rätt att det ska vara på betald arbetstid.

Även om arbetsgivaren inte kan styra vad du gör på lunchen så har man kanske goda skäl till att du presterar sämre om du inte äter och därför vill göra det svårt för dig att hoppa över.

Min erfarenhet är tyvärr att de som väljer att hoppa över lunchen istället behöver ta matpauser och att dessa då blir längre än de betalda pauser man har rätt till, istället för en kopp kaffe på 5 minuter så ska den anställde då ta fram mackor och avbrottet blir 10 minuter.

Reglerna säger att rast ska tas efter 5 timmar arbete. Vilket jag gör om jag tränar 12. (Börjar 07.00)

Jag är en av de som presterar bäst på jobbet (enligt kollegor och AG)
Jag har redan tränat i flera månader på min lunch utan min arbetsgivare vetskap, nu tog jag upp det för jag trodde ändå det skulle vara självklart att jag får göra vad jag vill på min rast Men tydligen inte. Så här i facit i hand skulle jag aldrig ha sagt något.
Jag kommer självklart fortsätta träna, orkar ärligt inte bry mig. Jag har redan idag slängt ut krokar för nytt jobb och det kommer inte ta lång tid innan jag får nap. Inom det jag jobbar med fattas det alltid folk med min kompetens och erfarenhet. Det är deras förlust.

Äter inte så längre pauser blir det inte. Dricker en kopp kaffe innan jobbet och dricker inte mer kaffe, röker inte så är inte heller en av dom som ska ut och röka varje timme..

Jag kanske låter som en robot men jag gör det jag ska och mer där till (fram tills nu) och går hem. Jag är inte där för skaffa vänner eller umgås. Har noll intresse av det. Låt mig göra mitt jobb och gå hem. Det är väl enda nackdelen med mig, jag har inget utbyte av att umgås med mina kollegor. Det är påtvingad bekantskap som jag kan vara utan.
Citera
2024-12-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope

Även om man skulle skippa lunchen så ska arbetsgivaren dra av 30 minuter från arbetstiden för rast då det är minsta obetalda rasten man ska ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in